Gå til innhold

Dere som er FOR utenlandske flagg på 17.mai...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere norske?Evnt. hvor kommer dere fra?

Gift med en nordmann eller utlending?

Og tror dere at flertallet i deres hjemland ville godtatt og syns det bare var positivt hvis vi kom med norske flagg på deres nasjonaldag?

Reagerer på at fordi vi er norske,og stolt av det,så er det så mange som kritiserer oss.Får vi ikke lov til å hedre fedrelandet vårt og bære videre våre tradisjoner lengre?Er ikke mye rettferdig spør du meg..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helnorsk og gift med en like norsk mann og for alle flagg på 17.mai.

Skrevet

Jeg er hverken for eller mot. Spiller absolutt ingen rolle egentlig. Jeg er norsk, ugift

Jeg synes det er greit at det er en norsk dag vi feirer og at det bør være norske flagg den dagen. Men vet du hva? Om jeg ser det pakistanske eller indiske flagget i folketoget, kommer jeg ikke til å lee på et øyenbryn. Spiller ingen rolle sånn eller sånn-

Skrevet

Nå er ikke jeg så engasjert i denne debatten, men jeg mener det er en fillesak. Hvorfor skape så store overskrifter om nå så lite betydningsfullt som hvilke flagg ungene bærer på i 17 mai toget. Da har man jammen ikke mye problemer å ta tak i.

Jeg er norsk, og samboer med en nordmann. Men synes like fullt at man skal tillate de som vil å bære andre flagg i 17 mai toget, så lenge det ikke har krenkende eller rasistiske symboler (hakekors etc)

Skrevet

Signerer Alva***s innlegg fullt ut, kunne skrevet nøyaktig likedan. :-)

Skrevet

Vi er helnorske, og blir uggen av sånne som deg...

Hva er problemet egentlig? Kan du ikke bare være stolt likevel da? Hvorfor i all verden plager det deg?

*grøss*

Skrevet

Norsk ja. Kommer fra hordaland. Min man er også norsk...

Eeeee...mitt hjemmland er norge, så ja. Og ja kom gjerne med andre flagg også.

Skjønner ikke hvor du vil med dette inlegget jeg.

Skrevet

Er norsk, gift norsk,bor i utlandet.

Har gaatt med norsk og utenlandsk flagg i 17 mai tog i flere aar i stavanger og har gaatt med norsk flagg og Emiratisk flagg paa nasjonaldagen her :)

Fungerer straalende for meg !

Skrevet

er norsk, gift med en norsk mann, og da jeg feiret norsk 17 mai i brooklyn var det masse unger i toget med amerikansk flagg, og da jeg feiret 4th of july hang det både norske og amerikanske flagg på verandaene.

Personlig er jeg mer opptatt av toleranse enn av at vi hedrer fedrelandet. Og er flaggene så viktig, bør ihvertfall første bud være at de ikke skal males i ansiktene eller subbe i bakken når en sleper seg bortover i tog.

Det er faktisk fullt mulig å være norsk men samtidig stolt av sitt opphavsland. (sier jeg, norsk på norsk på norsk...)

Skrevet

jeg er norsk og elsker landet mitt. i mange tilfeller kan jeg kalles nasjonalist. men jeg er for et mangfold og jeg er for en utvikling.

en utvikling som går på at man vet mer en at man er redd de som ikke er helt like som en selv.

og det går ikke bare på norsk/ikke norsk.

mannen min er ikke noe. og hvor han er fra er enda uvist.

personlig reagerer jeg mer på at folk/barn, sleper det norske flagget etter seg, fekter med det osv.

Skrevet

H.I., du må ha en merkverdig definisjon av urettferdighet, som hevder at det er "urettferdig" at barn, som forøvrig også er norske, vil bære sitt hjemlands flagg i toget.

Skrevet

Vi er helnorske begge to, og ser virkelig ikke problemet. Hvor mange andre flagg tror du det er snakk om da? De fleste av oss vil gå med norsk flagg, norske flagg vil bli heiset på offentlige steder...

Skrevet

Norsk, fra vestlandet

Forlova med nordmann

Fleirtallet i Norge? Veit ikkje, håper det. Synes me kan feire landet vårt sammen med andre land. For å sei det kort og banalt.

Eg synes nordmenn har mindre nasjonalfølelse enn mange andre eg kjenner. Det er mi erfaring etter å ha budd i utlandet, men det varierer nok. Nordmenn på chartertur blir nokre ganger veldig norske med vikinghjelm på svensk pub (ikkje alle nei). Å ha nasjonalfølelse trenger ikkje vera det samme som å ikkje like andre nasjonaliteter. Eg er glad og stolt over å vera norsk, eg er glad me har innvandring og eg er glad eg har mulighet til å studere og bu i utlandet.

Skrevet

Både jeg og mannen min er norske, og mener at denne saken er fullstendig blåst opp! At vi voksne skal lage så mye styr av at små, søte barn skal få lov å bære sitt eget flagg på 17. mai gjør meg kvalm!!! Tenk på alle norske flaggene som veiver i spania, på gran canaria og i andre "norske" byer i utlandet!! Det er så mye dritt og elendighet i denne verden, at hvilke flagg som er i barnetoget på 17.mai har ikke noe å si for meg! Viss det er viktig for de små barna er det iallefall ikke jeg som skal ta fra de den gleden!!!! Hurra for barnas dag:)

Skrevet

Jeg er for og jeg er norsk.

Gift med en utlending, som alltid vifter med norsk flagg, noe jeg synes er litt dumt...

Om jeg tror flertallet i mitt hjemland ville godtatt at man vifter med utenlandske flagg på nasjonaldagen? Siden jeg er norsk, så kjenner jeg den overlegne, bedrevitene, "det-er-Norge-som-er-best"-holdningen vi har i landet, og spyr av den. Jeg skammer meg. Svenskene spotter oss, og utlendingene er dels sjokkerte når de ser hvor selvgode vi er, dels synes de synd på oss, dels kaller de oss nazier (nazi betyr nasjonal-sosialister).

Om jeg tror folk i min manns hjemland ville godtatt at man viftet med norsk flagg på deres nasjonaldag? Jada, men de ville syntes det var rart, siden ingen der vifter med flagg på nasjonaldagen - flaggvifting synes de er nasjonalistisk (nazi).

Man har lov til å hedre fedrelandet og være stolt av Norge, men hvis man tror nordmenn er bedre enn andre, da er man på god vei til å være ... nazi. De som kritiserer oss er stort sett bare svenskene, ingen andre bryr seg.

Er det forresten rettferdig at du mener man ikke skal vifte med utenlandsk flagg på en helt vanlig dag for de aller fleste i verden?

Skrevet

Personlig synes jeg at det er ikke rett,da dette er Norge sin nasjonaldag.Det er ikke Danmark,Sverige,Tyskland,Iran,USA,Island,Tyrkia eller Hellas sin nasjonaldag.

Hvorfor har dere problemer med å forstå dette?

Burde ikke folk hedre det norske flagget?

Og vennligst svar saklig,da jeg prøver å sette meg inn i tankegangen deres som jeg rett og slett ikke klarer å forstå.

Skrevet

Så lenge en bor i Norge synes jeg en burde respekter landet sin nasjonaldag og tradisjoner.Hadde aldri falt meg inn å gjøre noe jeg visste ikke ville bli tatt positivt opp, eller som kunne støte noen hvis jeg var i et annet land på deres nasjonaldag.

Skrevet

fordi norge ikke lenger bare består av etnisk norske. når vi feirer 17 mai, så feirer vi hele norge, med alle inbyggere. også de som opprinlig er fra et annet sted.

er det ikke bare vakkert og se at norge er et land som har mennesker som opprinlig kommer fra mange andre land, som liker og bo her og som ønske og feire dagen sammen oss?

Skrevet

har ikke problemer med aa forstaa hvems nasjonaldag det er , men skjoenner ikke hvorfor en greeker ikke kan faa vifte med sitt flagg og signalisere at selv om han faktisk ikke er nordmann saa oensker han aa delta paa aa feire dette flote landet :)

For meg en nasjonaldagen en feiring av landet Norge uansett hvor en egentlig kommer fra. Jeg mener at man trenger ikke vaere norsk eller ha norske symboler paa seg for aa delta i den feiringen. Det handler ikke om flagget, men om landet som en kan vaere like glad i , stolt av , foele tilhoerighet til selv om en del av en ogsaa foeler den tilhoerigheten et annet sted.

da jeg gikk med det franske flagget i 17 maitoget var det for aa vise at den franske delen av meg ogsaa oensket aa vaere med aa feire den dagen. Hadde ogsaa det norske flagget med meg da...

Skrevet

Er det så vanskelig for deg å forstå at noen som er ute og vifter med flagget sitt på 17. mai faktisk gjør det NETTOPP for å hedre NORGE??

Hvis de ønsker å hedre sitt eget land, så vifter de på sin egen nasjonaldag. På Norges nasjonaldag hedrer de Norge.

Snart kommer du vel og sier at de må holde seg inne på nasjonaldagen vår, for de ser ikke norske ut.

Skrevet

Ikke noe galt i å feire sin egen nasjonaldag, og samtidig statuere og minne hverandre på at vi er et land satt sammen av flere kulturer og bakgrunner.

Skrevet

SYnes dette er en fillesak som er blåst opp noe sinnsykt.

Jeg er 100% norsk, det er mannen også. Kan faktisk innrømme at jeg kjenner 5 svensker, en fra somalia og ei adoptert fra India, thats it, å på tross av at jeg ikke kjenner nesten noen utlendinger er jeg FOR alle flagg i toget :o)

Skrevet

Jeg blir faktisk litt stolt når jeg ser "utlendinger" gå med sitt hjemlands flagg på 17. mai.

Jeg synes det vitner om at de er stolte borgere av Norge, samtidig som de ønsker å vise at de er stolte av sitt opprinnelige opphav og at de kan forene disse to tingene på den flotte måten!

Derimot så synes jeg litt synd på dere som blir provosert av noe så uskyldig!

Tror dere at de gjør det for å være ekle? For å prøve å ydmyke Norge eller nordmenn?

I alle dager, det er svært mye annet man kan bruke energien sin på her i verden, spesielt hvis man er opptatt av "urettferdighet"!

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg trodde faktisk at flertallet i Norge ikke var for å totalforby andre flagg enn det norske og det samiske og FN-flagget, så jeg tør ikke uttale meg på Islands vegne. Er altså 100% islandsk blodmessig sett, og er også veldig norsk i væremåte. Jeg personlig synes i alle fall at et forbud er helt på trynet! Skal de kaste ut barn som har andre flagg?

Å ikke forby andre flagg og å oppfordre til bruken av andre flagg er jo forskjellige ting, utlendinger er forskjellige (akkurat som nordmenn også er), og mange hadde aldri funnet på å ta med "sitt" flagg i toget. Andre derimot blir sjokkerte over at de ikke kan ta med seg hvilket flagg som helst. Jeg har alltid med både det norske og islandske...de matcher jo så godt!:P

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Jeg er norsk, samboeren min er norsk og jeg gir blanke f*en i hvilke flagg som viftes på 17 mai, eller andre dager for den saks skyld.

det finnes nok større problemer i verden enn tøystykker i vinden på fastsatte datoer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...