Gå til innhold

Vanlig å ikke ha mye språk ved 23 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 23 mnd som forstår og kan mange ord, men han sier ikke så mange selv om vi stimulerer han til det daglig. Han har vært sein til alt, men når han kan det så kan han det skikkelig. Han er intelligent og veldig flink til å aktivisere seg selv.

Men å si så mange ord kan han ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt sa ingenting ved 2år. Det var mamma, pappa, og ku!

Var jo livredd for at han hørte dårlig eller noe slik. Husker godt at jeg satt på venterommet på Helsestasjonen, da en annen mor begynte å snakke til ham. Hun hadde en litt eldre gutt med seg. Jeg måtte bryte inne da min gutt ikke svarte henne - og sa at han ikke snakket enda. Da sa hun at hennes gutt sa heller ikke et eneste ord i den alderen.

Ble lettet jeg:)

Min gutt er nå 3år - og han snakker som en foss. Vi har hatt en litt frustrerende periode fra 2år frem til 2,5år. Min gutt har alltid forstått mye, men har ikke hatt så mange ord. Dette har ført til frustrasjon og mye slag, spark, kloring på mamma. Men da språket kom ble han en ny gutt:)

Språket kommer i løpet av sommeren vil jeg tro.

Skrevet

Tusen takk. Det var deilig å høre. Han begynner å oppdage nå at han må gjøre en innsats selv for å bli forstått. Vi prøver å få ham til å si ja og nei når han peker på noe han vil ha og vi spør om det er den eller den. Så prøver vi å få ham til å si ost,banan, mer og melk når han egentlig bare peker og maser med ba ba.

Håper og tror han er typen som ikke gjør noe før han kan det. Ikke klatrer han i stativer og ikke gikk han før han var sikker. Da gikk han etter kort tid også baklengs.

Skrevet

det er veldig forskjellig for når barna begynner å prate. jeg har en datter som prater helt flytende.. hun er også 23 mnd. er mange som hopper til når hun begynner å prate fordi hun prater så utrolig tydelig og klart.

ofte så er det også slik at barn som er gode motorisk ikke er så god språkelig. og omvendt. de som er språklig sterke er ikke så motorisk sterke. snuppa her er ikke noe voldsom flink motorisk. ganske klomsete av seg.. hehe..

du skal vel snart på 2 års kontroll og da tror jeg at de tar opp dette med språket og tester dem litt.. så da får du jo en liten pekepinne...

går han i barnehagen? der får du jo også tilbakemeldinger om de er bekymret for språket hans....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...