Gå til innhold

Hjelp! Hva skal det stå i innbydelsen til konfirmasjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konfirmanten bor til meg (mor). Er gift på nytt, har fått barn med nåværende mann, samt venter ny baby. Far til konfirmanten bor 60 mil unna med ny samboer, stebror og halvbror. Konfirmanten har truffet faren sin ca seks ganger i året siste åtte år. Har god kontakt med farmor og farfar som ikke bor så langt fra oss. Hvem skal vi be?? hvem inviterer til konfirmasjonen? Bør vi også be foreldrene til stemor selv om konfirmanten ikke har møtt dem mer enn to-tre ganger? For ei røre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns i utgangspunktet dere må be ganske jevnt på begge siden, iallfall når det gjelder nærmeste familie. Far, stemor, stebror og halvbror må jo uansett bees, også farmor og farfar så klart! Jeg syns vel kanskje at dere bør be tanter og onkler på farssiden også hvis dere skal be tanter og onkler på morssiden. Men det er klart det er et plass-spørsmål også. Kan du ikke snakke med far om hva han syns da? Hvis dere spleiser så bør dere vel uansett bestemme litt sammen om hvordan dere skal gjøre det?

Jeg skjønner det hvis det er naturlig å be stefars foreldre og ikke stemors, siden sønnen din sikkert har mer kontakt med din manns foreldre. Men samtidig syns jeg kanskje ikke det vil bli riktig heller hvis stefars familie kommer foran fars familie pga plassproblem. Gutten din har jo kontakt med faren sin, seks ganger i året når man bor 60 mil unna er ikke så gæernt for en så stor gutt. Dette er jo dagen hvor både mor og far kan feire sitt barn. Jeg ville nok ha tatt en telefon til far og prøvd å snakke litt praktisk om hvordan dere skal løse det, hvem som skal bees, hva dere skal spise, hvor folk skal sitte osv. Jeg tipper far vil bli veldig glad for å få lov til å være med på å planlegge litt konfirmasjonen til sin egen sønn:)

Skrevet

Som Lindsay sier: jeg ville også tatt en telefon til konfirmantens far. For jeg forstår det som at dere ikke skal ha hvert deres selskap?

Og så synes jeg konfirmanten selv kan få lov til å uttale seg (om h*n vil) om hvem h*n vil at skal komme. Kanskje synes ikke h*n selv at foreldrene til stemor skal komme, eller foreldrene til stefar? Besteforeldre synes jeg er en selvfølge å be.

Vanligvis er det jo konfirmantens foreldre som inviterer til selskap. Men jeg vet at i en del tilfeller hvor foreldrene ikke bor sammen, undertegnes invitasjonene med konfirmantens navn. Og dersom det bare er en av dere som betaler, er det kanskje mest naturlig at det er denne som inviterer. Strengt tatt er jo dette bare en formalitet, og ikke det viktigste for denne dagen.

Men som sagt, jeg anbefaler å ta en telefon til faren, gjerne med konfirmanten selv i nærheten eller på en annen telefon på samme linje, så h*n også kan få delta i planleggingen av dagen sin (forutsatt at dere voksne ikke krangler så busta fyker). Det beste hadde sånn sett kanskje vært å møtes, men 60 mil er litt langt å reise bare for å planlegge.

Skrevet

Takk for gode råd. Jeg har i utgangspunktet tenkt at hvis barnefar blir med og betaler halvparten av utgiftene så skal vi be likt på begge sider, uansett hvor mye kontakt. Vi har vært en del uenige, men jeg legger vekt på at dette er konfirmanten sin dag, ikke vår. Gruer litt til bordplassering også. Er det naturlig at foreldrene sitter på hver sin side av konfirmanten med sine nye partnere ved siden av igjen? Dette er nytt for meg, har aldri vært i konfirmasjon hvor foreldrene ikke bor sammen... Uansett skal vi få til en flott dag for hovedpersonen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...