Gå til innhold

Trenger litt råd ang. yrkesvalg.. barnepleier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble akkurat ferdig med 1 årig utdannelse som reiselivskoordinator før jeg gikk ut i mammaperm, men jeg skjønner nå at det var bortkasta. Umulig å få jobb, så bortkasta studielån!

Jeg brenner veldig for jordmoryrket, men det er veldig lang utdanning da. Men jeg kunne godt tenke meg å jobbe på barselavdeling med nyfødte og være med på fødsler osv. Jeg har studiekompetanse etter å ha gått allmennfaglig, og som sagt 1 årig reiselivsutdannelse. Hva gjør jeg for å bli barnepleier?? (nå er vel søknadsfristen ute, må jeg gå opp som privatist da eller?)

Blir veldig glad for råd!! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du vel gå helsefagarbeider og så ta barnepleie. Hadde heller tatt sykepleien jeg.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på hvordan du gjør det med hva du allerede "har". Men jeg tenkte selv på barnepleieryrket, og det er nok veldig umulig å få jobb i det også, kjenner maaange barnepleiere som ikke har jobb=/ Men det er i Hordaland da..

Skrevet

Ja, men det blir jo da 3 år på sykepleier, så 2 år praksis, og så 2 år jordmor igjen...det er 7 år det! og jeg er allerede 24, så jeg kan jo ikke begynne å jobbe føre jeg er over 30. Jeg er heller ikke glad i å gå på skole, men skal gjøre så godt jeg kan, men 3 år er maks for meg.

Skrevet

Å? er det vanskelig å få jobb? trodde de skrek etter folk i helsesektoren jeg :P Men behøver dem ikke folk på barselavd da?Uff, jeg er helt forvirra over hva jeg bør gjøre jeg...jeg må ut i jobb i august, hvis ikke jeg finner noe å studere. og ikke finner jeg jobb heller :(

Skrevet

Helsefagarbeider er jo også 3 år, og det er på vgs nivå, sykpleien er 3 år og du får en høyskoleutdannelse. Trenger ikke ta jordmor med en gang, er du heldig, kan du få jobb på barsel som sykepleier.

Skrevet

heisann, jeg tok barnepleien igjennom aftenskolen. d er videreutdanning for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere tror jeg.. måtte iallefall levere inn min offentlige godkjennelse som hjelpepleier pluss papirer på at jeg har to års praksis som helsefagarbeider. Jeg har også studiekompetanse, men det spilte ingen rolle. Måtte ha helsefaglig utdannelse. Eventuelt kan du jo gå sykepleien. Det jobber endel, sykepleiere på barsel/føden, de går som barnepleiere..

Her i trøndelag er det så godt som umulig og få fast jobb som barnepleier, men ekstravakter og vikariat er en mulighet. Vet ikke hvordan det er ellers i landet.. Bortsett fra dette så er det et supert yrke, stort sett kjempekoselig, Men også endel trist.

Vet ikke helt hva jeg ville gjort om jeg var deg. Forhør deg iallefall på de fødeavdelingene som er aktuelle for deg og jobbe på om det er noe mulighet for jobb. Ellers så får du ha lykke til :-))

Skrevet

Takk for svar!:) jeg hadde håpet på å bare kunne ta de fagene jeg må for å bli barnepleier, og hoppe over f.eks norsk, matte osv, siden jeg har dette fra før av. Går ikke det? Jeg vil ikke jobbe som sykepleier, kun med nyfødte barn og mødrene deres. Men dette ble jo veldig vanskelig da... er det lettere å få jobb som jordmor da?

Skrevet

Hvorfor vil du ikke jobbe som sykepleier? Hva ser du for deg at arbeidet som barnepleier består i?

Skrevet

du kan jo ta helsefagarbeider som privatist/ eller voksenstudie. Der slipper du de allemennefagene om du har de fra før. Så må du jobbe to år som helsefagarbeider, og etter det videreutdanning.

Skrevet

Det høres nok litt rart ut, men jeg har litt problemer med å ha fysisk kontakt med andre mennesker, spesielt syke. Men for meg er det noe annet med gravide, eller nybakte mødre som akkurat har fått barn. Og jeg har kjempeinteresse for småbarn, jeg brenner for å jobbe med akkurat dette. Mens sykepleier er noe som aldri vil passe for meg.

Skrevet

ok..så jeg må ha de to praksisåra? Hva kan man jobbe som da? Uff, vil gjerne rett inn på barsel jeg, men det er vel ikke så lett..:(

Skrevet

Uansett må hun vel ut i praksis som innebærer arbeid med syke mennesker...sykehjem og sykehus...

tror nok ikke du har noen mulighet til å bli barnepleier uten det gitt...

Skrevet

Da tror jeg kanskje at du skal undersøke litt bedre om hva yrket består av. Ser nemelig for meg at du må pleie både syke mødre og nyfødde barn, kanskje må du også være tilstede etter døfødsler.

Skrevet

Julenissen: ja, det er jeg fullt klar over. Men jeg regner med å slippe å måtte stelle syke 80 åringer på barselavdelingen :)

Skrevet

Mulig du slipper det på barselavdelingen, men du slipper det ikke når du er ute i praksis...det skal jeg love deg..

Skrevet

Å jobbe på barsel innebærer andre ting også enn å kose med babyer og prate med lykkelige mødre.

Skrevet

Det vet jeg godt!

Skrevet

Nei det gjør du ikke, men i grunnutdanningen som du må ha må du nok det. Sjangsen til å få jobbe på barsel som nyutdannet barnepleier tror jeg ikke er stor de fleste steder, så du må nok belage deg på å arbeide noen år i barnehage, skole, sfo sykehjem først.

Skrevet

hei..jeg har også et langsiktig mål om å jobbe på barsel, men vet at jeg trolig sannsynligvis vil jobbe på enten sykeheimen eller sykehuset på andre avdelinger i mange mange år før muligheten åpner seg, så jeg har tenkt å kline til å ta jordmor hvis jeg kommer inn på sykepleien -)

Jeg er 29år...så jeg blir godt voksen før jeg kommer så langt, men jeg tror det er en svært fornuftig ting også. Med alder kommer også modenhet som igjen gjør at man takler ansvaret bedre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...