Gå til innhold

Når bør barnet slutte med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nyskjerrig på meninger om når barnet bør slutte med smokk?

Sønnen min er snart 4 år, han bruker ikke smokk på dagen men får ha den på natta'n og ved leggetid. Jeg stresser litt med at han bør slutte snart, men samboer synes han skal få ha den kosen en stund til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle gjør så forskjellig. Vi sluttet på dagen når han var 2 år og natta 2,5 år. Jeg syntes 4 år er for lenge.

Skrevet

vesla sluttet med smokk på påskeaften i år.. og har vært kjempeflink uten... hun fylte 3 år nå for noen dager siden bare...

jeg syntes også egentlig 4 år er for lenge...

men det er jo opp til hver enkelt da...

Skrevet

Datteren min brukte smokkk kun halvannet år, men hun fikk like fullt kryssbitt da hun ble større pga dette, med tannregulering og alt det som følger med. Jeg ville ikke brukt smokk i det hele tatt, og ihvertfall ikke etter at en del tenner er kommet på plass.

Bortimot 40% rammes visstnok av kryssbitt pga bruk av vanlig smokk.

Skrevet

Jeg synes også 4 år er litt lenge, vil helst ikke at sønnen min skal ha den da. Synes ikke det er så "ille" når han bare har den på natten. Synes ikke det er bra med en 4 åring som går rundt med sokk i butikker, lekeplassen ol.

Gjør en morsom ting med han hvor han avleverer smokkene sine. Vet mange reiser til dyreparken og legger smokkene i kista til kaptein sabeltann - gir smokkene til påskeharen, julenissen ol. eller gir dem til et mindre barn.

Sønnen min er snart 2 år og bruker kun smokk når han skal sove - det har han gjort stort sett hele tiden unntagen den første tiden.

Vurderer å finne på noe på sensommeren slik at han kan gi fra seg alle smokkene.

Skrevet

Det er vel opp til hver enkel ville jeg trodd. Tulla brukte smokk kun når hun skulle sove fra 1 til 3 år. Og vi sluttet på natta rett etter hun fylte 3 år. Da synes jeg hun hadde blitt alt for stor for det.

Skrevet

Sønnen min slutta rett før han fylte 3 år. Han brukte den bare når han sov fra 1-3 år.. Da "bytta" vi alle tuttene inn i en trampoline... Han fikk gå i butikken å betale med tuttene sine.. Det var kjempe stas og det har gått veldig fint..

Skrevet

Synes nok også at 4 år er for lenge, med tanke på feilstilling av tenner og faren for karies øker.Skjønner dog også at det er kjempevanskelig å ta fra dem den kosen da. De blir jo så glad i den smokken.

Skrevet

Snuppa har kun brukt smokk til legging siden hun var 10 mnd. Nå når hun ble 2 år kuttet vi den helt ut - men hun har da i over et år bare brukt den i forbindelse med soving, og aldri på dagtid.

Skrevet

Hei,

Jeg var hos tannlegen med nr 1 nå som er 3 år.

Fikk da beskjed om at det var lurt å slutte med smokken. Men hun sa også at det med feil tannstilling ikke er så mye å snakke om, for tennene retter seg automatisk på plass i løpet av en måndte etter at man har sluttet med smokken...

Det hadde jeg aldri hørt før, jeg... Men synes jo i og for seg at man bør slutte når man er 3 år.

Her er det veeeldig vanskelig... Smokken er alt! Men, vi skal nok få det til før hun er 4 år!

Skrevet

Vel, for minst 1/3-av smokkbrukerne så retter tannstillingen seg visstnok ikke.

Google "kryssbitt" og "smokk", så finner man ut en ting eller tre. :-)

Jeg kommer ikke til å bruke smokk på eventuelle nye tilskudd i familien.

Skrevet

ikke jeg heller:) de har da en tott de kan suge på, om de vil. men gidder ikke gi dem en smokk. blir så vanskelig å avvende de med den.

Skrevet

tror du liksom det blir lettere å avvende de med totten?? nei, takke meg til smokk i forhold til tott... smokk kan man kaste, men man kan ikke kutte av den totten..... det finnes da smokker som skal forhindre kryssbitt nå!!!

Skrevet

Minuset med totte sutting er jo at den er vanskelig å ta vekk når de skal slutte.... Vi har vært veldig på at smokken kun skulle dekke opp det ekstra sutte-behovet mini hadde som baby så vi slutta før 1års dagen.

Skrevet

hehe, mamma har 5 barn, og vi har aldri brukt smokk, bare totten:P trengte ikke kappe den av før vi sluttet. sluttet ganske tidlig, helt frivillig, med den alle sammen. 1-2 årsalderen.

mens pappa fikk en jente med en annen dame. hun brukte smokk. å hubabaluba, skreik hvis hun hadde glemt smokken, og så ut som det var vanskeligere for henne å slutte med smokk enn for oss med tott:P (hun måtte slutte med tvang i 3årsalderen, og var ikke særlig fornøyd)

men det er bare min erfaring altså, at man slutter naturlig med tott tidlig, mens smokk er man avhengig av til man må tvangslutte. mulig den er helt fpå jorde, ettersom jeg bare har sett på 6 barn, og ikke 6 milliarder. alle er forskjellige;) noen foretrekker å gi smokk til barnet, andre tott.

Skrevet

Har hatt barn på skolen i 1.klasse som ikke har sluttet med totten...grusomt å se. Men det hadde jo vært tristere om smokken hadde vært med:)

Uansett barn er ulike og foreldre er ulike. Hva som er rett for meg bør ikke være rett for noen andre:) Men jeg er veldig gla for at vi tok smokke-slutten tidlig, føler vi ble spart for mye. Men med neste barn kan ting bli på en annen måte.

Uansett - lykke til med smokkeslutt!!

Skrevet

huff da, sååå sent. ja, bra at dere klarte å slutte den så tidlig. tror det bare blir vanskligere, jo lengre de bruker den.

og til hi, så er det absolutt ikke fortidlig å slutte nå:) vet det er slitsomt (erfaring med søster) at et barn slutte rmed smokk. jeg syntes så synd på henne + at hun skreik så mye, men hun vennet seg ganske fort til at hun ikke skulle sutte mer på smokken:) lykke til med smokkeslutt. blir deilig når barnet ikke er avhengig mer:)

Skrevet

for det første er ikke totten et hakk bedre for tannstillingen, for lettere fremover tenner av tott, og det og slutte med det er hva man gjør det til, men sier seg selv at det er lettere og "nekte" unga en smokk,enn totten som faktisk er tilgjengelig hele tiden... selv vil jeg prøve og slutte med smokken i 3 års alder, han han den kun når han sover nå( og innimellom vist han finner en) men så sant han ikke ser den savner han den ikke, men om kvelden vil han ha den enda, han er akkurat fylt to, og bade helse stasjonen, og barnehagen sier at det ikke er noe og stresse med enda!

Skrevet

ja, nå snakket jeg bare av erfaringmed mine søsken:P og hakke sagt det er bedre for tannstillingen;)

Skrevet

Her er tulla to år, og vi planlegger smokkeslutt til sommeren i god tid før det kommer en liten søster eller bror. Syns barn bør slutte innen de er tre år.

Kommer til å bruke smokk til neste baby og, om han/hun vil ha. Rett og slett pga anbefalinger når det kommer til krybbedød.

Skrevet

Man burde nok begynne avvenning med smokk i to-tre-årsalderen.. Ser det er flere her som snakker om tannproblemer osv... men er ikke bare det man må passe på.. om et barn snakker mye med smokk i munnen, så kan språket til barnet bli ganske mye dårligere, da tungen "skjevstiller" seg ved enkelte utalelser pga at smokken er i veien... og når barnet slutter med smokken, kan tungen stille seg inn som om smokken enda er i munnen, pga vane, og klarer dermed ikke å utale ordene riktig, da tungen ikke får riktig plassering i munnen i forhold til di ulike lydene... hehe.. var litt vanskeligere å forklare enn jeg trodde... men håper dere skjønner hva jeg mener:) Så desto tidligere dere får avvent barnet med smokk, desto bedre... iallefall etter at barnet begynner å prate:)

Skrevet

Jeg brukte totten til jeg var 10 år.... Så jeg vil heller at mine barn skal bruke tutt enn totten.....

Skrevet

Jenta mi har bare fått til soving siden hun var 8-9 mnd. Nå er hun 2 år og 2 mnd, og en dag da smokken ble borte, droppet vi å skaffe ny - så nå er det slutt!

Skrevet

Jeg synes barn over 3 år er for store til å ha smokk.

Gutten min sluttet rett før han var 3 år, han var kjempeglad i smokkene sine og jeg tror det skulle bli et styr med hyl og skrik de første nettene. Men det gikk helt kjempeflott, og han var kjempestolt over å ha blitt så stor at han kunne sende smokkene til Kaptein Sabeltanns smokkarium. Litt sutring den første kvelden kanskje, men slutten gikk over all forventning :)

Skrevet

Man bør faktisk slutte med smokk før barnet er 4 år, etter det er det mindre sjanse for at tennene går tilbake. Størstemann sluttet med smokk rundt tre års alderen, nr 2 er 2,5 år og bruker smokk om natta enda. Tror ikke det blir så lett å få han til å slutte som storebror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...