Gjest Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Jeg er litt sånn nå med nr 2, at jeg ikke stresser med utviklingen hans. Det kommer når det kommer, og alle unger er ulike. Selvfølgelig trener vi å ligge på mage etc hver dag, men ikke i 10 minutter daglig som vi har fått beskjed av på helsestasjonen. Han trives egentlig dårlig på magen, så vi holder på til han blir lei - og tar en litne økt senere også. Det samme gjelder det å gripe etter leker f eks. Det er han faktisk veldig flink til, men dette har han lært seg på egenhånd. Han er 3,5 mnd nå. Vi snakker masse med han, og leker litt også. men han kan gjerne ligge for seg selv en lang stund så lenge han er happy med det. Med førstemann gikk jeg litt mer "etter skjema" og øvde veldig på det han var dårlig på i forhold til alderen og sånn. Kanskje jeg er litt for avslappet nå, men min påstand er likevel at unger ikke trenger stimulering hele tiden - og at de grovmotoriske ferdighetene vil jevne seg ut når de blir eldre - med litt slingringsmonn da.
Gjest Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Jeg vil ikke si mindre, men på en annenmåte, Jeg har også vært mer avslappet i forhold til "skjema" med minsten, men jammen gikk han ikke ved 10 mnd likevel ;-) De blir jo stimulert av søsken i tillegg til foreldrene.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 nå har jeg aldri stresset med nr 1 da. men jeg tenker at nr 2 får et annet tempo i verdagen sin en nr 1. fordi nr 1 kommer til en temlig bedaglig verden der hun/han er i 100% fokus. nr 2 får greie seg litt mer selv. og det er nok i mange tilfeller flott
*Minnie Mus* Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 det er faktisk sånn at det er førstemann i flokken som har størst sjanse til å få best utdannelse og best jobb, så ja, de neste barna blir nok ikke så stimulert:-) Dette er generelt da selvf. og ikke noe jeg har kommet på selv.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 men det går vel på at "best utdannelse" og "best jobber" ofte går på teori. en som er i 100 % fokus vil få mer teoretisk stimuli i form av bøker og "hva er det" mens nr 2 vil bli mer praktisk anlagt fordi hun/han får prøve ut ting selv. bare en tanke. men den høres fornutig ut for meg.
mai mammaen til to Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 jeg tror aldri jeg har brukt så mye tid til å øve med snuppa på noe egentlig... så tror ikek det blir noe anderledes nå med nr 2. det eneste er at hun har vært veldig tidlig ute med språket. vi begynte tidlig å lese i bøker med henne og jeg har alltid vært veldig besvisst på måten jeg prater med henne osv.. men vet ikke om det har noe å si for at hun er blitt flink til å prate tidlig... vet nok at jeg kommer til å bli litt "småstresset" om ikke lillebroren blir like flink.. men er foreberedt på at det ikke er vanlig at en på litt over 4 mnd sier mamma...hehe.. men for alt i verden, kan jo hende han er like tidlig ute osm henne..
*Minnie Mus* Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 tja vet ikke jeg. Er ikke noen ekspert på emnet selv akkurat. Har bare lest det i avisa og foreldre og barn var det vel at nr to dessverre har en tendens til å ikke bli så klok som nr 1...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 kanskje det dukker opp noen som vet her etter vert. hm... hva med barn nr 3 og nr 4? sto det noe om de?
Gjest Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Ja, jeg har også lest det. Men det er en påstand - og ikke veldig godt dokumentert. Min "motpåstand" er at barn nr 2, 3 osv lærer fortere og mer, nettopp fordi de har noe å strekke seg etter. De ser at de som er større klarer noe, og vil gjerne få det til selv. Dette gjelder f eks bleieslutt, læring av bokstaver og tall, språk etc.
*Minnie Mus* Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 det stod etter hva jeg kan huske at ingen blir så smarte som nr 1 (igjen dette er generelt og stemmer ikke alltid selvf), foreldrene har visstnok mer tid og prioriterer ofte 1mann eller noe sånt. Husker ikke eksakt hva det stod. Det er vel noen som har forsket på det som på alt annet he he...:-) man kan jo ikke bry seg om alt sånt heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå