Gnire Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Hei, Jeg leser om hvordan man kan kjenne livmoren som stikker opp over bekkenbenet. Jeg kjenner virkelig ingenting. Jeg har klemt og stikket fingre inn i magen over alt, og kjenner ingen overganger der noe evt slutter. Jeg er 16 uker. Hvordan kjenner man hvor langt opp livmoren går?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Hehe, sliter litt m d samme selv.. Kan virkelig ikke si at jeg kjenner non livmor der nede, men var hos legen igår, og han kjente den m en gang! Så den er der nok skal du se, men kan være litt vanskelig å kjenne pga magemuskler osv...=)
Mamma mjaua Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 jeg legger meg på ryggen, hellt flatt underlag, så kjenner jeg der fingeren faller ned en kant, så slutter livmoren. de er ca 1 cm over navelen på meg (23+5). er litt vanskelig å kjenne, men jeg visste hvor jeg skulle kjenne etter, siden jordmor viste meg hvor det var. så nå vet jeg jo hvor jeg skal kjenne etter den kanten. før jeg visste hvor det var, så klarte jeg ikke finne det selv. hun viste meg hvordan det kjentes ut:)
AO3 Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Jeg kjenner den godt nå - den dukket opp fram fra bekkenet i uke 12-13. Nå er jeg 14+5. Jeg kjenner det faktisk veldig godt når jeg tar på den - det kjennes HELT annerledes ut enn når jeg palperer andre deler av magen. Kan ikke sammenligne følelsen med noe annet. Altså følelsen jeg får i *livmora* når jeg palperer, ikke det jeg kjenner med fingrene. Samboeren min er lege, han fant livmora et par dager før jeg klarte å kjenne den selv, men nå har ikke jeg heller noe problem.
svansen Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 kjente den i uke 13, da stak den plutselig opp av bekkenet, er lettere å kjenne hvis du har full blære, ligger på ryggen..( kjenner det lettere når jeg er varm..) kjnnes ut som en hard kant som går tvers over magen..
fisk-76 med fjerdemann i magen Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Hei. Når du er ca 16 veker, er den litt under navlen. Eg kjente ingenting heller før eg hadde vært hos jordmor og eg såg kor ho kjente den. Etter det har eg kjent det og.
*tornerose* Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Jeg er også i uke 16 og jeg kjente livmora i dag tidelig ) Rett under navlen hos meg oxå.... Stemmer det som de andre sier ovenfor at du vil nok kjenne den best hvis du ligger helt flatt på ryggen (+full blære) )
lin76 Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 Bare ein liten kommentar til "standardforklaringa" på kor langt opp i magen livmora har kome veke for veke: Eg er ein del høgare enn snittet (177), så for meg ligg livmora forholdsvis lenger ned i forhold til navlen enn for ein som er kortare. Eh, klønete forklart. Det eg meiner er at ein lang kropp vil ha lengre avstand mellom skambeinet (forferdeleg namn!) og navlen enn ein kortare kropp, så sjølv om livmora er like stor på den høge og den kortare mora, så vil ho ligge lenger unna navlen på den høge. Mao er det ikkje vits å få panikk om ein ikkje kjenner livmora "ein centimeter/ein fingerbredd/like under navlen" i veke ditt og datt - for det er like individuelt som alt anna!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå