Gå til innhold

Tøybleier, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle gravide:p

Eg lurer på om det er noen som har erfaring med bruk av tøybleier?

Eg kjenner litt på at eg kunne tenkt meg å prøve det, men er fortsatt litt usikker så hadde vært supert om noen hadde erfaringer å dele med meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tenker også på tøybleier. Har ingen barn fra før, så har ingen erfaringer. Kusinen min prøvde disse fra Nøstebarn en periode, men synes det ble mye stress med vasking. Men jeg vil bruke de som er formsydd. Jeg har funnet noen som ser veldig bra ut på denne siden:

www.bleieboden.no. Disse er One-size og kan brukes fra 0 - avvending.

Skrevet

Ja det finnes mange varianter, hadde vært greit å høre fra noen som har prøvd:)

En venninne av meg som bor i Stavanger fortalte at der fikk de tilskudd fra kommunen til utgifter til tøybleier.

Skal ta en titt på bleieboden:)

Skrevet

Hei - Dere finner kanskje mer info om dette under bleiedebatten men jeg tenkte jeg kunne svare dere kort siden temaet blir tatt opp her.

Jeg har en gutt som blir 2 år til sommeren som jeg har brukt tøybleier på siden han var 2 mnd. Jeg har ikke tvilt en eneste dag på at tøybleier er det rette valget for oss. Vi brukte brettebleier til gutten var 9-10 mnd, og etterpå har vi brukt formsydde siden disse suger opp mer. Vi har hjemmestrikkede ullbukser og alt er kjøpt på Nøstebarn.

Det viktigste aspektet for oss er at bomull og ull er det mest naturlige for huden. Det faktum at en forskningsundersøkelse har vist at temperaturen i pungen til gutter som bruker "vanlige" bleier er 1 grad høyere enn normalt spilte også inn på vårt valg om å bruke tøybleier.

Vi vasker en til to vasker mer i uken men vasker samtidig håndklær, kluter etc så de ekstra minuttene jeg bruker på tøybleiene tror jeg ikke er vesentlige i forhold til tiden man bruker på innkjøp av engangsbleier og kast av disse.

Miljøhensynet er også viktig for oss og bl.a. grønn hverdag har laget en rapport på dette.

Skal vi ut å reise bruker vi engangsbleier og jeg er langt ifra fanatisk i forhold til tøybleiebruken. Jeg er bare veldig fornøyd med at vi har funnet en løsning som vi er godt fornøyde med og som fungerer fint både hjemme og i barnehage. Jeg respekterer alle andres valg ang bleieløsninger.

I oktober kommer lillesøster eller lillebror, og jeg gleder meg til å finne frem de gamle tøybleiene storebror brukte:)

Lykke til med DERES valg:)

Skrevet

Hei og takk for konstruktivt innlegg:)

Har ikke fått med meg at det fantes en bleiedebatt en gang eg he he

Men tenker mye det samme som deg, vil heller ikke være fanatisk, men at hovedforbruket faller på tøybleier.

Skrevet

Hei, JuniGutt06+Oktoberbaby08 :) Tusen takk for meget bra innlegg. Vi skal også bruke tøybleier - aller mest på grunn av miljøet og at man sparer tusenvis av kroner! Det er ikke tvil om ha vi skal bruke. Har også lurt litt på erfaringer med dette og det høres veldig bra ut. Og veldig smart at man kan jo bare vaske de sammen med håndklær og kluter - det blir jo ikke så mye mer vask av den grunn. Vi tenkte å kjøpe bleier fra barnashage:

http://www.barnashage.no/product.asp?product=6⊂=0&page=2

Håper vi blir like fornøyde som dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...