Gå til innhold

Kan 1åringene deres si flere ord...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at ettåringer flest kan si flere ord, og ble litt overrasket.

Thea sier bil (bi) pus (dus) der (dej) barna (ba), baby (bebi) Mamma og Pappa. Hun forstår jo mange flere ord og betydningen, men hun sier det ikke slik at vi forstår hva hun mener..

Vet jo at det er store forskjeller fra barn til barn, men virket som hun "hang litt etter" utifra den artikkelen jeg leste, så ville vært intressant å høre hva barna deres som er mellom 1 og 1,5 år klarer å si..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi kunne 10 ord når hun var 10 mnd, og mange fler når hun var 1. år. Kompisen hennes kunne ca 10 ord når han var 2 år, store forskjeller på barn ja. :o)

Skrevet

Min snakker ikke mye. Hører jeg et ord kan det gå lang tid til jeghører det igjen...

Men har hørt hun si:

mama, papa, bebi, hade, takk, (navn på storebror) der, ja, nei,

Men hu snakker ikke mye nei.

Skrevet

nope...han sier dæ(der),mamma,pappa, og har en lyd som betyr pus..men ikke mer..

Skrevet

Snuppa mi sier mamma, pappa, katta, navnet på hunden, boka, koppen (kaka), dokka, mormor, navnet på onkelen sin, navnet på broren sin (dog noe forandret), bæææ, møøø, ihihihi (hest), voff voff, nei, hei... Det er sikkert flere, men husker ikke nå. Hun er 14 mnd.

Skrevet

Min på snart ett sier 3 enkle ord på sin pappas språk og mamma, pappa, se og pupp på norsk:-)

Skrevet

Min sier mjau eller mau og mamma og dadd (y). Hoerer to spraak da saa regner med at han kommer til aa snakke sent.

Skrevet

Min ettåring kan si disse ordene; Mamma, pappa, se, der (dæ), Takk (tatt), ball (ba), Vov-vov (off) altså hunden som "boffer", Todd(pusen vår).

Kan hende hun sier en og annen ting til men kommer ikke på det...

Skrevet

...og hade ja..(vinker også da)

Skrevet

Jenta mi blir 1 år om et par uker, hun sier dæ (der), tå, ys (lys), mamma, pappa og bo (vet ikke hva hin mener med det, hehe)

Skrevet

Minsten er 11 mnd og sier ingenting som jeg forstår noe av iallefall. :o)

Skrevet

Snuppa her sier:'

Mamma

Pappa

Navnet på hunden våres,

voff,voff.

pus

se

der

mer

ihihihih(hest)

oiii..

Det var det jeg kom på i farta,hehe... hun er 13 mnd..

Skrevet

Også sier hun hadet og takk,takk...;)

Skrevet

tulla her har kommet med en del i det siste. men er ikke spes tidlig ute på språket... men nå er hun blitt 17mnd, men er jo 1åring for det;)

hun sier:

mamma

pappa

hei hei

hadet ( har hun sagt 1gang)

vovva ( hund)

bov bov=voff/vov Voff/vov (altså hva hunden sier)

mø= kuen og det kuen sier

bæ= sauen

dakk dakk= and

maaao=katt

sitte der

se der

æva_=au

æsj= ekkelt

sho= sko

ue=lue

japå sho= jeg ha på sko

jahå= jeg ha på

hun sier også lydene på krokodille ( av alle ting) og elefant.

masse lyder, men spør man hva et dur sier, så svarer hun, og hun forstår MASSE. og ber vi henne gå å ta på jakke så gjør hun det.så det kommer nok. de er jo så forskjellige på dette her:)

Skrevet

Natty på 13 mnd sier: hei, hadet, takk, se der, nei, mamma, pappa og så brøver hun å si pus og vov.

Skrevet

Tror det egentlig er store forskjeller på disse små.

Er vel viktigst at de forstår, om ordene ikke alltid kommer tidlig.

Min sier:

mamma, pappa, bebi, hei, oi, og alle dyr er for øyeblikket mø og ba (ball).

Ellers er det mye babling. Vet han forstår mye, slik som tørst, mat, spør hvor lyset er så peker han på lampa, og når vi spør hvor babyen er så peker han på bilder av seg selv.

Skrevet

Snuppa sa 5 ord og lå litt etter gjennomsnittet på etårskontrollen, på 15 mnds kontrollen sa hun over 100 ord og lå godt over gjennomsnittet, det gjør hun fortsatt nå som hun er 2 år.

Språket kan altså forandre seg over natten så jeg synes ikke du skal bekymre deg :)

Tuppa mi er en skikkelig perfeksjonist, hun konsentrerte seg om å lære alt det motoriske først, og når hun kunne det satt hun i gang med språket.

Det kommer når det kommer :)

Skrevet

Da min var 1 år var det kun tre ord han brukte konsekvent- mamma, nam nam og vov vov.

Skrevet

Takk for godt svar Mami :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...