nina celine Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Svigermor klarer ikke å skjule hvor stas det var da hu ble mormor til ei jente. Sjønner det jo litt siden vi har to gutter.Da våre unger ble født fikk de 1000 kr hver fra farmoren sin mens hun gav dattera si helt ny barnevogn til flere tusen.Syns det er tåpelig å gjøre sånne forskjeller på barnebarna som blir født.Til våre unger ble det ikke strikket et eneste plagg mens jeg gikk gravid,greit nok det, men sett etter sett ble ferdig før dattera fikk barn. Syns det bør være likt enten det dreier seg om barn av sønn eller datter, enten det er gutter eller jenter som blir født.
babygullz <3 vilde Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 mora til min Papi presterte å si til mamma at d var kjekkere å være mormor enn farmor.... Hun var heeeelt på styr og rente ned alle dører i huset da lillebroren min var baby(han var førstefødt) men da dattera fikk barn, ble d slutt på d. Nå kommer hun kun når hun trenger å klippe seg, eller når lillebror har bursdag+ for å levere julegaver...
maria isabell Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 trur det er noe egent når ens egen datter får barn,desverre:( eg kommer ikke til å lage noe forskjell der..barne barn skal få likt og lik behandling...min kjære er blitt bestefar og vi er veldig nøye med at det skal være likt uansett om en er farmor,"stebestemor" eller mormor:) snakk med svigermor på en fin måte:)
Vilhabebis:) Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Hmmmm... Babygullz... Mulig jeg misforstår her.. Men lillebroren din-førstefødt? Hvordan går det an? Eller er det bare jeg som er dum? hehe... Er ikke det den som er først født liksom? Evt du, hvis du er eldst i søskenflokken?
Herkules Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 Først hadde jeg tenkt til å svare at nei det tror jeg ikke Både mormor og farmor er helt på tuppa etter gutten vår. Men så kom jeg til å tenke på svigerinnen min. Hun er virkelig gullungen til mor og jeg kan liksom bare forestille meg henne som gravid og at babyen kommer og moren hennes kommer jo til å være HELT i hundre hun kommer til å stille opp til tusen og jeg klarer ikke helt å tro at hun ikke vil forskjellsbehandle litt akkurat som hun gjør nå mellom datteren og sønnen sin.
babygullz <3 vilde Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 førstefødt i på Papis side=) min lillebrors farmor og farfar er ikke min farmor og farfar. Papi er ikke min biologiske far, men den som har vært pappa for meg omtrent hele livet mitt. tenkte ikke på d ble rart å skjønne for andre..
Vilhabebis:) Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Hehe ok nå skjønner jeg:) Måtte liksom tenke så det knakte her, lurte på om jeg var blitt helt tullete
AO3 Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 Jeg har hørt folk si før at det er litt annerledes å bli mormor enn å bli farmor. Kanskje er det fordi man stort sett har et bedre og nærmere forhold til sin mor enn til sin svigermor? Jeg har et godt forhold til min svigermor, men jeg vet likevel at jeg kommer til å ringe mye mer til min egen mor for å be om praktiske råd når ungen er født. (sikkert ofte! førstegangs og kan ingen ting...) Jeg vil tro at slike ting påvirker det noe også? Men jeg er enig med deg i at gaver etc bør holdes noenlunde like. Unntaket jeg kan tenke meg der, er hvis du/dere har mye bedre økonomi enn hun som fikk barnevogn. Da synes jeg det er greit. Min sambos lillesøster er alenemamma til en gutt på snart to år og tjener lite, mens jeg og sambo begge jobber og tjener nesten en million til sammen i året. Da synes jeg absolutt ikke det gjør noe hvis de, som kanskje ikke har så mye penger selv heller, prioriterer å heller støtte datteren sin litt ekstra økonomisk, når vi faktisk ikke trenger det!
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Dette er genetisk betinget og er nok mest vanlig hos kvinner. En kvinne som får en datter vil alltid være 100% sikker på at datterens barn er "ekte". En sønn har man ikke samme garanti med, da kan -i teorien- en annen mann være far. Høres sikkert helt søkt ut, men sånn er det faktisk. I den primitive delen av hjernen vil man dermed ha forskjellige følelser for barn født av datter versus barn født av sønn. En annen ting som er verdt å merke seg, er at det er jo Y kromosomet som bærer arv fra far til sønn. Derfor kan man ved å se på Y kromosomet gå tusenvis av år bakover og se på opphav. X kromosomene "blander" seg og blir forskjellige far morens/farens opprinnelige. Så selv om man elsker sin datters datter mer (som kvinne) så er det en manns sønn som er mest genetisk lik faren. Når også DET er sagt, så bruker Y kromosomet mye "energi" på å lage en gutt, og derfor blir ofte morens X kromosom mer dominerende når utseendet skal defineres. Så det er mange gutter som ligner på moren sin. Det er mange som ligener på far også, men da er det ofte de mer testosteronbaserte trekkene som dominerer, som kraftige øynebryn, kroppsholdning m.m. altså det som kommer rett fra Y kromosomet.
Mamma mjaua Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 jeg og farmor har et kjempenært forhold, så i mitt tilfelle stemmer det IKKE. Jeg og farmor har et helt spesielt forhold som ingen kan nærme seg. Nå har farmor også fått dette forholdet til datteren sitt ene barn oogså. så her har det ingenting å si om hun er farmor eller mormor:P hun er verdens herligste, og jeg skal oppkalle sønnen min etter henne! dermed basta:P (jeg kan ikke si noe om mine foreldre ang sine barnebarn, for de har ingen barnebarn enda).
2 fine små Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Jeg tror det blir litt hva man gjoer det til. Min mamma er veldig ivrig med min brors barn, og det bor mye naermere henne saa det er praktisk lettere. Mamma er ogsaa saann som synes "alle skal komme til henne, men hun trenger ikke anstrenge seg saa mye for aa komme til dem".... ;o7 ) saa de bor naermere og faar masse oppmerksomhet. Jeg synes dette er greit, og vi kommer med datteren vaar naar vi kan vi, og dette gaar fint. Med svigermor og svigerfar er det annerledes. De er litt eldre enn mine foreldre, har litt mer tid og er MYE mer fleksible, kommer samme hvor vi bor og deltar veldig i vaart og datteren vaart sitt liv - paa eget initiativ. Jeg har fra foer forrige foedsel vaert obs paa at de ikke skal nedprioriteres, jeg har aldri forstaatt det det mormor er bedre greiene, fra MIN side altsaa. Saa farmor er straalende fornoeyd hun, og kunne fortelle alle venninnene sine at de tok skammelig feil, da de sa at "det er ikke helt det samme aa bli farmor som mormor, maa du huske" som de prentet inn i henne foer foedsel av vaart foerste barn. Saa her har farmor og farfar mye mer kontakt med vaart barn enn mine foreldre, og det skal sies at den som har passet henne mest faktisk er farfar, han er nemlig pensjonist, og har i hvert fall hatt henne 20 dager hele alene siden hun ble foedt, med bleieskift og det hele - og det er jo en del paa 3,5 aar naar vi ikke bor naer dem. Men at moren min innerst inne nok skulle likt at vi bodde "i hagen" hennes, og at hun var den viktigste i verden - for alle - ogsaa oss og vaare barn, det tviler jeg ikke paa i det hele tatt.... =o) Men vi lever vaart liv, og hun er invitert til aa vaere med saa mye hun vil hun. Hovedpoenget mitt er at det gaar litt paa hvordan "de eldre" er ogsaa, ikke bare hvilken "tittel" de har. Men saa er ikke jeg dama som gaar paa cafe eller shopper og drar paa ferie med moren min heller, ser jo at det har litt aa si. Jeg har minst 5-6 venninner og mannen min som jeg heller snakker privat og intimt med foer henne.
oktoberjentene;) Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 ville bare nevne det at min svigermor er helt på tuppa etter sønnen vår... nå er dette hennes eneste barnebarn, men hun handler og styrer følt til noah gutten vår... klarer ikke å se for meg at det skulle bli anderledes for henne når dattera hennes kanskje får barn en gang i tiden... men jeg skjønner hele greia.. jeg gruer meg litt til å bli farmor selv, redd for å bli litt utenfor når sønnen min får barn selv.. men jeg tror også at det blir til sånn jeg gjør det selv.. at jeg kan også bli like viktig på en måte som mormor
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 Det er nok mange som er slik! Min egen farmor var sånn, jeg fikk 5 kroner til is, mens fetterne mine fikk 50,- hver siden de skulle til Sverige (sammen med farmor) ....!! Ikke spesielt stas når barna skjønner det selv!! Min svigermor er veldig opptatt av at hun ikke synes det er mer stas å bli mormor enn farmor. Hun har understreket dette mange ganger, mens hun også har tilbudt seg å hjelpe til! Hun er rett og slett en super-svigermor! Jeg skjønner at det er spesielt stas at datter får barn, men da synes jeg at farmødrene må tenke at sønnene blir pappa = absolutt like stas!
Gjest Skrevet 24. april 2008 #14 Skrevet 24. april 2008 jeg opplevde at farmoren til min første gutt syntes det var kjempestas og fortsatt syns det,det er hun som handler og strikker etc,ikke mormor...så tror dette er individuelt etter hvordan person di er og hvilket forhold sønnen har til sin mor:)denne gangen får babyen min også en super farmor og farfar:)
M by M Skrevet 24. april 2008 #15 Skrevet 24. april 2008 Tror mormor får slippe litt mer til enn farmor og derfor tror jeg det er litt mer stas å bli mormor. kanskje farmor til HIs barn ville kjøpe barnevogn til datteren sin fordi hun tenker at hun kanskje får bruke den mye selv. F.eks. Ikke noe galt i det. Jeg slipper min mor nærmere meg enn svigermor. sånn er det bare
Gjest Skrevet 24. april 2008 #16 Skrevet 24. april 2008 Svigermor er helt på tuppa etter lillemor å spør om å få passe og styrer hele tiden hun og mamma stiller helt likt, håper og tror at det ikke forandrer seg når en av døtrene hennes får barn. Da kommer jeg isåfall til å si ifra at jeg ikke finner meg i det hehe såpass åpen tørr jeg å være med henne.. Jeg synes det er helt lusent å gjøre så tydelig forskjell på barnebarna! Jeg har en kjempe snill farmor, men hun gjorde mye forskjell på oss barnebarna når jeg var yngre og jeg merket jo det selvom jeg var liten..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 24. april 2008 #17 Skrevet 24. april 2008 Min mor har vært like glad hver gang hun er blitt bestemor,om det er mormor hun er blitt eller farmor.Min søster fikk først barn for 32 år siden og jeg fikk sist for 17 mnd siden,så det er stort sprang der. MIn eldste bror har barn i midten av 20 årene og min yngste har i småskolen. Det hun sier er at det er kjekkere å være mormor enn farmor,da hun får mer kontakt med mormor ungene enn farmor ungene. Hun blir nesten aldri spurt om å passe barna,da dette blir mormors oppgave hos mine brødre. Derfor har hun også et tetter bånn til sine mormor unger enn farmor unger,noe som jo er forståelig. Men hun gir dem likt i gaver og slike ting,gjør ikke forskjell der,det er jo ikke barnas feil at foreldrene holder dem borte.
2 fine små Skrevet 24. april 2008 #18 Skrevet 24. april 2008 Veeldig enig i siste poeng her; at det ikke er barnas feil at foreldrene holde barna borte fra farmor. Man lager dette til selv, dersom man involverer egen mor mer enn svigermor (uten grunner da).
nina celine Skrevet 24. april 2008 Forfatter #19 Skrevet 24. april 2008 Min mor er både mormor og farmor, men har aldri gjort forskjell på hva hun gir til barnebarna sine.Jeg mener ikke at det må være likt hele tiden,men syns det er litt dumt når det blir flere tusen i forskjell på gavene som gis. Grunnen til at vi reagerte var vel at søstra til samboeren min flere ganger fortalte broren om denne vogna hu skulle få, enda hu var fullt klar over at han ikke fikk det. Økonomisk ligger vi vel litt dårligere ann enn dem, uten at det har så mye å si .Det er på hans vegne jeg syns det er urettferdig,de er liten familie og for han er det sårt at alt som har med søstera å gjøre er mer stas.
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 24. april 2008 #20 Skrevet 24. april 2008 Hmmm... Tror kanksje det er litt anderleds hvis farmor bare blir farmor. Min svigermor har 2 sønner, og kommer derfor aldri til å bli noe annet en farmor. Men den ene sønnen bor i samme by, mens vi bor ganske langt unna.Så forskejllen vil nok komme mer frem pga. avstand for oss... Hun synes jo det var voldsomt stas når svogern min fikk barn, og hun er mye sammen med barnebarnet. Nå er jo vi gravide, og hun synes det også er stas, og ønsker seg nok at vi får jente...det har hun jo lissom ikke opplevd med 2 sønner, og en sønnesønn... Min mor derimot, kommer nok til å være like i 100 når min lillebror og hans kone kommer etter oss med baby (vet de planlegger å begynne prøvingen nå som vi er gravide), der blir nok ikke noe stor forskjell på om hun er mormor, farmor eller bestemor, kommer til å legge seg oppi like mye uansett tror jeg nok...
Heldige meg Skrevet 24. april 2008 #21 Skrevet 24. april 2008 Hei! Hos oss er det ikke slik... Farmor tar helt av..og dette er vårt 3.barn. Hun har sagt at hun skal kjøpe vogn(som blir den 3. hun kjøper til oss) og hun gleder seg så masse. Hun har akkurat blitt mormor, men gjør ikke noe forskjell på oss... Min mor er litt mer avslappet nå..
Bebis08 Skrevet 24. april 2008 #22 Skrevet 24. april 2008 Jeg tror det kan være veldig opp og ned, men vil nok tippe at døtre generelt har litt mer kontakt med sin mor enn det sønnene har, derfor ja: Mormor er spesielt... Men det er jo veldig hva man gjør det til, både som foreldre og besteforeldre. Jeg har tenkt på dette fordi jeg har to gutter selv, og ser for meg at når de får barn så stiller jeg kanskje litt svakere. Men da må man jo bare vise masse interesse og tilby seg å passe barna og være involvert... Det er min plan (ca. 30 år frem i tid :-)
AO3 Skrevet 24. april 2008 #23 Skrevet 24. april 2008 Nåja, 38år_guttimagen_nr1, det siste der stemmer vel ikke helt... På Y-kromosomet ligger testis-determining factor (TDF)-genet på kromosomets sex-determining region (SRY). Om denne faktoren er til stede eller ikke vil avgjøre om embryoet beveger seg i mannlig eller kvinnelig retning - de første tidlige utviklingsstadiene er like. Y-kromosomet er svært lite, og inneholder få gener annet enn de som ligger i SRY. Det dette betyr i praksis, er ikke at gutter ligner mer på mamma enn på pappa, men at de blir mer utsatt for å få sex-linkede sykdommer, dvs sykdommer som blir nedarvet på X-kromosomet, og som ikke finnes på Y-kromosomet. Et klassisk eksempel er rødgrønn fargeblindhet. Kvinner må ha to X-kromosomer med "feil" gen for å bli rødgrønn fargeblinde, mens menn må ha bare ett, siden dette genet ikke finnes på Y-kromosomet. Dette betyr at det er mange flere menn som er rødgrønn fargeblinde enn kvinner. Det samme gjelder hemofili/blødersyke (en variant av den) - f.eks. den yngste sønnen til den siste russiske tsaren, som hadde arvet dette genet fra sin mor. Hans fire eldre søstre var friske. Y-kromosmet bruker ikke noen "energi" på å lage en gutt. Mennesket har 46 kromosomer - 23 par. Utseendet er et resultat av en mengde gener som virker sammen, og de fleste av dem vil nok ikke ligge på X-kromosomet. En gutt vil ha *litt* mer arvemateriale fra sin mor enn fra sin far, mens en jente vil ha like mye fra hver. Hvordan utfallet vil bli utseendemessig, er også litt tilfeldig - gener og kromosomer "skrus" av eller på i de enkelte cellene, og det kommer også an på hva slags gener foreldrene bærer på, og hvilke som kom med i den enkelte sædcellen og eggcellen (f.eks. blå/brune øyne, et trekk det er veldig enkelt å se). Noen barn er veldig like sin mor, andre sin far, mens andre igjen ligner litt på begge. Akkurat som søsken kan være svært like, eller helt forskjellige.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 24. april 2008 #24 Skrevet 24. april 2008 Jeg opplever at min svigermor synes det er minst like stor stas å være farmor som mormor... synes ikke hun gjør noe forskjell på det.... og jeg tenker også at hun er like viktig i livet til mine barn, som min mor er. Så siden hun bor langt unna, har jeg dratt på ferie dit alene med gutten, når pappan ikke har hatt mulighet til ferie. Det har hun satt umåtelig stor pris på.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 25. april 2008 #25 Skrevet 25. april 2008 jeg tror de på en måte tør litt mer når det er deres egen datter som får barn. man er gjerne nærmere i forholdet, og tør å trenge seg mer på, hehe.. men barna skal jo ikke bli forskjells-behandlet sånn ellers mener jeg uansett;) i hvertfall ikke slik at barna merker det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå