Gå til innhold

Hva blir gjordt når en steriliserer seg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite i dag at ei venninne hadde sterelisert seg.

Virket ikke som hun hadde så lysst å prate om det, men så lurer jeg så på hva slags inngrep det er..... Noen som vet det?

Blir det fjernet noe, og fortsetter en å ha mensen etterpå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tok å gjorde det etter jeg fikk sistemann i nov :)

tror de bare kutter av egglederne, og ja man har mensen akkurat som før :(

hvorfor er det så fælt å prate om dette da, jeg har sagt det til mange uten at jeg måtte fortelle det :)

Skrevet

Klippet fra Lommelegen;

Hvordan gjøres det?

Kvinner: Selve inngrepet gjøres i full narkose (vanligst) eller i lokalbedøvelse etter at kvinnen har fått noe å slappe av på. Det er litt forskjellige måter å foreta operasjonen på. Vanligvis vil kirurgen lage et lite hull ved navlen din, og gjøre inngrepet ved hjelp av kikkhullskirurgi. Da settes det inn et laparoskop i bukhulen. Dette er en slags kikkert som gjør at kirurgen kan se inn i bukhulen. Hun kan også betjene et kirurgisk instrument gjennom slangen.

Inngrepet går ut på å brenne over egglederne, enkelte gynekologer klipper dem over i tillegg. På den måten brytes kontakten mellom livmoren og egglederne. Dermed greier ikke sædcellene å svømme opp til egglederne, og eggcellen greier ikke kan vandre nedover dem. De to cellene møtes ikke: intet møte - intet barn.

Du trenger ikke å være lenger enn én dag på sykehus, men du må regne med å være sykemeldt i 3-14 dager. Hvor fort du kommer deg, avhenger litt av metoden som ble brukt under operasjonen.

De aller fleste operasjonene er vellykkede og uten komplikasjoner. I veldig sjeldne tilfeller, reparerer egglederne seg selv. Det er altså en liten sjanse for at du skal kunne bli gravid, selv etter at du er blitt sterilisert. I løpet av fem år opplever 1 % av de steriliserte kvinnene å bli gravide. Når det har gått mer enn fem år siden operasjonen, er svangerskap uhyre sjelden.

Operasjonen har ingen innvirkning på eggstokkene dine. Det kommer fremdeles til å modnes et egg i måneden, og menstruasjonen din kommer til å fortsette som normalt. Siden eggcellen ikke lenger kan vandre nedover egglederne til livmoren, blir det rett og slett brutt ned av kroppen.

Sterilisering er et permanent inngrep. Det er vanskelig å gjøre om inngrepet slik at du kan bli fruktbar igjen. Kun 20-25 % av disse forsøkene er vellykkede. Har du først blitt sterilisert må du regne med at du aldri vil kunne bli gravid på vanlig måte igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...