Linda 1975 Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Hei. Jeg har så vont i en tann. Kan man lage hull evt rotfylle under graviditet?
*LilleTroll + spira Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Tror du skal vente med rotfyllingen til etter fødselen, for det tas endel røntgen da. Det er uansett ikke no deilig å gå med tannvondt - så hør hva tannlegen kan gjøre Da jeg reparerte et lite hull for en tid tilbake fikk jeg en annen type bedøvelse enn hva som brukes i dag, så det kan og være greit å sjekke opp! Tannlegen min ville ikke ta røntgen heller, men har hørt det er litt ulink praksis rundt det.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Jeg skal til tannlegen til tirsdag for å fikse et hull. Fikk beskjed om at det ikke var noe problem at jeg var gravid. Gjorde det i forrige svangerskap og, og da fikk jeg samme beskjeden. Det var vel og merke vanlig fylling, men tror ikke det skal være noe problem med rotfylling heller. Men ring tannlegen din og spør.
Linda 1975 Skrevet 24. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. april 2008 Tack så mycket før svar. Ska ringa tandlegen i morgon. Håper det bare er et vanlig hull, men det gør veldig vont.
hanne håpløs Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 jeg rotfylte ei tann før jul jeg, og var da kommet over halvveis i svangerskapet. de tok røntgen av tanna, og jeg fikk to bedøvelser for å ikke kjenne antydning til smerte. ingen skade skjedd her, hun er frisk som en fisk og jeg går her og venter på at ting skal skje snart. (er en dag over termin) Men jeg har skjønt at det er ulik praksis blant tannleger angående rotfylling, røntgen og bedøvelse osv, så hør med tannlegen din. Er VELDIG kjedelig å gå med tannpine hele veien ut svangerskapet.. Jeg må nå få trukket en visdomstann som prøver så godt den kan å gjøre meg vis, men som kun gir meg plager, hehe. Men venter til etter fødsel jeg tror jeg har veldig dårlige tenner, huff...
NormaJean Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 sniker meg inn fra 2. trimester jeg. har mistet 2 fyllinger denne graviditeten, så har brukt litt tid hos tannlegen:( hva han sa er at det er ikke farlig å få tannbehandling. faktisk så skal man passe ekstra på, for tannkjøttbetennelse kan føre til edokarditt(betennelse på hjertet). så han anbefalte å få gjort behandlingene man trenger da det er mer ulempe med å vente.
Singeline Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Jeg boret og fylte ei tann forleden. Er i uke 40 nå. Tannlegen la på meg ei diger tjukk bly-kappe da han tok røntgen, og da skulle det vel være rimelig trygt...?
hanne håpløs Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 det gjorde forresten tannlegen min og. fikk ei svær tung blykappe. hehe men hu sa at det egentlig var unødvendig og, for at de retter strålen mot tanna, ikke mot magen. men det er jo en ekstra sikkerhet..
Linda 1975 Skrevet 25. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. april 2008 Hei. Da kom jeg meg til tannlegen idag. Det var hull i en tann. Den trengs å rotfylles Idag borret hun opp den og fyllde med smertelindring og rens. Ska tilbake etter fødsel og gjøre resten. Har bare 4 uker kvar til termin derfor valgte hun å vente.
Modo Skrevet 26. april 2008 #10 Skrevet 26. april 2008 tannlegen min sa at det er så minimalt med stråling i de nye røntgenapparatene, at det ikke har noe å si om man tar røntgen når man er gravid. ellers så nevnte han også at om du er ute og flyr, så får du mye mer stråling i deg enn hva du gjør under røntgenfotografering:-) tror det kan være like greit å få reparert den vonde tanna!! god bedring og lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå