Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt, og har slanket meg siden jul uten å klare å gå noe særlig ned. Nå har jeg kastet opp middagen hver kveld i 3-4 uker, og vekten har rast ned. Jeg kommer til å nå målet mitt i løpet av neste uke. Sånn har jeg holdt på ca. hvert 3. år i mer enn 15 år, og jeg har klart å holde vekten min på samme nivå som da jeg var 16. Jeg har gått opp 5-10 kg 5 ganger med sykdomsperioder, stressperioder eller barnefødsler. Og slanket meg vha en slags periodebulimi. Jeg skulle ønske det var mulig på annen måte, men har ikke klart det. Jeg må selvsagt jobbe for å holde vekten nede lenge etter en sånn "kur", men det klarer jeg alltid. Det er vektreduksjonen i seg selv jeg ikke klarer på annen måte.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Hva vil du med dette innlegget? Gi dette som et godt råd til oss andre? Eller vil du ha bekreftelse på at dette ikke er bra?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Jeg vil vel se hvilke reaksjoner det bringer. Ta det som et godt råd om du vil, eller si jeg er syk som hun under. Det er jo det jeg ønsker å se. Er jeg smart eller gal? Jeg mener jo rasjonelt at jeg gjør noe lurt, og jeg føler meg ikke syk, men jeg er kanskje ikke helt sikker siden fokuset i samfunnet er så voldsomt på at dette er feil.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Jeg skjønte heller ikke poenget med innlegget.. Ingen spm. eller noe.. Å det er jo et "forslag" til andre som sliter. Å er man ikke frisk, så trenger man ikke sånne forslag.. Ikke alle klarer å slutte etter "periode bulumi" så lett som deg HI.. Det kan faktisk føre til alvorlig sykdom.. Syns man burde tenke litt lenger før man poster et slik innlegg på en sånn side.. Det er tross alt veldig mange hormoner ute å går her..
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 jeg har bulimi., dette temaet er ikke noe og skryte over!! helt alvorlig. det er en sykdom, DET ER IKKE NOE KUR!!! hva er problemet ditt egentlig? markeringsbehov? skjerp deg. kjenner det bobbler inni meg når jeg leser innlegget ditt! begynn og tren, spis sunt, lite og ofte.!!! herregud for en idiot du er.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 HI her. Jeg forklarte over hvorfor jeg skrev innlegget. Reaksjonene deres. De som er på nippet til å få spiseforstyrrelser kan få mer enn nok av all reklamen for sykdommen i Se og Hør, VG og Dagbladet. Det spiller ingen trille hva jeg sier, de som er og blir syke har mange andre kilder til inspirasjon, og at det fungerer vet man jo. Se bare her: http://www.seher.no/php/art.php?id=520384 Kanskje bedre å angripe tabloidene enn meg? Jeg ønsker bare reaksjoner på det jeg skriver, ikke krangel rundt hvorvidt jeg burde skrevet sannheten eller holdt den for meg selv.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 tror du ikke vi som har bulimi vet alt det der? men du er helt fjern som kaller bulimi en kur...!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Jeg har trent 3-5 ganger i uken i 10-15 år, jeg spiser BARE sundt, men klarer ikke å gå ned til ønskevekta mi uten på denne måten. Om du tror jeg er feit tar du feil. Jeg ønsker bare å være tynn, ikke middels. Idiot kaller du meg, hvorfor? Jeg synes du er dobbeltmoralsk som skjeller meg ut for en sykdom du selv har. Om det er fordi jeg spyr så er jo du i såfall enda dummere som er syk hele tiden. Eller?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Kan det ikke være forskjell på folk? Jeg spyr bare når jeg vil ned i vekt. Mange bulemikere spyr jo hele tida og endrer ikke vekta. De er syke. Jeg kaster opp bare 1 måned hvert 3. år. Er ikke det en kur? HI
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Nå er det lettere å "angripe" deg enn et blad for det første da.. Å du sier det jo selv, du var ute etter reaksjoner. Men DU kan ikke bestemme hvilke reaksjoner du skal få.. Du er jo på en måte ute etter å provosere. Eller kanskje litt sånn skadefryd.. Kvalmt at voksne folk kan slenge ut med noe så alvorlig! Nå har ikke jeg lest det du la ved.. Men jeg tviler på at bladene legger ut om denne sykdommen på en sånn måte du gjorde..
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 hvor i he... ser du i mitt innlegg at jeg kaller deg feit? jeg har ingen formening om hvordan du ser ut. det kunne ikke brydd meg mindre heller. jeg blir forbanna når du skriver at bulimi er en kur. det er det ikke-. det er en sykdom. som er helt for jævelig og ha-- og vist du har bulimi så vet du at det er ett helvette.ja gjerne kall meg dum fordi at jeg har en sykdom som heter bulimi, men du er enda dummere som leker med den!!! du ANER ikke hva helvette det kan bli for deg.kan gi deg ett tips ift til ned i vekt, det er xcenical eller reductil eller reduxin. men jeg gidder ikke diskutere mere med deg! kaste vekk tiden på slike "bedrevitere" som deg? nei takk. ha en fin kveld-.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 Her er bokmålordbokas definisjon av ordet "kur" : I kur m1 (lat. cura 'omsorg') 1 systematisk og regelmessig behandling - eks. "fra sykdom" - eks. "ta, gjennomgå en kur mot noe" - eks. "slankekur" 2 hardhendt botemiddel - eks. "oppholdet på skoleskipet var en god kur for gutten" Siden dette er en "systematisk, regelmessig behandling" av et symptom på stress, svangerskap eller sykdom, og siden det helt klart er slanking (slankekur), dessuten må det jo absolutt kunne kalles et hardhendt botemiddel. Jeg trekker IKKE ordet kur. HI
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #14 Skrevet 24. april 2008 Det som er verdt å merke seg med bulimi etc, er at den det gjelder, som regel ikke anser seg selv som syk. Det er folk rundt som mener det er en sykdom.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #15 Skrevet 24. april 2008 Jeg har faktisk lavere vekt nå enn da jeg var 16. Og det uten å holde på sånn som du. Og jeg har aldri slanket meg. Jeg nærmer meg 40. Så det å "skryte" av at vekten din er som da du var 16 pga dette, er teit. Det er som en "periodealkoholiker". Det heter ikke det, men alkoholiker. Du har bulimi, ikke periodebulimi. Du er nok et normalt menneske, som oss andre. Og du vet at dette er sykt, og at du hadde klart å gå ned på normal måte, bare ved kosthold og aktivitet. Det er det som skal til for å holde vekten. Du kan ikke si at den rasjonelle delen av deg sier dette er greit. Det er den syke delen av deg som sier det. Det er langt fra rasjonelt Emaljen på tennene dine blir dårlig av dette. Selv med dette periodeopplegget. Husk; tålmodighet er en dyd. Bruk den når du vil ned i vekt. Husk også at du er et forbilde for dine barn. De gjør som du gjør og ikke som du sier.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #16 Skrevet 24. april 2008 Bedreviter???? Jeg har jo bare fortalt SANNHETEN. Det er du som blir provosert av den. Det er trist for deg at du ikke har kontroll. At jeg har, burde heller glede deg, men du virker bare misunnelig og smålig i dine kommentarer. Jeg er trist på dine vegne for at du er syk, men jeg føler meg ikke i samme båt som deg. Ta et eksempel for å se om du forstår hvordan jeg føler dine angrep. Sett at du var (tørrlagt eller ikke) alkoholiker og jeg en gang iblant drakk meg dritings. Hvis du ble SINT på meg for at jeg sa det var sinnsykt gøy å drikke, så ville jeg bare synes at du var tåpelig. Om du derimot viste litt nestekjærlighet så ville jeg kanskje respektert deg.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #17 Skrevet 24. april 2008 Så les det da. Det er REN reklame for spiseforstyrrelser, og en HELT unødvendig artikkel.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #18 Skrevet 24. april 2008 Så flott for deg at du klarer å holde vekten. Jeg klarer også det, men har vært innlagt på sykehus lenge pga en operasjon som det gikk infeksjon i. Resultatet av innleggelsen var at jeg ikke kunne trene og måtte spise sykehusmat. + 8 kg på 4 mnd i sykeleie og slapp som en død sild i alle muskler. Da jeg "slapp ut" i oktober begynte jeg også å trene, og trener MYE mer enn de fleste. Jeg har et aktivt liv og spiser sunt. Likevel klarte jeg bare å gå ned 4 kg fra november til januar, og fra da til mars sto vekta bom stille. Jeg bestemte meg for å spy systematisk etter middag hver dag. Jeg orket ikke leve uten middag, til det er jeg for glad i mat, men jeg spiser sunt, også før jeg spyr. Om en uke er jeg nede i idealvekten og en BMI på 19 igjen. Det er vanskelig, men for meg er det verdt det. Barna mine vet ikke at jeg spyr, og jeg har råd til tannlege. HI
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #19 Skrevet 24. april 2008 Hei! En ny anonym her... Det er ihvertfall bra at du bare holder på med dette i kortere perioder. For dette er noe skikkelig dritt å rote seg inn i... Det er så destruktivt både psykisk og fysisk. Og så veldig vanskelig å komme seg ut av, for veldig mange. Det er jo ditt liv, og ditt valg om du vil kaste opp. Og det går jo bra med deg. Tror ikke kroppen din tar noe særlig skade av det. (Ettersom det kun er i kortere perioder). Men jeg lurer litt på hvordan du har det ellers. Det virker som om dette med vekt opptar deg veldig mye. Er det ikke slitsomt....?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #20 Skrevet 24. april 2008 Gebiss også? Det er ikke bare hull i tennene, vet du. Emaljen får du ikke tilbake. Krone osv koster flesk. Du går også glipp av mange viktige næringsstoffer. Det hjelper ikke å spise sunt, for så å spy det opp igjen... Jeg spiser også middag, men trenger ikke spise meg stappmett.... Og ikke si hva barna kommer til å få vite. Det er utrolig hva de kan fange opp...... En alkoholiker tror også at barna ikke vet.... Kanskje ikke helt det samme, men du skjønner sikkert poenget... Husk at når du trener, får du muskler. De veier mye mer enn fett. Det er derfor vekten ofte stopper opp. Men en blir slankere i figuren, det er ikke bare vekta som avgjør dette. BMI er ikke helt til å stole på når det gjelder sunnhet, og 19 er jo uansett ganske nær undervekt..... Du prøver å "rettferdiggjøre" dette, men det blir ikke bra av den grunn. Jeg synes faktisk litt synd på deg.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #21 Skrevet 24. april 2008 Endelig et fornuftig spørsmål uten angrep. Nei, jeg har det ikke følelsesmessig så veldig bra. Jeg har lest mye om spiseforstyrrelser, og har nok, selv om jeg ikke verken spyr eller sulter meg, en form for kontrollbehov som minner om spiseforstyrrelse. Jeg har blant annet lest "Sterk/svak" av Finn Skårderud, en bok som traff meg midt i hjertet. Jeg ER sterk/svak. Og den sykdommen min får utslag i ekstremt sunn livsførsel (til vanlig, når jeg ikke spyr, da). Det er nok bra for kroppen min, og jeg overdriver ikke. Men det ligger en psykisk sykdom bak. På en måte er jeg heldig, for treningen er en positiv sirkel. Den hjelper meg å holde vekten, slik at jeg slipper å tenke på den, og så føler jeg meg bedre sånn at jeg ikke tenker like mye på vekt, osv. Men jeg trener jo absolutt ikke fordi jeg liker trening, men fordi jeg vil hindre vektøkning. Hvorfor jeg ikke har fått anoreksi eller bulimi? Fordi jeg har klart å holde meg tynn vha trening og sunt kosthold. Jeg går for å være helsefrik. På mange måter kan man si at jeg får en bedre fysikk (i alle fall til vanlig) av å være psykisk syk. Og psyken blir bedre av å ha god fysikk. Men frisk? Nei. Har jeg det bra psykisk? Nei. Bedre nå enn før? Definitivt. Jeg tåler ekstremt mye dritt, og jeg slår tilbake. Før trodde jeg alt var min skyld. Jeg følte meg som en dritt. Slitsomt? Jeg er så vant til det at jeg husker ikke hvordan det kunne vært. Det er en del av livet mitt. På godt og vondt, som du ser.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #22 Skrevet 25. april 2008 Takk for et ærlig svar. Jeg er enig i at det å trene, ikke er det værste å være avhengig av...: ) Du må være en sterk person som klarer å ha så veldig kontroll. Men... det er jo lov å være litt svak innimellom også da. Høres ut som om du er veldig bevisst på problemet ditt. Og ettersom du har lest mye om spiseforstyrrelser, og skrev dette innlegget her, så er du kanskje litt lei av å ha det sånn...? Regner med at du ser på det som ganske umulig å komme ut dette, men du kan jo la noe hjelpe deg litt. Jeg kjenner meg litt igjen i ting du skriver. Har vært veldig opptatt av å leve sundt og trene så lenge jeg kan huske. Men de siste årene har det tatt litt av... Mye sulting og oppkast som kom helt ut av kontroll. Ikke så gøy når man virkelig ønsker å slutte å kaste opp, men ikke klarer. Akkurat nå går det "bra". Føler at jeg har gitt litt opp, og godtar at jeg blir feit (dvs normal...). Så da gjenstår det "bare" å jobbe med problemene som ligger bak... Vet ikke om jeg klarer det, men jeg skal gjøre et forsøk. Har en psykolog som backer meg opp : )
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #23 Skrevet 25. april 2008 Nå har jeg lest det du la ved. Å det er fælt at de skriver sånt. Men jeg syns ikke det rettferdiggjør det du skriver fordet. Du skriver mer en oppskrift på vellykket slanking enn de i bladet gjør.. Det er to forskjellige ting når det kommer fra "ordentlige" personer og et sladreblad..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #24 Skrevet 25. april 2008 Dette er ikke ett krangleforum. Gå på krangle med denne diskusjonen, om dere ikke vil stå frem med nick så la være og blås i hele diskusjonen. At dere gidder å svare i det hele tatt. Var jo bare en klar provokasjon. Vi slipper sånne innlegg her inne om vi blåser i å svare!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #25 Skrevet 25. april 2008 Syns det er forferdelig synd at du må ty til slike metoder for å oppnå målet ditt. Du tror ikke barna dine kommer til å fatte mistanke hvis du fortsetter med dette? Hva med mannen din, syns han det er greit? Det er jo umulig sunt for kroppen å gjøre det på denne måten, ei heller for tennene. Og ja, du har råd til tannlege, men er målet å rette opp en skade etter den først har skjedd da? At du tør å gamble slik, når du har barn som er glad i deg!! Hva om du en dag plutselig ikke har kontrollen på dette lenger, og ikke klarer å slutte å kaste opp? Du skal aldri si aldri selvom du føler at du har full kontroll nå. Ei venninne mistet moren sin i voksen alder pga spiseforstyrrelse. Hele livet har hatt fokus på utseende og vekt. Er du altså villig til å risikere dette? Nei, skaff deg heller kompetanse og gjør det på en sunn måte for å oppnå dette målet. Det er ikke bra for kroppen - uansett hva du sier. At sunt kosthold og masse trening ikke "funker" på deg, vil bare si at du ikke gjør det på den måten som er riktig for DEG! Noe som funker for noen funker kanskje ikke for andre. Syns det er helt horribelt at du velger å gjøre det på denne måten, når du vet hva du KAN risikere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå