Gå til innhold

Talevansker hos 4 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har hatt barn som snakket relativt dårlig som 4 åringer, men som det ordnet seg for etterhvert av seg selv?

4 åringen min snakker "feil" klarer ikke å si S i starten av ord, og bytter generlet ut første bokstav i ordene med H lyd. Klarer fint å si S i midten og slutten av ord som is brus etc....

Vi har hatt tester på sykehuset for å se om hun hører dårlig og det gjør hun ikke- hun hører veldig bra faktisk...

Skal også nevnes at hun begynte å snakke veldig sent- først når hun var rundt tre, hun brukte også smokk lenge...

Men altså: Er det noen andre med lignende erfaringer, og hva gjorde dere? Eller løste det seg selv??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jobber som førskolelærer og av erfaring så bruker jeg å henvise til PPT for observering høsten før skolestart, altså et år tidligere. Det tar tid med henvisninger hos PPT, og ofte kommer de da ikke å observerer barnet før nærmere jul. Dersom det er behov bruker de da våren til å gi foreldre/b.hg øvelser som hjelper barnet til å snakke bedre inne skolestart!

Hvis barnet ditt går i b.hg, så hør med de der hva de synes!! Men husek at det skjer mye fra de er 4 til de blir 5.

LYKEK TIL!!

Skrevet

Hei!

Takk for svar:-) Hun har logoped i barnehagen, de sier at det er motorisk og at hun bare må øve seg litt, få tunga frem i munnen for å lage lydene etc...Så det jobbes med det det gjør det, var bare spent på å se om noen andre hadde opplevd dette og om det da rettet seg uten hjelp??

Skrevet

Jeg er også førskolelærer og kjenner igjen situasjonen til innlegget over. Om ho går i bhg så kan de eventuelt henvise til PPT som kommer og observerer.

Erfaringen vi i min bhg har fra slike henvisninger er at dersom det kun er snakk om uttale, så er det ikke noe å stresse med før de blir 7-8 år. (Vet det høres lenge ut) Men du sier jo selv at hun begynte å snakke seint, har brukt smokk lenge og hørselen er helt fin.