Gå til innhold

Glukosebelastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen som har fått glukosebelastning? Jeg hadde en body mass index som var i grenseland høy :-( så nå må jeg ta glukosebelastning i uke 28. Er redd for hva resultatet vil bli. Vet dere hvor farlig det kan være for babyen med diabetes i svangerskapet. Syntes ikke jeg fikk noe godt svar fra jordmor, annet enn at det kunne forstyrre insulin-systemet til ungen, og at ungen kan blir veldig stor. Og at jeg kanskje må begynne på en diet. Noen som vet noe om dette temaet??

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes etter å ha tatt glukosebelastningstest. Ungen kan som sagt bli stor så derfor er det viktig med kostholdsveiledning. Dette for å unngå at den lille skal bli diger samt at mor forhåpentlig skal slippe å utvikle diabetes i ettertid. Man blir mere disponert for diabetes dersom man først får svangerskapsdiabetes, men de fleste blir "normal" igjen etter fødselen.

Har ikke hørt at det skal være noe annet fare for den lille.

Skrevet

Vet desverre ikke nok om dette. Men hvis du googler glukosebelastning+gravid, så finner du kanskje litt informasjon. Lykke til :-)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Glemte forresten å skrive at du ikke må ta sorgene på forskudd. Ingen selvfølge at man får svangerskapsdiabetes fordi om man er overvektig.

Skrevet

jeg fikk svangerskapdiabetes i begge mine 2 første svangerskap. Da var jeg slank, men oppdaget det med sukker i urinen.

Så lenge du greier å holde den dieten du skal og holde blodsukkeret under 8 så er det ingen fare for ungen.

mine ble 3360g og 3790g så de trenger ikke bli så store :)

Men jeg måtte være streng med meg selv..null godteri og anbefalt sukkermengde til hvert måltid osv. Men utrolig hva man klarer når man må tenke på den lille i magen.

jeg er 22 uker nå, og har ikke fått påvist det enda..har ikke tatt glukosebelastning enda da..har ikke hatt sukker i urinen hell..kun tatt bare fastende blodsukker uten sukkerbelastning..som da var normalt.

Du blir fulgt opp på sykehuset med blodprøve (langtidsblodsukkeret) og med svangerskap kontroll hver uke som er annen hver med jm og lege. UL med vekstkontrol og sparkeprøve som man kaller det..husker ikke helt hva det heter..måler hjerterytma pluss man skal trykke på en knapp hver gang den sparker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...