kristine26 Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Har tenkt på en ting..hva skjer med barnet hvis foreldrene plutselig dør?Hvis det ikke er opprettet noe testament eller barnet ikke har noen faddere.Er det noen regler for slikt?
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Først og fremst blir det vell familien om det lar seg gjøre, ellers går vell barnevernet inn? Om det skulle skje oss noe så går ikke barna våre til fadderne men til besteforeldrene...
kristine26 Skrevet 24. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. april 2008 Okey..men har dere skrevet ned det noe sted..jeg tenkte på hvem som får hovedomsorgen?Kan jo bli en tvist mellom hver familie..
blirjegsnartmamma Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Det kan lønne seg å skrive det ned.. Trenger ikke til advokat eller noe for å gjøre det heller. Mamma og pappa hadde skrevet at vi skulle bo hos farmor&farfar hvis de skulle dø, og det hadde de bare skrevet ned selv, med et vennepar som vitner. Så ble det endret til at vi søstrene skulle få bo i huset selv, sånn at vi kunne være sammen - evt om jeg ville selge det og kjøpe noe mindre til oss. Nå er det igjen endret, søsteren min på 15 skal bo hos meg og mannen min hvis noe skjer.. Hun på 19 er jo gammel nok til å bo selv hvis det skulle være. Ble mye her, men..
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Ikke skrevet det ned noen plass.. Tviler på at mine og sambo sine foreldre kommer til og krangle over det for alt jeg veit flytter dem vell ved siden av hverandre eller noe Mamma og svigermor er som dem skulle kjent hverandre hele livet.. Men vi har vurdert og skrive et testamente som dreier seg om ungene etter vi har fått nr to nå...
alvilde Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 du kan skrive en livs erklæring. la oss si du ville at din søster å mannen skulle ta seg av ungene dine om noe skjedde så skriver dere to kopier med ærklering, du å må skrive under å din søster å mannen hennes å 2 eller 3 vitner. akkurat det skjedde med en person som s
alvilde Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 dette skjedde med en persn som sto meg nær,hun gjorde det å skrev sånn ærklering å viljen hennes kom igjenom så nå er barnet hennes i familien hos de hun ville skulle ta seg av barnet
kristine26 Skrevet 24. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2008 Ok!Familiene våre har ikke den beste kontakten og de er heelt forskjellige..mine foreldre er medlem av statskirka og mann min sine er muslimer.Vi oppdrar barnet vårt med norske tradisjoner osv osv..så ser jo helst at mine foreldre får omsorgen hvis noe skulle skje,hans foreldre flytter vel også tilbake til hjemlandet etterhvert.
simba>>>3gutter Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Skulle foreldrene dø er det barnevernet som bestemmer hvem som skal ta over foreldreomsorgen, selv om man har skrevet at de er den skal ha de. Bv vil gjerne at barnet skal bli i familien så det skal store grunner til at det ikke blir som foreldrene ønsker. Hvis de foreldrene ønsker at skal ta vare på barna er skikket og ikke for gamle så får de foreldreomsorgen. Det var en sånn sak når jeg gikk på ungdomskolen for mange år siden, ei i klassen miste både mor og far, og foreldrene hadde laget et testamente om at foreldrene til moren skulle overta, men bv mente at de var for gamle, mener å huske at de var 65 år. Så hun kom i et fosterhjem like i nærheten av sine besteforeldre så hun kinne ha masse kontakt med de.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Her er det som står i barnelova: § 38. Foreldreansvaret etter dødsfall Døyr den eine av foreldra som har foreldreansvaret saman, får den attlevande foreldreansvaret aleine. Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar. Fører dødsfall til at ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, skal lensmannen eller tingretten få opplysning om det i dødsfallsmeldinga. Andre enn foreldra kan krevje å få foreldreansvaret til barnet etter dødsfall etter reglane i § 63. For den eller dei som får foreldreansvaret, gjeld reglane i kapitlet her og kapittel 6. § 63. Handsamingsmåten for krav om foreldreansvar etter dødsfall Når den som får foreldreansvaret etter § 38 første stykket, ikkje budde saman med barnet, eller den av foreldra som får foreldreansvaret etter § 38 andre stykket, ikkje hadde foreldreansvaret da den andre døydde, kan andre innan seks månader etter dødsfallet reise sak med krav om å få foreldreansvaret og om å få bu fast saman med barnet. Retten kan ta førebels avgjerd etter § 60. Retten skal avgjere spørsmålet i orskurd, som kan ankast. Retten skal til vanleg kalle inn til munnleg forhandling før det vert teke avgjerd. Det skal leggjast vekt på om den attlevande av foreldra ønskjer foreldreansvaret. Ingen kan få foreldreansvaret utan å oppfylle vilkåra i tredje stykket. Der ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, jf. § 38 tredje stykket, skal dei som ønskjer foreldreansvaret, vende seg til tingretten der barnet bur. Kjem det berre eitt krav om å få foreldreansvaret, skal retten gå med på kravet, utan når det er fare for at barnet ikkje vil få forsvarleg stell og fostring, eller det vil lide skade på annan måte. Avslag på eit krav om foreldreansvaret skal gjerast i orskurd, og kan ankast. Før retten avgjer saka, skal dei næraste slektningane til barnet eller dei som barnet bur saman med, ha høve til å uttale seg. Retten kan sjå bort frå uttaleretten etter dette stykket når særlege grunnar gjer uttale uturvande. Barnet skal høyrast etter § 31. Retten kan la ein person få foreldreansvaret aleine eller la sambuande mann og kvinne få det saman. Får nokon annan enn attlevande far eller mor foreldreansvaret, skal retten også avgjere om faren eller mora framleis skal ha del i foreldreansvaret. Har foreldra skriftleg gjeve uttrykk for kven dei ønskjer skal ha foreldreansvaret etter at dei er døde, bør det leggjast vekt på det. Retten kan setje som vilkår for avgjerda at barnet i ei viss tid ikkje skal kunne flyttast frå heimen der det bur, dersom flyttinga kan vere uheldig for barnet, og det ikkje er rimeleg grunn til å flytte. Dersom ingen har meldt seg eller retten gjev avslag på alle krav om foreldreansvaret, skal retten melde frå til barneverntenesta. Barneverntenesta skal plassere barnet etter reglane i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester § 4-14 og § 4-15 første stykket. §§ 4-16, 4-17, 4-18 første stykket og 4-20 gjeld tilsvarande. Avgjerd etter paragrafen her kan innstemnast på ny for retten av den attlevande av foreldra og endrast dersom særlege grunnar talar for det. § 64 tredje stykket gjeld tilsvarande. Så som dere ser her så vil et skriftlig ønske fra foreldrene bli vektlagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå