Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kor lenge skal/bør ein ta folat i grunn? og er det skadeleg å bruke det for lenge?

Begynte på folat 15.februar, då var eg 7+1 trur eg. No er eg 17+0. Trur eg spurde jordmor om det så vidt ein gong, men hugsar ikkje kva ho sa...lurer på om det var noke med veke 16, og at eg heller kunne ta litt igjen på slutten av svangerskapet. Var hos jordmor i går, men gløymde sjølvsagt å spørre...typisk!

Kor lenge gikk/går dokke på folat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min sa til og med uke 13. Har også hørt til og med uke 12.

Skrevet

Jeg er 14 uker på vei nå, og tenkte å slutte idag.. Men litt usikker selv, tror d er sånn at man skal ta d i inntil 3 mnd etter man ble gravid, og d er jo ved 14 uker.. Noen andre som har hørt d samme? Det er jo spes før man ble gravid og de første ukene som er d viktigste etter hva jeg har skjønt!

Skrevet

jeg brukte det bare i 1. trimester, til 12+6.

Skrevet

Hva med vitaminene som heter "gravid", og som inneholder folat i tillegg til mange andre vitaminer. Bør man slutte med disse også etter 12 uker?

Skulle gjerne likt å vite om det var skadelig på noen måte å bruke det gjennom hele svangerskapet ... :\

Skrevet

Poenget med å ta folat er at vi vanligvis får for lite av det i norsk kosthold, og det trengs i første trimester, som er den perioden da indre organer dannes hos fosteret (og det er i den perioden folat har en effekt for å minske ryggmargsbrokk). Etter 1 trim trengs det ikke på samme måte lenger, men det er så langt jeg vet ikke skadelig heller- det er vel bare en type B-vitamin? Kanskje derfor noen sier at en skal ta det lenger?

Skrevet

minske FAREN FOR feks ryggmargsbrokk, mente jeg

Skrevet

legen min spurte meg om jeg tok folat. jeg sa jeg tog de tablettene som heter "gravid". hun spurte meg om apoteket hadde sakt hvor lenge jeg skulle ta dem. da sa jeg nei, å då sa hun at de skal kun tas det 1.trimesteret. å det står det jo på pakken og

Skrevet

Dette spurte eg om på apoteket i går.

Dei sa det same som eg har lese på div. nettstader, nemleg at det anbefales å ta folat heile 1. trimester (tom 12+6, ca) fordi det er då indre organ blir danna - slik nokon over sa.

Utover i 2. trimester er det ikkje så viktig med mykje folat lenger, men det er heller ikkje skadeleg, for det er eit b-vitamin som kroppen skyller ut dersom det blir for mykje (i motsetn til a- og d-vitamin som kroppen lagrar og kan bli "forgifta" av viss ein et for mykje).

Med andre ord er det ingen grunn til å slutta med gravid-kosttilskot sjølv om det inneheld ekstra folat, men det er heller ikkje noko poeng å gå på apoteket og kjøpa meir av det om ein byrjar å gå tom. Ein vanleg multivitamin pluss eit par kapslar omega3 om dagen er perfekt!

Lukke til, heile gjengen!

Skrevet

Jeg tar også "gravid". Jeg spurte på apoteket om jeg skulle gå over på noe annet, i og med at det står "første trimester" på dem - men fikk høre at jeg godt kunne fortsette på dem ut svangerskapet. Folaten er ikke så viktig lenger, men det er visst mer kalsium etc i "Gravid" enn det er i vanlige multivitamintabletter. Så jeg spiser Gravid og omega 3, og krysser fingrene. :)

Skrevet

Jeg er med på et prosjekt i utprøving av Metformin, og jeg skal ta folat i tillegg hele svangerskapet....

Skrevet

legen som tok ul på meg sa at folat ha ingen virkning etter uke 12 for da er alle organene ferdig dannet... da er det bare utviklingen igjen....

hun sa også det at det var lurt å begynne å ta folat med en gang man begynte å planlegge å bli gravid... såe tror nok trygt du kan slutte med folat nå ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...