babyfrøken *mamma* Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Ser så mange steder at de som ikke har kommet så langt på vei formulerer seg som om det er "feil" å handle til babyen tidlig..("med skam å melde", "rødme", "er jo litt tidlig da" etc) det synes jeg er så trist!! Om man shopper fra den dagen man tester positivt, eller venter til siste uken før termin så er jo ikke det ene mer "riktig" enn det andre, dette skal jo være noe vi bare koser oss masse med! Skjønner jo selvsagt at det er fordi det er tidlig å være sikker på at alt går bra, men skal man tenke på alt som KAN gå galt hele tiden så blir man jo gal (",) - også tør jeg påstå at de aller fleste av oss kommer til å prøve igjen ganske så snart hvis en skulle være så uheldig å være blandt den ene prosenten det faktisk går galt med..og babyutstyr står seg en stund det ;o) Så jeg vil bare komme med en liten "apell" om å nyte vårværet og babyshopping akkurat når det føles riktig for deg og dere, og vær stolt av det både underveis og etterpå! (",) Lykke til jenter!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Helt enig! Jeg begynner m innkjøp allerede nå (14 uker på vei), og synes d både er litt stas og veldig praktisk å spre d litt over flere mnd, og ikke måtte stresse m alt i siste liten.. I helga var jeg på loppemarked og shoppa masse klær, og skal følge m på finn.no i tida framover for å kikke etter vogn, stellebord osv. Også blir d vel en del når sommersalget starter tenker jeg meg! Tror d er mye gammel overtro ute og går, at man liksom ikke skal kjøpe inn så mye utstyr tidlig for d kan bringe ulykke el no sånt..Bare tull selvfølgelig, det som skjer d skjer uansett, og de aller aller aller fleste svangerskap går jo bra etter man har passert de "magiske" 12 ukene!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Så mitt poeng er egentlig at man bare bør nyte denne herlige tida som svangerskapet tross alt er, og shoppe så mye man føler for så tidlig man vil:)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Jeg er helt enig i at hver enkelt må finne ut når det passer for dem å begynne med innkjøpene til babyen. Selv er jeg nok ikke blandt de som starter tidligst,men venter heller ikke til siste uken. Jeg vil ha alt i orden ca en måned før termin. Grunnen til at jeg drøyer ting,er at jeg er ikke osom deg HI.Hadde ting gått galt (har hatt en sa tidligere) og jeg hadde kjøpt inn babyting,med tanke på den lille jeg har i magen,hadde jeg absolutt ikke greid å bruke dette til neste baby jeg evt hadde fått i magen. Det er jo heller ikke sikkert at en hadde klart å bli gravid igjen. Av og til kan en bli gravid fort,for så at kroppen nekter å bli gravid igjen. Føler litt at du HI ikke har forståelse for oss som faktisk vil vente litt før en begynner å kjøpe babyutstyr,men det kan jo være at jeg misstolker deg der. Uansett håper jeg at folk handler inn når de føler at det er riktig og koser seg med forberedelsene til den lille kommer.
babyfrøken *mamma* Skrevet 24. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2008 ...også jeg som virkelig formulerte meg for ikke å støte noen.....men jammen virket ikke det ;o) Jeg skriver jo faktisk eksplisitt at hver enkelt må finne ut når det passer for dem, samt at det ikke er noe mer riktig verken å handle den dagen en tester positivt eller siste uke før fødsel, så der misstolker du meg ja. Det jeg synes er trist er at de som allerede har kjøpt babyutstyr "tidlig", eller har lyst til det, har en tendens til å unnskylde seg for det. I min verden er det synd, for dette skal faktisk være en tid fylt av glede og forventning! (",) (og selvsagt en porsjon bekymring, det hører med..)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 Da er vi helt enig babyfrøken :-)
Isaks mamma <3 Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 Helt enig med deg! Det skal være lov å glede seg =)
lin76 Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Er det ikkje fint at me er forskjellige? Eg er sånn som ho over som skreiv at ho ikkje ville orka å bruka same tinga på den neste babyen som på den ho evt mista i ein spontanabort. For andre spelar det ingen rolle - og det er sjølvsagt heilt i orden. Nokre av oss likar å gå i butikkar, mens andre (som meg!) ikkje syns det er noko stas i det heile tatt. Men alle ungane endar nok opp med nok utstyr, skal du sjå ;o) Ha ein strålande dag, damer, håpar alle har like fin sol som oss i Oslo der de bur!
Rascal_4.11<3 Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Jeg har begynt å shoppe litt, begynte vel i 13. uka ca, vil vente med vogn og sånn men kommer jeg over noe fint eller noe på tilbud som man uansett må ha så kjøper jeg det, går hjemme dagen lang så er litt koselig å styre litt med sånt.. Har mista 3 ganger på rad og jeg veit at mye kan gå galt ennå, men som sagt jeg syns det er kos og jeg SKAL ha en baby uansett en eller annen gang... Har fortsatt det jeg kjøpte til 1.mann som vi mistet i uke 12, men for meg gjør det ikke noe å bruke det når denne babyen kommer. Men om man føler det vanskelig er det jo litt kjipt å ha huset fullt av ting... Men så lenge man har alt i hus innen man får brukt for det så syns jeg folk skal kunne få handle når de vil uten dårlig samvittighet
AO3 Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Jeg kjøpte endel ting da jeg var ca i uke 9-10. Jeg må innrømme at da jeg gjorde det, tenkte jeg at jeg måtte være gal som gjorde det, og tenk om det gikk galt "fordi" jeg tok det for gitt at alt skulle gå bra etc... Tåpelig, jeg vet, for det om man har kjøpt noen babybodyer eller ikke har jo INGEN innvirkning på hvordan det går med barnet, men det var vanskelig å ikke tenke sånn. På forhånd hadde jeg trodd at jeg IKKE skulle kjøpe inn noe babygreier før jeg var minst sju måneder på vei, men nå har jeg forlengst innsett at slik blir det ikke. Jeg slapper mye mer av nå (14+5) enn jeg gjorde tidligere, Etter ordinær UL, hvis alt ser greit ut, kommer jeg nok til å slippe meg enda mer løs. Gleder meg til det!
Ludviginne - mamma!! Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 Jeg kom over et kjempetilbud på voksipose og vogn i uka her, og kjøpte det, selv om jeg syntes selv også at det var tidlig. Er 15 uker i dag. Men pengene skal jo brukes likevel
¤¤angelina¤¤ Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 Fikk bare lyst til å skrive hvordan det var med meg forrige gang jeg var gravid. Ventet og ventet med å handle inn, tenkte jeg skulle bruke de 3 permisjonsukene til å handle inn mesteparten. (Hadde vogn og seng, og litt arvetøy). Og hva skjedde? Vannet gikk 4 uker før termin, og mannen min måtte ut og kjøpe alt Og det var litt kjedelig, hadde så lyst til å være med å handle selv! Så denne gangen sprer jeg det litt utover, men har jo mye fra sist, så nå koser jeg meg veldig med å handle når jeg ser noe jeg har lyst til å kjøpe.
mamma 37 Skrevet 25. april 2008 #14 Skrevet 25. april 2008 Enig i at alle må få handle når det passer dem. Selv kjenner jeg meg igjen i det at man tar det litt roligere når man har en fra før. Er i uke 22 og har kjøpt en ting. Tenker at nå må jeg gå igjennom det jeg har liggende etter førstemann for å se hva som kan brukes, men dagene går.... I tillegg har jeg den erfaringen at jeg nok kjøpte litt i meste laget sist.... dere har vel hørt den om at 1.mann behandles som porselen 2.mann som kjeramikk og de som evt. kommet etterpå som tupperware..... kanskje jeg er tatt av det syndromet? Føler jeg har god tid - kanskje fordi jeg gikk 2 uker over sist, og tror jeg gjør det denne gangen også - men er klar over at dersom det skjer noe tidligere så er jeg nok ikkehelt klar. Heldigvis har far og erfaring hvis det skjer.. Seng og vogn har vi ihvertfall :-)
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 25. april 2008 #15 Skrevet 25. april 2008 man må jo selvfølgelig ikke bekymre seg hele veien;) selv bekymrer jeg meg veldig sjeldent. er "bare" 18+0 idag da, så det er kanskje en lang vei mot målet, hehe.. har handla mye klær til babyen, men store ting og tang, diverse utstyr osv drøyer vi.. rett og seltt fordi vi må spare opp penger til å kunne kjøpe alt nytt(dette er førstemann)og fodi vi ikke har verdens beste lagringsplass. men tenker også som så at det er enda litt tidlig hadde vi hatt penger til å kjøpe osv.. babyen kommer jo ike før om 5 mnd, hehe.. en fordel å vente til overstått ultralyd også.(det kan bli to, hehe) men shopp i vei jenter;) ingen som stopper hver enkelt:)
Tomtetroll Skrevet 25. april 2008 #16 Skrevet 25. april 2008 Om en venter til barnet er født med å kjøpe alt, kan det likså godt dø i krybbedød. Jeg har kjøpt ting siden før jeg ble gravid begge gangene. Det er koselig, og man klarer å glede seg mer, i stedet for å gå rundt å tenke "enn hvis". Skal man tenke det når en er gravid, kan man jo bare liksågodt fortsette når barnet er født. For alt kan jo skje da og...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 25. april 2008 #17 Skrevet 25. april 2008 Jeg forstår ikke hva du tomtetroll mener. Mener du at en aldri skal kjøpe noe til barnet hvis en ikke vil kjøpe noe tidlig,for en redd for at det går galt for at det kan gå galt etter at barnet er født? Synes det utsagne du kom med der ikke henger på greip jeg da. Barnet er jo nødt for å ha utstyr,men en vet jo aldri om det går bra,men når en er 24+ så begynner de jo å prøve å redde barnet i det minste og det hjelper jo på. Hadde jeg kjøpt inn utstyr til barnet mitt og det hadde død i krybbedød,vel,da hadde jeg heller ikke brukt det til neste mann,men jeg måtte jo ha kjøpt det jeg trengte uansett. Den tiden barnet lever,så trenger det jo forskjellige ting. En annen ting,det å være forelder har en negativ side med seg og det er at en stadig bekymrer seg for barnet. Først er en redd for å miste,så krybbedød,så at barnet skal bli påkjørt,kidnappet,begynne å drikke,begynne med narkotika,kjøre for fort osv. Hvis en elsker barnet sitt,er dette helt naturlig,så igjen,jeg skjønenr ikke hvor du vil henn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå