Gjest Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Mannen min skal si opp jobben sin. Han har ikke vært på jobb på en uke, og han har vært hos legen og fått sykemelding for denne uka samt to uker fram i tid. Han føler seg utstøtt, utnytta og urettferdig behandla på jobben og har ikke hatt styrke til å dra på jobb. Han skal levere oppsigelse i morgen, og han var av oppfatning av at oppsigelsestiden var på 2 uker siden en tidligere ansatt ga en 2 ukers varsel og fordi sjefen har vært ufattelig useriøs og han fikk ikke kontrakt før etter 7 mnd i jobben, da han trengte det pga pappa-permisjon/trygdekontoret. Han måtte da finne en mal på internett selv og sjefen fylte ut minimalt med informasjon og heller ikke oppsigelsestid. Jeg vet nå at arbeidsmiljøloven sier 1 mnd oppsigelse. Kan han i oppsigelsen si at han har sykemelding for de 2 førse ukene av oppsigelsestiden, men at han ikke møter opp på jobb i de resterende ukene pga måten han føler seg behandla på av arbeidsgiver? Har han rett på utbetaling av feriepenger ved oppsigelse? Både fjorårets og det han har opparbeida seg i år? Takk for hjelpen
dåsa06 Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 vet ikke ang oppsigelsestid, men vil tro han egentlig har minst 1 mnd, men dersom sjefen/firmaet er useriøst og ikke ordner med hverken kontrakt eller annet så kan det jo være de har egne regler:-) feriepenger som han har opparbeidet fra i fjor har han krav på å få utbetalt fra 1 jan i år, og feriepenger opparbeidet i år tror jeg han har krav på nå arbeidsforholdet er avsluttet, det trekkes da skatt av beløpet, som av vanlig lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå