Gå til innhold

Ammingen er over, og jeg vet enda ikke hvorfor :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev innlegg her for noen uker siden om gutten min (da 1,5 mnd) som tullet så mye med puppen, og hvordan man eventuelt gjør det med flasker osv.

Nå er det helt grusomt.. Han nekter å ta puppen, vrir seg unna og hyyyler. Har vært til helsestasjonen 3 ganger, men det virker som de ikke tar meg på alvor, har liksom den innstillingen om at "alle barn tar pupp". Jeg mente han hadde kort tungeband, noe som forårsaket dette tullet, men fikk bare et rart blikk når jeg sa det. Men jeg forlangte nermest å få det sjekket av en lege, men det var bare turnuslege som var ledig, og han kunne ikke nok om dette kunne han fortelle. Så han hadde ingen svar til meg. De mente det var sopp i munnen (vondt å svelge) men da jeg skulle smøre sånn anti-sopp-middel, var det jo ingen sopp der.....

Så da har jeg nesten ingen gode løsninger igjen. Jeg ammet storebror i 11 mnd, uten noen problemer, så jeg "kan alt" om amming.

Helsesøster sa at jeg ikke måtte bruke flaske, det var fy fy, måtte heller gi mat med kopp. Men da gutten min hadde spist 2 ganger i løpet av 2 DØGN ( !!!! ) prøvde jeg flaske.. og han spiste og spiste og spiste!!!! Han smilte i en time etterpå, var SÅ fornøyd. Og siden er det flaske han vil ha...

Jeg er så glad for at hanspiser og er fornøyd, men føler meg så ubrukelig. Hvorfor vil han ikke ha puppen? Er det meg det er noe feil med? Har gråte og vært så fortvilet nå de siste ukene at jeg har ikke ord på det.. :(

Ville bare sette ord på følelsene mine her inne. Kanskje noen har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han er nå 3 mnd

Skrevet

Ser på profilen at du bor i Trondheim og jeg antar at du har født på St.Olav. Jeg ville tatt kontakt med føden der, de har gjerne mye kompetanse på amming.

Gutten min ble vanskeligere til å ta pupp i den alderen, det hjalp noe å sitte i et mørkt og stille rom, men det har du kanskje allerede forsøkt.

Be evt. helsestasjonen kontakte nasjonalt senter for amming på Rikshospitalet eller send selv epost til noen på ammehjelpen.

Håper du får den hjelpen du ønsker.

Skrevet

Vi strevde også flere ganger.

Har du sjekket at han har riktig sugetak? Underleppa skal gå utover. Min lille hadde leppa innover og da jeg fant ut det (ca 1 - 2 uker gammel) gikk ting bedre.

Ellers er min erfaring at han bare skrek og ikke ville ta puppen i en periode fordi han sluttet å amme om natten og da gikk produksjonen ned på dagen og. Han var da 2 mnd ca. Det var en grusom tid, ikke vektoppgang osv. Også da jeg fikk mensen etter 3,5 mnd ville han ikke ha mm pga smaken osv.

Da produksjonen gikk ned pumpet jeg en gang ekstra hver dag for å holde produksjoenen oppe og det hjalp.

Det oppleves grusomt, det vet jeg. Utrolig trist å føle seg ubrukelig, jeg vet.

Men kan du pumpe til han evnt vil ha puppen igjen?

Lykke til :)

Skrevet

Det der er forferdelig trist når mor vil amme, men barnet får ikke til å die. Vi hadde det på samme måten, og det hjalp å amme i et mørkt rom når barnet var søvnig. Men ved 4 mnd alder var det kun pupp om natta, og bare en pupp om gangen. Heldigvis holdt han ut dette til 8 mnd.

Du kan trøste deg med at barnet ditt tar flaske, for da får det den næringen det trenger. Min gutt er flaskenekter også -helt grusomt!

Skrevet

Brystvegring er et vanlig fenomen, og det kan visst oppstå lettere i sammenhegn med økedøgn. Da er de glupske, og blir superfrustrerte når det ikke er nok i puppen, eller om melka ikke kommer fort nok. Jeg opplevde også det, og det var grusomt. Han spente seg bakover som en banan og illskreik bare jeg åpnet bh'en.

Ære være deg som ikke hørte på helsesøster. Han må jo ha mat! Og som en annen over her sier - det er jo flott at han tar flaske, det er det slett ikke alle som gjør.

Og husk: det er ikke deg han ikke vil ha, det er melka:-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg bor i Trondheim ja, men jeg er i nordnorge for en periode nå. Er ikke hjemme før 17 mai. Er redd det er for sent.

Var til helsestasjonen i dag igjen, og i morgen skal vi ENDELIG til lege for å sjekke tungebandet hos en erfaren lege.

Har gjort det aller meste med å prøve å fortsette ammingen... Men til igjen nytte. Siste gangen han tok puppen var natt til mandag, da la jeg han til brystet når han sov, og etter lit om og med fikk han det til. Men han sliter med å suge riktig. Leppene er der de skal være, skulle jeg til å si, så rett sugetak har han. Men det glippe liksom hele tiden. Og DA vræler han. Nå når jeg bare tar av bhn er det skriking av full hals.

Er enda så veldig trist, og ikke minst slitsomt med all flaskestyret, vasking og koking. Storebror var uheldig å dytte overende en full flaske med morsmelk en kveld, da måtte jeg få moren min til å dra på butikken å kjøpe nan.

Merker at jeg ikke har like mye melk som før, men jeg pumper OFTE og lenge. uff, for et styyyyyr :(

Dere med barn med ammenekt, hvordan gikk det? varte det lenge? ga dere flaske?

Skrevet

Jeg må bare si at jeg kjenner meg utrolig godt igjen! Min lille er nå 3 mnd og vi har slitt med ammingen i fra dag 1. Det begynte med at vi ble sendt hjem uten at jeg hadde fått melk, han skrek og skrek og sugde i ett døgn. Dette gjorde at jeg ble veldig sår, blødde fra ene brystvorten . Jeg begynte å pumpe meg , skulle da gi på kopp. Men småen satte melken i halsen og ble kjempesint, han forsto ingenting. Da gjorde jeg det eneste som kjentes rett da, jeg gav på flaske.

Dette fungerte fint en periode før han ikke ville ta brystet for melken kom for sent, jeg gikk fortvilet til helsestasjonen. Heldigvis har jeg en kjempe grei helsesøster som støtter meg uansett hva jeg gjør. Jordmor var litt verre, hun sa at problemene var komt fordi jeg gav han flaske. Noe som fikk meg til å føle meg totalt mislykket og at alt var min feil. Jeg bestilte meg time på ammeploklinikken og fikk time 8 dager senere!! Skal ungen sulte i 8 dager`? Nei da ble det flaske. Nå tar han bryst om natten og et par ganger for dagen, jeg er fornøyd hver gang han tar brystet!

Men det har vært 3 mnd med grining og fortvilelse fra min side, av og til har jeg måtte gi erstatning.grunnet at det ikke kommer noe melk når jeg pumper lenger. Da sitter jeg med en følelse av å gi ungen min gift, hvertfall skal en tro på jordmødrene.

Mitt råd til deg er å være glad for hver gang ungen vil die, og får

morsmelk. Og husk på det som helsesøster sa til meg: Det blir perfekte unger på erstatning også!

Vi har jo ikke noe valg ungen må få mat på ettelerannet vis!

Skrevet

er visstnok en kjempefin ammepoliklinikk på st olavs!:) hørte om ei som slet veldig og fikk hjelp der, hun hadde for stramt tungebånd. Fikk fikset det og da gikk alt veldig bra etterpå:)

Skrevet

Det er helt grusomt at det omtrent er FORBUD mot å gi mme her til lands!

Det går utover mors helse at man er så redd for mme!

Ja, vi vet alle om fordelene med å amme, men når man av ulike grunner sliter med ammingen må man kunne gi mme uten å få dårlig samvittighet, kjeft eller moralske problemer pga det. Det virker nesten som helsesøstre o.lign rundt om er lite flinke til å berolige mødre og til å gi god info om hvordan leve med at ikke ammingen går 100 % knirkefritt og å gi hjelp til alternative løsninger.

Selv slet jeg flere ganger og av ulike grunner, men jeg ga mme for at ikke ungen min skulle sulte når jeg hadde lite melk. Jeg pumpet meg hver dag for å øke produksjonen. Ja, det var et slit, og det er fint å ha mm i fryseren nå som jeg har sluttet å amme, etter nesten ett år, men jeg har IKKE dårlig samvittighet for at ungen min fikk mme flere ganger og han har IKKE tatt skade av det.

Puh, ble visst litt engasjert her..

Synes bare det er så trist at mange sliter seg helt ut og får dårlig samvittighet om man gir mme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...