Gå til innhold

Utseende på barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker ingen spydige svar takk:) Har ei jente på 5 år som betyr ALT. Før fikk jeg komplimenter om at hun var søt og pen, kommentarer med "jevne mellomrom". Nå hører jeg nesten aldri noe...normalt? Kan få litt "tvangstanker" om at folk ikke syns henne er pen lenger.Så spørsmålet er, får de mer kommentarer på utseende når de er små? Sånn under 3 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn under tre år er jo "Åh, så søt", men når de kommer litt "opp i åra", om man kan si det sånn, er de jo ikke like små og søte lenger (gjerne bustete på håret, tannløse og skitne etter lek i sandkassa). Skjønner du? Er nok ikke noe å ta så hardt på :-)

Skrevet

Mener ikke å være spydig, men det er litt farlig å la selvtilliten/selvfølelsen være avhengig av hva andre sier om deg/ditt barn.

Det er alltid lettere å si slikt til mindre barna er.....og jo eldre vi blir dess lettere er det å kritisere framfor å gi ros/komplimenter. Så hvis du eller din datter er avhengig av muntlige oppmuntringer for å ha troen på dere selv - da er jeg bekymret for dere.

I tillegg er det skummelt å knytte sin selvfølelse/din datters verdi opp mot noe så forgjengelig og "ubetydelig" som utseende. De viktige kvalitetene hos ethvert menneske er knyttet til helt andre ting enn hvordan man ser ut.

Håper du blir kvitt "tvangstankene" om hva folk måtte synes om dere.

Skrevet

Takk for svar:) De tankene er ikke der så ofte, men de "melder" seg i blandt. Jenta mi har det bra, i fin utvikling...

Skrevet

ikke heng deg oppi det. er normalt at man ikke gir komplimenter for utseendet til en 5åring:)

Skrevet

Gutten min er den nydeligste på jord !! Driter i hva andre mener. Tror alle mammaer synest deres unge er penest

Skrevet

Jeg opplever det samme med min datter, og hun er nydelig (helt objektivt:-)). Er egentlig glad for at hun nå får oppmerksomhet fordi hun er snill med andre, morsom å leke med og flink til å gjøre ting osv. Moren min er vokst opp med et enormt fokus på utseende, og hun er fremdeles helt besatt - 66 år gammel... Så jenta di er nok søt som bare det, men det er ikke normalt å si det like ofte når de er litt større, blir litt klissete liksom.

Skrevet

Tror også at det er mer naturlig å kommentere utseendet til småttiser. Får ofte "så søt" og "så herlig smil" om minsten på 2, mens det kommenteres mer hvor blid og flink til å telle etc når det gjelder 5-åringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...