Gå til innhold

hvor mye penger bruker dere på mme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bruker 400kr på nan i måneden! finnes det noe billigere alternativ. kan ikke spare på maten heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

betyr det at du bruker en hel pakke i uka? Hvor gammel er babyen? Kanskje det er på tide å introdusere noe som metter litt mer i tilfelle, grøt f.eks.. Hørtes mye ut i hvert fall.

Skrevet

han er seks måneder og bruker 4dager på en pose. altså nesten 4 pakker i månerden. han drikker til alle faste måltider og har to måltider med kun mme 200ml. dat blir 700ml om dagen. og noen ganger drikker han ikke opp alt, men vi må jo tilby..

Skrevet

gutten min er 5 måneder, vi bruker 1 pk collett på 5 dager ca, varierer litt....

ca 5-600 kr i måneden da vil jeg tippe nå som prisene har steget så voldsomt......

han får kun mme og 1 måltid med grøt for dag..

Skrevet

Forresten er collett billigere enn nan, men nan gir 5dl mere melk=)

Skrevet

hørtes jo ikke så urimelig ut det da.. gir du drikke før eller etter fast føden? Sikkert lurt å gi grøt/middag først, slik at han kan mettes mest mulig på det i hvert fall. Ikke sikkert det er noen utvei da.. er jo ikke så lenge til han kan begynne med mer "vanlig" mat da, så kanskje det kan spares litt mer da:)

Skrevet

Gutten min tømmer ei pakke Collett på ca 4 dager, så i mnd går det ca 7-8pakker. Det blir ca 665-760kr i mnd det! Blir mye penger ja.. Men jeg er bare glad for at han spiser:)

Vet ikke hvor du bor, men på SmartClub selger de Nan litt billigere hvertfall! Jeg husker ikke prisene, for gutten min gulper så mye av Nan, derfor får han Collett i stedet. Men husker jeg registrerte at det var en del billigere.

Skrevet

Glemte å skrive at han er 6, nesten 7mnd. Og han liker ikke grøt, så her går det i potetmos, brokkolimos, sviskemos og middager, i tillegg til melk.

Skrevet

når jeg ser hva dere bruker skal ikke jeg klage- gir mme først fordi jeg er glad for all væske han får i kroppen. mat spiser han uansett. tror jeg skal tynne ut mme for han trenger strengt tatt ikke næringen til alle måltider. takk for svar.

Skrevet

alltsåå en på 6 mnd skal ikkje ha så mye melk det er ikkje bra! 400ml. 700ml e jo alt for mye! helt sykt.

Skrevet

Hva er det som er skadelig da? Har snakka med HS, og ho har spurt barneleger, lest i bøker og det som er.. Finner ikke noe sted at det er farlig. Alternativet er å la han sulte, kan ikke tenke meg at det er noe bedre?!? Han er i gang med tilvenning til mer mat, men han tar jo bare noen skjeer... Blir litt irritert jeg... " skal ikke ha så mye.... alt for mye... helt sykt!" Hva er alternativet da?

Skrevet

På NAN pakken står det at fra 2-3 mnd skal de ha max 160 ml, max 6 ganger pr døgn. Det er det gutten vår får nå - og det blir 960 ml det.

Skrevet

Hva er alternativet da? Det er det jeg lurer på... Han spiser forresten mindre når han får NAN, akkurat som den metter mer. Men Collett går det mer unna på. Det er jo ikke et alternativ å la han gå sulten! Og han trenger jo maten, ellers ville han ikke spist så mye. Jeg gir han som sagt fast føde også, men det tar jo tid. Og selv om han får en del mos av noe slag først i måltidet, så tømmer han fortsatt flaska. Jeg har som sagt snakka med HS om dette, og verken ho eller noen av de andre HS eller barnelegene ho sendte mail til har fått høre noe som helst om at det er skadelig på noen måte. Jeg må jo bare gi han mat. Det finnes ikke noe alternativ.

Skrevet

Til anonym som skrev at 700 ml er for mye er bare tull i hvertfall.

Kan ikke fatte å begripe hvor du har fått det i fra.

Eneste jeg har hørt er at de ikke skal ha over en liter pr døgn.

Står mer om dette på matportalen og mattilsynet.

Skrevet

Dattera vår på 6 mnd. drikker sikkert 800 ml med NAN til dagen, hun får grøt på kvelden og middag på dagen. Kan ikke forstå at det skal være så farlig med NAN som enkelte her påstår. Høres jo ut som det blir tilsatt blåsyre... :P

Skrevet

Vi bruker vell ca1000kr på Collett nå og bruker en pakke på ca 3dager.

Men så har jeg tvillinger da :P

Skrevet

Jeg bruker HIPP, og da går det litt flere pakker i uka, ca 3. Tilsammen blir det vel 500-600 kr i måneden. Sønnen min er 10 uker, og drikker nesten en liter i døgnet.

Jeg kjøper MME på Smart Club, der har de HIPP til 44,- og NAN til 79,- omtrent.

Skrevet

Det er ikke skadelig å drikke 700ml i døgnet for en som er over 6 mnd, men det er anbefalt å begrense melkeinntaket til 5-6 dl i døgnet inkludert det som er i grøten fordi melken ellers metter så mye at det gjør at babyen ikke vil ha så mye mer næringsrik kost som middag.

For at babyen skal drikke 5-6 dl om dagen må man normalt tilby mer, da, for de drikker jo oftest ikke alt i flasken. Jeg fikk beskjed om å vanne ut melken litt siden hun ikke var noe flink til å drikk vann og derfor brukte mme som tørstedrikk. Jeg endte opp med å regne ut hvor mange skjeer mme-pulver jeg skulle gi om dagen for å gi 5-6dl og så tok jeg å fordelte disse utover flasker med mye mere vann enn det som skulle være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...