Gå til innhold

Cerazette. Hindrer den modningen av egget+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på cerazette pga amming, men jeg har hatt slike eggmodningssmerter som jeg alltid får rett før eggløsning. Er det ikke akkurat det de skal hindre+ Passer sværtdårlig å bli gravid nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ei som ble gravid på den pillen, og hun var veldig nøye med bruken også... Såååå, ja slik er det!

Skrevet

Hufff da, da er det bare å vente og se, får krysse ifngrene for at det går bra.

Skrevet

Cerazette Organon

Antikonsepsjonsmiddel.

Pakningsvedlegg

Varenummer

ATC-nr.: G03A C09

TABLETTER, filmdrasjerte: Hver tablett inneh.: Desogestrel 75 μg, laktosemonohydrat, hjelpestoffer.

Indikasjoner: Antikonsepsjon.

Dosering: 1 tablett daglig fra menstruasjonsblødningens 1. dag. Deretter 1 tablett daglig og kontinuerlig uten hensyn til ev. blødning. Intet opphold mellom pakningene. Ved start på dag 2-5 i menstruasjonssyklus anbefales mekanisk tilleggsprevensjon de første 7 dagene. Etter fødsel kan en starte før menstruasjonen er tilbake. Tilleggsprevensjon (kondom) anbefales første uken. Ved bytte fra andre prevensjonsmetoder, se SPC.

Kontraindikasjoner: Kjent eller mistenkt graviditet. Aktiv venøs tromboembolisk sykdom. Progestogenavhengige svulster. Nåværende eller tidligere alvorlig leversykdom så lenge leverfunksjonsverdier ikke er normalisert. Udiagnostisert vaginalblødning. Hypersensitivitet for noen av innholdsstoffene.

Forsiktighetsregler: Før forskrivning foretas en fullstendig medisinsk anamnese. Individuell nytte-/risikovurdering bør foretas hos kvinner som har brystkreft eller leverkreft. Preparatet seponeres hvis trombose oppstår. Seponering bør også overveies ved kirurgiske inngrep eller langvarig immobilisering. Kan ha effekt på insulinresistens og glukosetoleranse og diabetikere bør stå under legekontroll de første behandlingsmånedene. Ektopisk svangerskap bør tas i betraktning som differensialdiagnose ved amenoré eller buksmerter. Kloasma kan forekomme, spesielt hos kvinner som har hatt kloasma under graviditet. Kvinner med kloasmatendens bør unngå sol eller ultrafiolett stråling. Dersom mer enn 36 timer har gått siden siste tablett ble tatt, må annen prevensjon anvendes i tillegg de neste 7 dagene. Kvinner som behandles med leverenzyminduserende legemidler bør anbefales å bruke mekanisk tilleggsprevensjon. Behandling med medisinsk kull kan redusere preparatets preventive effekt.

Interaksjoner: Leverenzyminduserende legemidler kan gi økt clearance av kjønnshormoner f.eks. hydantoiner, barbiturater, primidon, karbamazepin, rifampicin og trolig også okskarbazepin, rifabutin, felbamat, ritonavir, griseofulvin og naturpreparater som inneholder johannesurt.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se kontraindikasjoner. Overgang i morsmelk: Små mengder er påvist i morsmelk, men risiko for påvirkning av barnet er lite sannsynlig ved terapeutiske doser. Påvirker ikke produksjon av eller kvalitet på brystmelk.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme. Hud: Akne. Psykiske: Humørsvingninger, nedsatt libido. Urogenitale: Uregelmessige blødninger, amenoré. Øvrige: Hodepine, vektøkning, brystspenning. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppkast. Hud: Alopeci. Urogenitale:Vaginitt, dysmenoré, ovarialcyster. Øvrige: Vanskeligheter med å bruke kontaktlinser, tretthet. Sjeldne (<1/1000): Hud: Utslett, urticaria, erythema nodosum.

Egenskaper: Klassifisering: Gestagenpille. Pearl Index sammenlignbar med den man har funnet i en normalpopulasjon av p-pillebrukere. Virkningsmekanisme: Ovulasjonhemming. Økt viskositet av cervixsekretet. Absorpsjon: Rask. Maks. plasmakonsentrasjon etter 1,8 timer. Biotilgjengelighet ca. 70%. Proteinbinding: Ca. 95,5-99. Metabolisme: Ved hydroksylering og dehydrogenering til den aktive metabolitten ENG. ENG metaboliseres via sulfat- og glukuronidkonjugering. Utskillelse: Som fritt steroid eller konjugat via urin og fæces (forhold 1,5:1).

Pakninger og priser: Datopakn.: 3 × 28 stk. kr 174,70

Det er derfor lett å si at du ikke skal få eggløsning, men av og til kan det skje allikevel. Du må huske på at etter en fødsel skjer det masse forandringer med kroppen og hormonsystemet, og det er mulig du har "eggløsningssmerter" av en helt annen grunn.

Du må også tenkte på at ingen prevensjon er 100 % sikker, så hvis det er SUPERkrise med ny graviditet må du ikke ha sex... Hehe.

Skrevet

Det er vel på lik linje som andre p-piller. De virker på 3 forskjellige måter. Den skal for det første hindre eggeløsning. I tillegg gjør den slimet nedentil tykkere slik at sædceller ikke skal kunne komme igjennom livmorhalsen. Og den skal gjøre det veldig vanskelig for et evt befruktet egg å feste seg i livmoren. Så som du skjønner, så selv om man får EL ved bruk av p-piller så er det andre mekanismer som også skal forhindre graviditet. Men det er jo alltid noen som blir gravide selv på p-pillen...

Skrevet

Er forsåvidt ikke superkrise, i og med t jeg ønsker meg mange barn, men har nettopp gått igjen et svangerskap med kraftig bekkenløsning helt fra befruktningsøyeblikket omtrent, og er redd for at jeg ikke kan ta meg skikkelig av babyen min om jeg blir gravid igjen allerede. Vanskelig å komme seg rundt med baby og krykker osv. Vil jo det beste for de to jeg allerede har..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...