Gå til innhold

Talevansker hos 4 åring...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har hatt barn som snakket relativt dårlig som 4 åringer, men som det ordnet seg for etterhvert av seg selv?

4 åringen min snakker "feil" klarer ikke å si S i starten av ord, og bytter generlet ut første bokstav i ordene med H lyd. Klarer fint å si S i midten og slutten av ord som is brus etc....

Vi har hatt tester på sykehuset for å se om hun hører dårlig og det gjør hun ikke- hun hører veldig bra faktisk...

Skal også nevnes at hun begynte å snakke veldig sent- først når hun var rundt tre, hun brukte også smokk lenge...

Men altså: Er det noen andre med lignende erfaringer, og hva gjorde dere? Eller løste det seg selv??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jobber som førskolelærer og av erfaring så bruker jeg å henvise til PPT for observering høsten før skolestart, altså et år tidligere. Det tar tid med henvisninger hos PPT, og ofte kommer de da ikke å observerer barnet før nærmere jul. Dersom det er behov bruker de da våren til å gi foreldre/b.hg øvelser som hjelper barnet til å snakke bedre inne skolestart!

 

Hvis barnet ditt går i b.hg, så hør med de der hva de synes!! Men husek at det skjer mye fra de er 4 til de blir 5.

 

LYKEK TIL!!

Skrevet

Hei!

 

Takk for svar:-) Hun har logoped i barnehagen, de sier at det er motorisk og at hun bare må øve seg litt, få tunga frem i munnen for å lage lydene etc...Så det jobbes med det det gjør det, var bare spent på å se om noen andre hadde opplevd dette og om det da rettet seg uten hjelp??

Skrevet

Jeg er også førskolelærer og kjenner igjen situasjonen til innlegget over. Om ho går i bhg så kan de eventuelt henvise til PPT som kommer og observerer.

 

Erfaringen vi i min bhg har fra slike henvisninger er at dersom det kun er snakk om uttale, så er det ikke noe å stresse med før de blir 7-8 år. (Vet det høres lenge ut) Men du sier jo selv at hun begynte å snakke seint, har brukt smokk lenge og hørselen er helt fin.

 

Det vil nok endre seg raskt en dag! Ordforståelsen er vel der?

 

Noen tips dere kan gjøre hjemme, for som regel henger uttalen sammen med muskulaturen i ansiktet. Lag grimaser til hverandre, bruk hele ansiktet. Spesielt tunga. PPT har også oppfordret oss i bhg til å bruke sugerør, blåse både inn og ut og blåse fjær e.l bortover gulvet. Dette fordi det trimmer muskulaturen rundt munnen.

 

Ungene elsker disse aktivitetene, både de som snakker reint og de som sliter litt.

 

Lykke til !

Skrevet

Hei,

 

Takk for innspill, ja ordforståelsen er det ikke noe i veien med :-) Det har det aldri vært....Det er bare stort sett de første bokstavene i ord hun sliter med å si. Hun kan fint si de lydene om de kommer midt i eller i slutten på en setning som sagt- det er det som er så rart....

Så altså ingen som har opplevd lignende med egne barn??

Skrevet

Øv hjemme sammen - foran speil;)

Mye som har rettet seg her hos oss - min er nå 5, men har endel igjen ennå. Men dere hjemme må gjøre en stor innsats - drygt til tider, men godt når det raskt kommer resultater. Hun er sikkert blitt bevisst at hun ikke snakker ordentlig. Prøv henne ut ved at du sier et ord på den måten hun gjør, og se om hun hører at det er feil - og kanskje prøver hun å rette deg med den samme feilen. Viktig å vite om hun kan høre forskjell på riktig uttalt ord, og et ord uttalt på den måten hun gjør.

Skrevet

Og så er det viktig å fokusere på hvor hun skal ha tunga i munnen når hun sier de ulike lydene;) Derfor speil - blir litt mer opptatt av det da;)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...