Gå til innhold

jeg har et problem, eller jeg ER problemet...:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg prøver og prøver å oppføre meg pent mot stesønnen min,være snill, hjelpe til hvis det er noe, gi han en klem, og gjøre så han skal føle seg komfortabel med å være hos oss.

han har eget rom hjemme her hos oss,masse nye leker vi har kjøpt inn, egen garderobe med klær her( ettersom biomor ikke kan sende med noe hjemmefra). ja,jeg vil påstå at denne gutten er heldig.

men jeg sliter noe vedlig med meg selv.

vi har en felles datter, jeg og min samboer. jeg vil henne alt det beste i livet. men sånn som vi bor nå, må hun dele soverom med oss, hun får ikke eget rom pga at storebroren må ha dette. + at vi ikke har det noe bra økonomisk, så storebroren får jo klær av oss+ting han vil ha her og biomor får jo barnebidrag på ca 2000i mnd.

så for å få til at gutten skal ha det bra, så må min snuppe gå i arvet klær, og jeg har ikke mulighet til å kjøpe ting jeg eventuelt føler hun kunne fått, ting jeg vil unne henne.

jeg syns dette er så trist. hvorfor skal sønnen til sambo gå foran alt? også foran vårt felles barn. er jo hun som bor her. ikke han. han har eget rom med masse leker og alt han trenger + litt til hos sin mor.

er ikke mange barn på 7 år som har 2 fullt utstyrte rom med tv og alt som finnes vil jeg tro.

dette har ført til at jeg blir sint. veldig sint, på sambo. er han sinnet mitt går utover. jeg trekker inn eksen hans i alle samtaler, og hver gang sønnen har vært her, så kjefter jeg og smeller, og gir han skylden for alt i forhold til sønnen og ting som har hendt den helgen.

sønnen er ganske stygg mot meg, kaller meg opp. og er aldri fornøyd med noe. virker som om han hater meg rett og slett. at han tror han ikke kan såre meg, derfor han slenger ut så mye stygt.

jeg står på pinne for dem de helgene han er her, ordner opp, vasker, lager mat, og tar snuppa hele tiden, sånn at sambo og sønnen skal få mest mulig tid sammen....

jeg går hele tiden og sammenligner hva han fikk da han var liten, opp mot hva min snuppe får.

jeg klarer med andre ord ikke å legge fortiden bak meg, og se fremover... noen som har noen gode råd?

dette kan ikke fortsette sånn. det ødelegger både meg og alle her.

igår hadde jeg og sambo en kjempekrangel om dette. jeg er redd forholdet vårt snart ryker pga meg:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har vi eget rom til jenta til sambo, men hadde vi kun hatt to soverom hadde jeg latt begge sove på samme rommet, og heller lage en provisorisk skillevegg i midten.

Skrevet

Jeg og sambo er heldigvis enige. Her i huset prioriterer vi de som bor her. Det er klart at vi gjør vårt aller beste for at de som bare er på "besøk" skal føle seg mest mulig hjemme, men det skal ikke gå på bekostning av de som er her hver eneste dag. Jeg ville ha tatt det største soverommet og delt det mellom gutten og jenta. Da er det hennes rom når han ikke er der og begges når han er der. Barna har ekstra klær her, men det er bare nok til at de kan skifte i helga og så må det vaskes til neste gang. Leker og sånt må de ta med frem og tilbake. De får noe til jul og bursdag som blir her, men ellers får de klare seg med det de har tatt med seg.

Skrevet

Synes virkelig mannen din at det er rettferdig at sønnen hans har to rom, mens datteren ikke har rom i det hele tatt? I såfall er han en utrolig sær person, og en ekstremt urettferdig far...:-((((

Det mest rettferdige er at datteren deres har eget rom, så lenge dere absolutt ikke har mulighet til å få dere et hus/leilighet med flere rom. Og så kan hun feks ha en sovesofa på rommet sitt som broren kan ha når han er hos dere. (Han har jo tross alt sitt eget rom hjemme han også...)

Skrevet

og la far ta sin del av jobben. Det høres jo veldig beleilig ut for han at du tar all jobb og alt ansvar de helgene han har sønnen, sånn at mannen bare kan fokusere på å gjøre morsomme ting med sønnen. Desto mer frustrerende for deg. Dessuten legger dere jo opp til to adskilte familiesituasjoner ved dette, i stedet for å prøve å lime sammen hele familien.

Jeg tror rett og slett du må prøve å komme litt i forkant. I stedet for å øse ut frustrasjon etter hver helg, heller sette deg ned sammen med mannen din og legge planer for hvordan dere kan unngå disse frustrasjonene. Og hva angår forholdet til stesønnen din, gode opplevelser er ofte nøkkelen til å finne tonen. Se en morsom film sammen, spark litt fotball, gå på kino eller tivoli med stesønnen din, og du vil fort se at dere får en annen kjemi. Nå fungerer du mer som en hushjelp (høres det ut til), de helgene dere har stesønnen. Og det virker ikke som du er involvert i hverken grensesetting, oppdragelse eller sosiale aktiviteter rundt gutten. Dermed har dere ikke noe forhold som du kan spille på i omgangen med han, og han har lite å tape på å ikke behandle deg med respekt.

Min stesønn hadde også en tendens til å være stygg i munnen mot voksne. Jeg bestemte meg dermed for å være steinhard på dette, og vise han at det alltid får konsekvenser om han kaller meg stygge ting eller er stygg i munnen. Heldigvis er mannen enig med meg, og dermed har også han blitt bevisst på en nulltoleranse her. Vi har jo tross alt andre barn her i huset, og vi er ikke interesserte i å oppdra barn som ber voksne dra til hellvette. Vi bryr oss faktisk så mye om både stesønnen og de andre barna våre, at vi ønsker dem det beste i livet. Og da trengs det litt grenser.

Hva angår bosituasjon og økonomi, får jeg litt inntrykk av at det er mannen din som sitter med makten i forholdet. Dine frustrasjoner høres ut til å bunne i hans avgjørelser, som ikke alltid er forenlige med ditt syn i saken. Jeg synes dere bør fokusere litt mer på at dere har to barn, og at inkludering er mye viktigere enn total bortskjemming. For jeg tror faktisk ikke det er sunt for barn at alt dreier seg om dem, annenhver helg. De bør heller få sjansen til å føle seg som en fullverdig medlem i familien, med både de gleder og de plikter dette innebærer. Å bare ha fokus på samværsbarnet vil nok virke ødeleggende både for forholdet mellom søsken og mellom mann og kone.

Skrevet

Og hvorfor i all verden har stesønn eget rom, med eget tv og all verdens leker, når dere ikke har råd til nye klær til fellesen?

Skrevet

HI her.

takk for svarene jeg har fått.

ja, jeg er enig i at vi kansje må prøve å finne på ting sammen, for jeg føler meg jo også helt utslitt etter de helgene han har vært her. får ikke sittet i ro og spist en gang. føler jeg nesten bor ¨på kjøkkenet. jeg vil ikke at det skal være sånn:(

sambo sliter litt i forhold til økonomien, har gjeldssanering. så derfor det er litt trangt. men vi lider jo ingen nød på noen måte egentlig.

stesønnen min har ganske mye ting, klart endel har han fått før snuppa kom til verden, men han får jo alltid noe mens han er her. både av leker og godterier og alt.

men grunnen til at vi ikke har råd til nye klær til henne, sånn at hun må arve, er jo pga at vi har endel utgifter på stesønnen min.

vi betaler jo barnebidrag, + at han får endel annenhver helg, og helge handlingene blir veldig dyre da han er her, han skal ikke akkurat ha det billigste godteriet+ at han får plukke ut det han vil ha. og han skal jo ha klær hos oss, og sambo kjøper ting til han mens han ikke er her, så det ligger en stabel med nye leker hver gang han kommer:(

noe jeg mener er feil. er så lei av alle diskusjonene, jeg vil at vi kun drikker brus på lørdager, spiser orntlig mat, stesønnnen min får brus og alt han vil da han er hjemme hos biomor. da blir det så vanskelig å få gjort noe da han er her.

føler jeg har sagt så mye, og prøvd, men det skjer aldri noe:(

Skrevet

hei, skjønner følelsen din ang guttens frekkhet mot deg. jeg var selv stemor for 11 år siden, en gutt som kunne terge på seg gråstein!!

men han har vokst opp til å bli en flott ung gutt på 16!!:))

hans sinne å frekkhet var rett og slett frustrasjon!

jeg var stemora i 6 år, å selv om jeg flytta fra faren har jeg hatt kontakt med gutten og mora hans. mine to eldste gutter er hans brødre.:)

Skrevet

Punkt 1: Planlegg helgen sånn som dere vil ha en familiehelg. La far og sønn ha noen timer sammen, men ikka frata han ansvaret for minstejenta. Han er tobarnsfar, også i pappahelgene.

Punkt 2: Del rommet, eller la jenta ha rommet og lag til noen hyller osv med lekene til guttungen. Slutt å handle leker til han (far), han trenger dem neppe!! Og si at de pengene dere sparer på det kan brukes til noe hyggelig for alle sammen. Jenta kan jo evt sove sammen med dere når guttungen er der? Handle klær på salg til han, det funker fint:)

Punkt 3: Gi gutten lommepenger som kan brukes til godis, og la han styre det selv. Sett av en passelig sum, gutten vår har 50 kroner i lommepenger når han kommer, men får bruke kun 20 på godterier. Resten kan han spare eller bruke på andre ting han ønsker seg. Han ewr 8 år, og det har vi gjort i et år snart.

Punkt 4: Ta bort goder dersom han ikke oppfører seg, vær strenge og sett grenser!!

Punkt 5: Sett grenser sammen, bli enige og møt hverandre på halvveien. Snakk sammen!!

Punkt 6: Velg dine kamper med omhu, hva kan du leve med og hva kan du IKKE leve med?

Det er mine umiddelbare tanker:) Håper noen kanskje kan brukes?

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...