Gå til innhold

Ja til et fargerikt fellesskap...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i og for seg helt greit.

Men - det kan virke som mange av dere rett og slett kunne visket vekk alle landegrenser?

Hvis ikke en gang nasjonaldagen kan holdes "hellig" - hvor blir det av landet vårt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gamla du fria du fjellhøga nord hahaha natti natt sove godt

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Nå er det jo slik at det finnes maaaaaaaange 17. mai-tog her i Norge der det ikke er noe forbud mot all slags flagg, og disse delene av Norge har jo ikke gått under eller blitt tatt over av flaggmafiaen!

Skrevet

Tror ikke Landet blir noe annerledes samme hva flagg en veiver med.

På den andre side sett,så er jo 17 mai Norges grunnlovsdag, og vi feirer for å markere at vi er vår egen stat etc. så vidt jeg har forstått.

Så da mener jeg egentlig det naturlige er at det norske står i sentrum.

Så kan vi heller finne på en ny dag for å feire vårt fargerike felleskap. ;-)

Skrevet

Moralsk sett burde man jo viske vekk alle landegrenser. Det henger ikke på greip at noen mennesker skal ha et fantastisk liv og andre et jævlig liv basert på hvor de tilfeldigvis fødes, dersom man legger til grunn at alle mennesker er like mye verdt.

I praksis vil vi selvsagt aldri gå med på det, siden vi er de med det fantastiske livet og vi slett ikke er villige til å gå ned i levestandard til fordel for andre.

Tror du virkelig Norge som nasjon svekkes av at man ikke forbyr noen å vifte med det tøystykket de måtte lyste en dag i mai? Hvorfor det?

Skrevet

Landegrenser er ganske nytt, sett i et historisk perspektiv, saa jeg synes ikke det er merkelig om grensene forsvinner eller viskes vekk helt etterhvert. Det er ingen naturlov som tilsier at man maa ha landegrenser. Personlig tror jeg verden ville vaert et bedre sted uten landegrenser og passkontroll, men det er vel en annen diskusjon.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Ja til et fargerikt fellskap ja...Vi kalde normenn har så godt av å få litt varmer og farger både i nabohuset og 17mai toget.

Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp*
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det å si nei til utenlandske flagg er å si nei til et fargerikt felleskap. De kan fortsatt ha på seg nasjonaldrakter osv. Bare koselig det.

Jeg bare skjønner ikke HVORFOR man vil bruke et utenlandsk flagg? Ser ikke helt greien. Min nasjons flagg har ingenting med norges nasjonaldag å gjøre.

Integreringen kan man bruke 364 dager ellers i året på..

Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp*
Skrevet

Og jeg syns heller ikke det er særlig inkluderende å la de bruke et annet flagg enn det norske. Skjønner ikke hva DET har med integrering å gjøre. Hva skal man vise da? At man er stolt av å bo i Norge men ikke vil vedkjenne seg flagget til landet en bor i? Som tok imot en?

Skrevet

Jeg er veldig glad for at norge har mangfold med kulturer, vi lærer masse av det og vi har godt av det. MEN når det kommer til denne ene dagen i året, jo den dagen norge feirer seg selv så skal det KUN være norske flagg. Våre nye borgere velger selv om de vil være med på å feire norge med det norske flagg. Hvis de foretrekker å feire med sitt hjemlands flagg må de vente til sin egen nasjonaldag ( da skal jeg gledelig feire sammen med dem med deres flagg). Som noen sa over her så kan vi finne en dag der vi feirer alle kulturene som er samlet sammen i norge, det hadde jo vært veldig flott.

Men herlighet at man skal få nazi og rasist stempel fordi man vil holde denne ene dagen kun til det norske flagget.

Det er egentlig litt morsomt at folk flyr i taket når det er snakk om invandrer politikken...da er ut med dem og heia frp.

Men når det kommer til 17 mai så var det jo voldsomt hvor liberale folk ble plutselig da???

Jeg er ikke en rasist eller nazist, men jeg velger å kjempe for at vi skal feire landet vårt 17.mai med det norske flagget og buekorps ( er en fjollete bergenser ja :=)

Skrevet

Der har du mange gode poeng, fløyelsgrøt! :-)

Skrevet

For meg er ikke det norske flagget et "tøystykke".

Og nei, jeg tror ikke Norge som nasjon svekkes av at andre flagg brukes 17. mai. Men jeg tror derimot at integreringen kan bli vanskeligere, og jeg tror "rasismen" heller vil øke.

Og tror du pila, at ved å viske vekk alle landegrenser, så ville det være slutt på fattigdom og andre lidelser? Du vet minst like godt som meg at det vil være katastrofe!

I forhold til de fleste andre land i verden, er Norge et meget liberalt land - andre ville nok kjempet for sitt land med nebb og klør. Mens Ola Nordmann? Nei - er det så farlig da?

Regner forøvrig med at du er for EU?

Skrevet

Jeg tror flagging på 17. mai har lite med rasisme å gjøre, samme hva man måtte mene om hvilke flagg som er ok, og jeg tror det vil ha fint lite å si for både rasisme og integrering hva man ender opp med. Egentlig synes jeg det er en dørgende uinteressant problemstilling, men det har sikkert med at jeg ikke kunne brydd meg mindre hvilke flagg folk veiver med - jeg er bare generelt skeptisk til forbud mot ikke-skadelige handlinger i det offentlige rom.

Jeg tror det er umulig å si hva som ville skje om man plutselig droppet nasjonalstater. Det er en utopi, det ville gitt kaos en stund, og så vet man ikke. Det er uansett ikke noe vi kommer til å tillate noensinne. At det ville blitt en katastrofe, sånn i det lange løp, vet jeg ikke.

Norge er forholdsvis liberalt, og det har jeg sansen for.

EU? Jeg er tja, heller mot ja, om enn bare såvidt. Hvordan det?

Skrevet

Helt enig med deg, solstråle69.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...