Gå til innhold

normal vektøkning på nyfødt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på 3uker, som nå siste uke la på seg 80gram. Noen som vet hva normal vektøkning pr uke er på nyfødte babyer? Han får kun morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det står på side 17 i "Hvordan ammer du ditt barn"...

100-200g i uken eller 500-800g i mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min lille Sverre er tre uker i dag og har gått opp ca 1200 gram på to uker, etter første uke var han oppe i fødselsvekta si!

Veit ikke hva som er normalt, men jordmor sa ikke at dette var gæli høyt heller - ikke veit jeg:-)

Han får bare morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rohan veide 3660g da han ble født 27.april. Da vi ble utskrevet fra sykehuset, 1.mai, veide han 3370g. Da han ble veid på helsestasjonen 13.mai, veide han 3930g:-) Helsesøster sa det var litt over snittet, men slettes ikke unormalt. Gjennomsnittlig legger de på seg ca. 200g per uke de første ukene ble jeg fortalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hjemme besøk av helsesøster i går og da ble min lille Eskil veid...han har lakt på seg 650 gr på knappe 3 uker og det er helt flott....de ser helst at barna legger på seg 200gr i uken sa hun til meg!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma veide 3980 da hun ble født 28april. 30april veide hun 3570g og 7mai veide hun 3750g og 14mai hadde hun gått opp til 4050. Så 300g den siste uka og det var helt normalt sa hs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fødte ei jente 11.04. hu veide da 3000 gram. når vi dro hjem veide hun 2900 gram. på kontrollen 30 april veide hun 3640. 19 mai veide hun 4640. dvs at hu gikk opp 1 kg på 3 uker. helsesøsteren sa ingenting. hu får morsmelk erstatning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ca. 125-250 gram per uke er normalt - sier de - men så lenge babyen spiser, tisser, bæsjer og virker blid og fornøyd synes ikke jeg man skal stresse så masse med disse kurvene heller. Kurven de bruker i Norge er uansett basert på barn som hovedsaklig ikke blir fullammet, for den er så gammel, de holder på å lage en ny en, men den tror jeg ikke er tatt i bruk enda. Gutten min har lagt på seg ca 500 gram per uke, og han blir fullammet, men andre som blir fullammet vil legge på seg annerledes. Nå er han ni uker og jeg vet ikke hvor tung han er, har ikke veid siden seksukerskontrollen, det viktigste for meg er at han er blid og fornøyd og at de motoriske tingene kommer på plass - nå smiler han og prater med oss og sånn, og da tenker jeg at han har det nok bra. Det er dumt når det blir så mye fokus på hvor mye de legger på seg, de aller aller fleste blir det folk av uansett :-)

 

Det er selvsagt annerledes hvis det føles som om man ikke har nok melk, og babyen tydeligvis er sulten og ikke får nok - men det går an å øke melkemengden vanligvis, bare legg barnet til oftere - og hvis man vil øke mengden uten å legge barnet til oftere kan det være et triks å pumpe seg før man ammer - barnet klarer å suge brystet tommere enn man klarer å pumpe, og hvis ikke barnet blir mett, så får man gi melken som man har pumpet ut etterpå.

 

Ammehjelpen sier at amming/pumping annenhver time døgnet rundt i tre dager vil øke produksjonen, men min erfaring er at det er ikke nødvendig med så drastiske tiltak, bare å pumpe/ amme oftere enn vanlig er nok til å øke produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heihei:)

 

Suppa mi veide 3400 og 48 cm da hun ble født. La 600 gram på seg på 6 dager:p hehe.

Da hun var 2 mnd veide hun 4700. og på 3 mnd kontollen i går veiden hun 5100. Så opp 400 gram på en måned. hun var 57 cm. Fullammer henne. Synes det var så lite. hun er litt tynn kanskje. Er spent på når hun er 4 mnd, håper hun legger på seg mere.

Er redd for at det er lite næring i melka mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi var på 3mnd kontroll mandag, og sønnen min er lang og tynn han også. Det skal sies at han hadde opprinnelig termin 7.mai, men ble født 18.april. Fødselsvekten var 2890g og 48cm, og ved 3 mnd var han 60 cm og 4900g. Han var over lengdekurven sin, men litt under vektkurven. HS sa at jeg kunne gi han noe mme som tillegg. Jeg har fullammet, men har slitt store deler med tette melkeganger pluss at han ikke klarer å tømme brystene. Jeg tror dette dette kan være med på at han er så tynn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ei som er lang og tynn. 65 lang og 5700g. Hun er blid, fornøyd og spiser i snitt hver 3 time, så ikke bekymret der. hun er snart 4 mnd nå, så det blir i snitt litt over 100g i uken, men ingen fare sier HS for hun er så blid og fornøyd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...