Gå til innhold

Yess, det funker. Legging av 4 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 åringen vår har helt siden det begynte å lysne om kveldene, vært klin umulig å få til sengs. Det har vært et himla liv å få pusset tenner, tisset etc. Når han har kommet opp i senga, virker han ikke trøtt i det hele tatt - og har da forlangt at vi skulle sitte hos han til han sovnet. Om høsten og vinteren er ikke det noe problem, for da sovner han etter to minutter. Men nå kunne det jo ta en time og vel så det + mye unødvendig krangling.

Jeg ga pappaen "sparken" som legger, for han er altfor dillete og ettergivende med jr. De kan jo bruke en halvtime bare på tannpussen - og det nytter ikke. 4 åringen vet å dra ut tiden, og pappaen prøver å unngå konflikt, og heller snakke gutten til fornuft. Fin tanke, men funker ikke alltid.

Noen må sette hardt mot hardt, og i dette tilfellet ble det meg. Samtidig lagde jeg et skjema på rommet hans, der det er nummerert fra 1-7. Han ble med på butikken og kjøpte Cars klistremerker, og han får ett klistremerke for hver gang han har lagt seg fint og tatt kveldsstellet uten protester. Etter 7 kvelder får han en liten premie.

Det har fungert suverent, og nå er det jo ikke noe stress lenger. Han får lov å leke i senga etc, om han ikke er så trøtt. Men må bli på rommet sitt.

Så fra å ha en gutt som vi måtte slåss med for å få lagt, og som ikke sovnet før ved 21-2130 tida - har vi nå fått en gutt som dusjer før barnetv, og lydig blir med for å tisse og pusse etter barne tv. Så er det legging, vi leser litt - og godnatt. Selv om han leker litt, sovner han mye tidligere enn før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...