Gå til innhold

om å få full omsorg for barnet (rus&far)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går nå igjennom nok en kamp om å få full omsorg å han ikke samvær med barnet pga periodevis sterke narkotiske stoffer og daglig hasj bruk.

Jeg har lite å gå på, magefølelsen og at jeg ser han er ruset til perioder ser ikke ut til å hjelpe.

Politiet har tatt han i flere saker, men selvfølgelig glemt å sende bekymrings melding videre. ( de skulle ordne det nå)

Flere har sett han f.eks sove på sofaen ruset med pipe på bordet mens hun har lekt, folk har handlet stoff det osv.. men så har han også gode perioder. problemet er at alle er anonyme pga folk er redd for han. Barnevernet sier de ikke kan hjelpe siden jeg har omsorg.

Hva kan jeg gjøre for å nekte han samvær når jeg fysisk ikke har noen bevis på hva han driver med.

Han nekter helt på at han ruset seg foran henne, å ar stadig nye damer som bekrefter dette. men "ungen" tok ved en grilling i fjor opp visa kortet mitt å dro sammen grill krydder til linjer. Jeg har vært til mekling og vi ble enige om en null toleranse oenfor rus, dette trodde jeg han holdt helt til moren hans i ett svakt øyeblikk(hun lar seg veldig manipulere av han) fortalte at for to helger siden når han skulle ha barnet så hadde han så vidt kommet innom moren(som hentet i barnehagen for han) å han hadde vært tydelig ruset på piller og barnet hadde reagert sterk å ikke spurt ett ord om han siden.

jeg trenger noen gode råd..

her er det nå trusler, dama han ringer flere ganger, å jeg har dratt vekk med jenta fordi barnevernet ikke kunne gjøre noe med det å dermed kan ikke barnehagen nekte han å hente henne..

rettsak osv tar jo så lang tid, å vi må jo til endel meklingsmøter først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Du kan ikke nekte han å treffe barnet om han er nykter, men du kan nekte han å treffe barnet om han er ruset. Be om mekling på fvk og fortell de om dine bekymringer og disse episodene. Jeg er i en liknende situasjon og har ikke latt bf hatt tuppa alene en eneste dag. Han får treffe jenta, men det er med meg tilstede. Altså får han treffe barnet under tilsyn. Her må du være beintøff(ikke la han manipulere deg til å tro at han ikke ruser seg) og sette klare føringer. Han kan selvsagt bli lovet å kunne se dattera alene, men da må han over en periode via urinprøver vise at han er skikket. Du er den ansvarlige her og vil bli stilt til ansvar om noe skjer mens hun er hos pappa, dersom du tror eller vet at det dreier seg om rus. En av barns rettigheter er at de skal slippe å leve i rus, men samtidig har barn også en rett til å treffe foreldrene. Altså har barn rett til å treffe pappa, men pappa har ingen rett til å treffe barnet. Skjønner vinklingen?

Få til en samværsordning og vær klar ifht den. om dere velger onsdag fra 16-20 og lørdag fra 12-18 så får han muligheten til å treffe barnet. Om han ikke overholder den ene dagen så får han ikke treffe henne før neste avtalte samværsdag. ingen slingring i mosen. Fortell for all del ikke at pappa kommer før han er på vei til dere, for det er ødeleggende for barnet å vente på pappa som aldri kommer... kommer han ruset, så sender du han på dør.

Dette var noen tips fra meg og jeg har bittert lært at jeg må være superkonsekvent med bf, ellers spiser han opp livet mitt..

lykke til

Skrevet

Gjennomgår noe av det samme selv men som hun under her nekter jeg han å ta barnet med seg. Kun samvær hos meg.

Heldigvis har ikke faren stilt så store krav enda men det kommer nok. har advokat og når så skjer vil hun ta kontakt med barnevernet og sjekke muligheten for at de stiller med tilsyn. Fvk og barnevern sier jeg ikke må sende barnet dit, selv om de ikke kan "backe" meg opp. Om noe skjer er det du som står ansvarlig, og selv om du nekter han ta med seg barnet nekter du ikke samvær. Du vil uansett ikke miste omsorgen til en far med rusproblemer. Cluet er å ikke nekte samvær men sette krav til samværet;)

Du kan be om urinprøver som beviser hans uskyld(!). I realiteten er det vel kun retten som kan sette frem et slikt krav men du kan be advokaten sette det frem til han. Selv om han ikke plikter følge det opp, vil det se dårlig ut for han ved f.eks mekling på et senere tidspunkt. Her var det nok å nevne at krav vil bli fremsatt om han krever noe og siden da er det visst helt ok komme hjem til oss.

Skriv ned ALT av komunikasjon mellom dere, og ikke svar tlf/meldinger fra dama hans. Hun har ingenting med dette å gjøre. Snakk med barnehagen; selv om de ikke kan nekte han hente barnet kan de oppholde han og kontakte deg. Det vet jeg blir gjort i andre tilfeller:) Ikke la deg presse og bli truet: vet det er utrolig vanskelig men få ut frustrasjonen her eller ring FVK og prat med dem. De er utrolig greie å prate med. Har også snakket med barnevern flere ganger og det hjelper utrolig på når en føler en har hele verden mot seg når en faktsik bare vil beskytte barnet sitt. Ikke la han psyke deg ut; det er nemlig et av "deres" sjakktrekk.

Skrevet

Har dere delt foreldreansvar(foreldrerett)? Hvis ikke, så kan du faktisk si til barnehagen at han ikke får hente. Dette har jeg gjort, og det fungerte.

Ellers enig med de andre som har svart over her:)

Skrevet

anonym 23.04.. får du urinprøver av far?? og hvordan gjør du det egentlig, stikk prøver eller faste dager??

Skrevet

Nei har gitt beskjed om at jeg skal ha det den dagen han krever ta datteren med seg. Da sa han at han skulle fikse det dagen etter. Dette er 5 mnd siden og har ikke hørt et ord nevnt om den saken mer.

Da vil det isåfall være 2 dager i uka,- han må da møte opp hos legen å gjennomføre dette.

Som sagt kan en ikke kreve det men barnevern, FVK og advokaten mener det er veien å gå om han begynner sette krav.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Jeg ville nektet å levere barnet til han alene i det hele tatt. Barnevernet sier at det faktisk regnes som omsorgssvikt fre den som har hovedomsorgen hvis hun lar barnet være et sted det ikke er tilstrekkelig iveretatt og trygt. Men det der er kjempevanskelig! Skriv opp med tidspunkt og dato alle trusler han kommer med,og så anmelder du ham! Det er svært viktig at du skriver ned i detalj alt han sier og gjør,det vil være gull verdt i en evt fremtidig rettssak. I deres tilfelle er det ganske sannsynlig at dere kan ende opp i retten. Skriv ned alt som har skjedd fra før og fra nå av,og husk dato og klokkeslett på alt! Jeg har vært igjennom tre rettssaker med barnefar til min sønn,og det endte i siste saken med at han mistet all samværsrett for godt! Da var dessverre sønnen min knyttet til faren sin,og savner han også veldig mye. Vi har også levd med trusler og voldsalarm osv. Det er bare du som kan beskytte barnet ditt,som kjemp med nebb og klør for å få igjennom viljen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...