Gå til innhold

dere erfarne ammere - hvordan holde ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er frem og tilbake på om jeg skal fortsette og snuppa er bare 19 dager gammel.. Føler at hun ikke blir mett og om jeg ammer så holder jeg på 1 - 1 1/2 time pr amming og hun skal ha mat hver 3.time..

Ikke bare det men jeg har den )(/()/& sprekken på venstre bryst (der jeg har mest melk) som gjør amming ett rent helvete..

har prøvd å snakke med helsesøster ang. dette men hu bare sier "du må amme uansett hvor mye smerte du har" .... er så vondt at jeg besvimer jo nesten ! grøss og gru :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smerten går over og jeg vil ikke tro det er så lenge til heller. Smør deg godt med brystvortekrem, som du får kjøpt på apoteket. Ang. hyppigheten på amming, så holdt knerten vår også på sånn pga suttebehovet sitt, men det løste seg enkelt da han begynte med smokk. Trengte ikke å henge i puppen til mamma hele tiden da. Lykke til :)

Skrevet

Det går seg gjerne til, men de første ukene er jo slitsomme. Når det gjelder sprekken kan du kanskje bruke skjold på det brystet? Da avlaster du så det kan gro i fred. Smøre med lanolinkrem og luftørke masse.

Lykke til og håper du holder ut selv om du ikke MÅÅÅÅ noenting:)

Skrevet

Hei du.

Vi her inne vet at du har prøvd!

Jeg syntes det viktigste er at du og babyen har det bra. At hun blir god og mett burde stå i fokus også hos HS.

Jeg hadde gått over til erstatning. De vokser og gror på det òg!

LYKKE TIL!

Skrevet

Huff da. Jeg pleide å smøre olivenolje på såre brystvorter etter hver amming, ble bedre i løpet av en dag. :o)

Skrevet

Har du sjekket at hun tar puppen riktig? Feil sugegrep kan gi såre brystvorter.

men det går over. Pass på å klemme ut litt melk og smør over brystvorten hver gang hun er ferdig og la det lufttørke. det hjelper.

har hørt brystskjold hjemper noen men har ikke prøvd det selv.

Jeg følte også at jeg ikke gjorde annet enn å amme de første månedene med mine barn. Fikk knapt gjort annet, og de fikk mye oftere enn hver tredje time.

Jeg gjorde det til kosestunder. Legg deg på sofaen, gjerne foran TV'en mens du holder på.

Lykke til.

Skrevet

au.. høres vondt ut det og :P men det er ikke sår sånn men stor SPREKK som begynner å bli betent. jeg biter tennene hardt igjen men når jeg pumper meg så er det ikke så ille. men så er spørsmålet : hvorfor blir hun ikke mett? :( jeg har masse melk (pumper ca 85 ml på venstre og ca 45 på høyre så regner med at det skal holde?)

men takker for at dere "støtter" meg på dette .. har liksom lyst til å amme i og med at det er mer "handy" ,hehe. med tanke på flaskestyr og alt det.. hadde det med mi første og jeg knakk nesten psykisk fordi jeg "stressa" så..

Skrevet

gothica, ta deg en tur på ammehjelpen.no og hør med damene der. de har utdannelse på dette og det du beskriver er ganske vanlige problemer.

et ammeskjold kan hjelpe på sprekken i mellomtiden, men blir det for ille så overlever barn på mme også vet du

Skrevet

Uansett hvor mye det gjorde vondt,ga jeg ikke opp. Og ble ihuga ammer eterhvert. mange brystbetennelser og tilstoppede melkeganger, men hemmeligheten ligger ofte i å bite tennene sammen, og ikke gi opp.

Amm mindre med puppen som er sår. Dvs start med det gode brystet, og kjøp en skikkelig brystvortekrem (de er dyre,men verdt prisen!),

Eller vær flink å la en dråpe melk tørke på brystvorten etter amming,. Det inneholder antibiotiske stoffer.

Ikke vask dem med såpe!

Mine barn har vært hyppige ammere, og sistemann ville ha melk hver time døgnet rundt, omtrent, i begynnelsen.

Jeg begynte å jobbe da han bare var ti uker gammel (nattvakter), og da kom mannen min på jobben med han,sånn at jeg fikk ammet.

Ammet han i over to år =o)

Det kan gjøre fryktelig vondt, når man har problemer som du beskriver, men det er startvansker som går over. I promise!

Skrevet

Jeg hadde det som deg, og etter 3-4 uker lettet det litt. Tok ennå en mnd til før det gikk naturlig og var helt smertefritt. Jeg tenkte bare på hvor lei meg jeg var for at jeg ikke fikk til å amme største, og at jeg f*** ikke skulle gi meg for alt i verden. Jeg hadde også et vondt bryst, men brukte ammeskjold på annenhver amming for å få lettet det litt. Så jeg gikk jeg toppløs hjemme med brystvortene fulle av purelan. Hele dagen altså, unntatt når jeg gikk ut.

Du får bare prøve så godt og så lenge du orker. Du kan jo også amme på det ene brystet og pumpe det andre.

Skrevet

Jeg er ikke flink til å forklare ting .. hadde jo såre brystvorter på sykehuset men det gikk fort over og helsesøster + barnepleiere osv så at hu hadde riktig sugeteknikk og det har hu..

er ikke lett dette her :s

Skrevet

Ja, og så er amming som regel en fulltidsjobb de første månedene. Jeg ammet 8-9 timer i døgnet helt til han ble 3 mnd.

Skrevet

Hadde det sånn jeg også! Kjøpte skjold som jeg brukte når det var som værst og bare bet tennene sammen. Det gikk over etter 3 uker!

Hold ut dersom du klarer!

Skrevet

jeg får se hvor lenge jeg holder ut, hehe. men noen som kan forklare meg hvorfor hun ikke blir mett? må jeg spise oftere? jeg ammet ikke mi første så lenge og spedde på med mme i tillegg så har aldri vært fullammer..

men så var det å få matlysten tilbake da..

Skrevet

Hun blir ikke mett fordi hun rett og slett vokser masse og i tillegg må stå på så din produksjon øker i takt med dette.

Hver tredje time høres veldig sjeldent ut, synes jeg, her var det mye oftere enn det i starten.

Skrevet

kan du ikke prøve å pumpe et par dager for og avlaste så det får grodd? så kan du prøve og amme etter det?

uansett lykke til=0)

Skrevet

Legg henne til det brystet som er bra enda du sier du har mindre melk der, det er viktig å få opp produksjonen i det brystet også. Jeg vet du har fått beskjed om å ikke bruke brystskjold, men det er virkelig bedre at du bruker det enn at du vurderer å gi opp ammingen. Men først og fremst legg henne til det andre brystet litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...