Gå til innhold

Angående "hjemme med sykt barn-dag"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan pappaen bruke egenmelding pga sykt barn (han har feber og kan ikke i barnehagen) når mammaen er ute i permisjon??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

niks..men viss du er syk så kan han de. for da er de ingen til å passe på ungen

Skrevet

ble litt feil det der...viss du som er ute i perminsjn og hjemme med en unge blir syk så kan ha ta fri for å passe den ungen du da er hjemme med.. men så lenge du er frisk og hjemme må nok du passe den syke ungen og.. sånn jeg har forstått de..:)

Skrevet

Vet dette har vert diskutert her før, og da var det veldig delte meninger om det. Ta en telefon til nav og hør.

(Og del gjerne med oss hva de har å si der....)

Skrevet

Nei det går ikke.

Men om du er syk kan han være hjemme

Skrevet

Det er jo arbeidsgiver som må ut med de pengene der, derfor er det noen arbeidgivere som nekter far å være hjemme når mor allerede er der for å ta seg av barna... Nav har egentlig ikke noe med det å gjøre.

Hva man egentlig har krav på er det delte meninger om, har aldri funnet noe fasitsvar jeg ihvertfall. Men mannen min har vært hjemme noen ganger med arbeidsgivers velsignelse (f.eks når vesla lå på sykehus)

Skrevet

Klart nav har noe med det å gjøre. Er jo arbeidsgiver som må betale for sykt barn dager uansett, men de kan ikke nekte å la foreldrene være hjemme av den grunn....

Skrevet

jeg var hjemme en god stund med sistemann etter permisjonen..Og sambo fikk alltid være hjemme om poden var syk...

Skrevet

Også jeg som innbildte meg at mammaen måtte ha sykemld. fra legen sin for at pappaen skulle få overta perm.dager, sånn for dokumentasjonens skyld(NAV). Altså dersom både mor og barn er syke.

Skrevet

Det var vel ikke snakk om å ta over permisjonen, men å bruke av de 10 dagene i året far har til sykt barn/barnepasser...

Av en eller annen grunn praktiserer arbeidsgivere forskjellig her, det er jo ikke penger en får utbetalt fra nav, men fra arbeidsgiveren. Samme som egenmeldingsdager.

Skrevet

Regner med at du snakker om en storebror som er syk..... og du er i permisjon med et mindre søsken..?.. I såfall har far rett til å være hjemme med det syke barnet (som du ikke er i permisjon "med")

Skrevet

Far kan ta ut sykt barn dag når mor har permisjon med et annet barn.

Skrevet

Eldstesønnen vår hadde spysjuke for en uke siden, da tok faren ut sykt barn dag på han enda jeg har permisjon. Arbeidsgiveren sa ikke noe på det

Skrevet

Men hvorfor vil dere bruke de dagen når du allikevel er hjemme??

Skrevet

Har man f.eks.en nyfødt som henger i puppene eller skriker døgnet rundt er ganske greit at pappaen kan ta seg av det andre barnet da. Eller om man har time hos lege/helsestasjon/fysioterapaut ect...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...