lana<3 Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Vet ikke om dette blir praktisert i flere land men dette er vårt problem: Jeg hadde tidligere mitt fars navn som etternavn men siden jeg ikke har kontakt med den delen av familien og rett og slett hater dem, tok jeg bort dette stygge navnet og fikk min samboers etternavn som er et spansk etternavn. Dette har gått bra til nå og datteren vår har hatt samme etternavn som oss fram til for noen dager siden. I Norge og i hennes norske pass har hun vårt etternavn. Men i det spanske passet hennes som vi mottok for noen dager siden står min datter med vårt navn og min fars etternavn på slutten og vi får ikke lov å ta det bort!!! Nå har jeg prøvd i hele dag og ringe ambassaden og fått en løsning på det, men det går ikke. Hvorfor kan vi ikke bytte bort dette navnet?? Sikkert ingen som kan hjelpe meg men frustrasjonen her er stor...endelig har vi blitt kvitt det stygge navnet og så kommer det og hjemsøker oss igjen....
*Lille Persille" Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Jeg har bodd mange år i Frankrike og såvidt jeg vet har de noe av det samme rigide systemet der. Aner ikke hvordan du kan få det bort (eller om det i det hele tatt lar seg gjøre). Du får bare la være å bruke det spanske passet (med mindre du av en eller annen grunn MÅ bruke det) for å se så lite til navnet som mulig. Skjønner at det er irriterende men det er jo tross alt en detalj, prøv å fokusere på noe positivt istedenfor, som f.eks at du ihvertfall har blitt kvitt navnet her i Norge )
Lova Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Oi, det høres merkelig ut at de har lagt til det andre navnet. Jeg trodde det var slik at man ikke får lov til å ha 2 pass lenger. Vi forsøkte å få 2 pass til datteren min som er halvt latinamerikansk, men fikk beskjed om at det ikke gikk lenger. Det samme fikk en venninne av meg beskjed om da hun ville at sønnen sin (som er halvt amerikansk) skulle få 2 pass. Det går kanskje når begge landene er Europeiske? Uansett, så er det ihvertfall slik at alle barn i , ihvertfall Latinamerika, at barna automatisk får sitt mors etternavn som mellomnavn, og fars etternavn som etternavn, men at der er det motsatt av her. Altså, hvis en person heter Maria Perez Lopez, er det Perez som er faren sitt navn, altså det som blir mest brukt. Ihvertfall er det slik der faren til datteren min kommer fra. Det er allikevel merkelig at dere ikke kan bestemme dette selv.
lana<3 Skrevet 25. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2008 Du har helt rett der lova...man får mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn.....og da tar man navnene man er født med desverre. Så det nytter liksom ikke gifte bort eller ta bort navnet sitt slik som her i Norge. Jeg ble født med min fars etternavn og som jeg har tatt bort, men i Spania og de latinske landene får du ikke lov å ta bort dette navnet derfor må min jente ha dette som mellomnavn til tross for at resten av familien heller ikke bærer dette navnet lenger, så hun og lillebror blir alene om det. Heldigvis er dette bare på det Spanske passet og ikke på det norske så kommer nok til å bruke det norske mer enn det Spanske kan du si... Er bare så utrolig at det ikke skal gå an å ta det bort....
Gjest Skrevet 25. april 2008 #5 Skrevet 25. april 2008 Å, så mye greier.... vi tenkte også ha to nasjonaliteter, og har ikke bestemt om barnet skal få mitt kjedelige etternavn. Uff, men jeg burde vel ikke være overrasket.
lana<3 Skrevet 25. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. april 2008 Hanli: Blir din baby også latin/norsk el spansk/norsk? Isåfall må du bare forberede deg, vi får ikke de kjedelige norske etternavnene bort i disse landene visst....
Gjest Skrevet 26. april 2008 #7 Skrevet 26. april 2008 Ja, spansk/norsk. Det kan jo hende vi beholder begge etternavnene men det kommer an på hvilket fornavn vi velger. På den annen side har vi kommet til at på verdensbasis er det nok flere Lopez enn Hansen, hi hi... så sånn sett... ;o). Spansk byråkrati altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå