Gå til innhold

Noen som har vaert i Egypt her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor var dere ? Hvordan er det f.eks med leger ol hvis man skulle trenge det ?

Vi vurderer aa reise en uke i september med 3 smaa barn, en veldig liten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring hadde jeg aldri dratt med små barn dit... De blir garantert magesyke av å være der, gikk med sprit i veska hele tiden og det gjorde nok at vi ikke ble syke...

De snakket masse om magesyke på infomøte.

Jeg hadde ikke dratt dit pga befolkningen heller jeg da, så impåslitne. (selv om jeg syns det gikk greit for min del og kan gjerne dra tilbake) Men tenker da bare på hvor syke mine barn kan bli av dem, siden dem er så impåslitne altså...

Nei, kjærlighetsferie går, men ikke familie ferie for vår del... Da drar vi helle til kypros, på Callisto. Der var det kjempe deilig! Var der med to under 3 år. Litt mer bakterier som vi er vant til og ikke blir syke av...

Skrevet

Og slipper en å ta vaksine til kypros, til egypt måtte vi jo ta hepatitt A også tok vi en mot magesyke frivillig... (Men jeg ble litt småkvalm på slutten for det)

Skrevet

Det kommer veldig an paa hvor du drar hen. Jeg har vaert mange steder i Egypt og vil anbefale:

Alexandria, vel og merke utenfor sesongen ... dvs naar gulfarabere som deg har ferie om sommeren, he he. Saa i september burde det vaere et bra reisemaal. Finn et koselig lite hotell med privat strand og du kan kose deg masse. Dessuten er biblioteket fantastisk og absolutt verdt et besoek om du liker boeker, og det er masse gresk kultur aa se. Shoppingen gaar for aa vaere bra der, i Egyptisk maalestokk, men i forhold til Dubai blir det vel latterlig ;-)

Dahab, koselig liten by ved havet, men vet ikke hvordan det er aa vaere der med smaa barn.

Lege gaar som regel greit i byer / turistomraader, men det er greit aa skaffe seg en oversikt med ok leger foer man drar. Det klarer du sikkert. Det er mange fra egypt der du bor :) Ellers er det viktig aa vaere obs paa hepatitt C. Hepatitt A er bare barnemat i forhold og det kan du vaksinere deg mot. Hepatitt C blir man aldri kvitt og det finnes ingen vaksine. Dvs at blodoverforing er en kjemperisiko ... og saann sett er vel Egypt kanskje ikke aa anbefale. Man vet jo aldri naar et barn kan ramle og slaa hull i hodet eller noe. Jeg er usikker pa om jeg ville reist dit med barn eller ikke. Det er jo en risiko, men hvor stor vet jeg ikke ...

Skrevet

Jeg har vært i Egypt, flere steder. Vi hadde en strålende tur, men men jeg ville ikke reist dit med små barn. Om jeg hadde fammilie eller venner som vi skulle bo hos og som kjente språk, kultur osv, så kansje, men ikke som vanlig turist. Det er varmt og det er veldig mange turister som får mageproblemer. Det kan også være vanskelig å finne frem i systemet i landet om noen skulle bli syke eller man skulle få andre problemer.

Skrevet

Du har muligens en del mer peiling på kulturen i arabiske land enn en vanlig nordboer foresten. Ser nermere på nicket ditt nå ;-). Ville anbefalt Alexsandria tror jeg, om jeg skulle reist.

Skrevet

Jeg har vært to ganger i Sharm el Sheik og jeg ville ALDRI dratt dit med barn.......... Hygienen er IKKE akkurat 100% og det er veldig vanlig å få magesyke der... Sykehus har de nok, og spesielt på turistplasser finnes det nok sykeus/legetjeneste med god kvalitet - men er jo litt dumt å planlegge en ferie hvor risikoen for å bli syk er så stor at man samtidig må planlegge hvordan/hvor man skal komme seg til sykehus.......... Begge gangene jeg har vært i Sharm har jeg blitt syk, påtross av at jeg var påpasselig med håndhygiene og hvor jeg spiste mat......

Skrevet

Ikke reis til Dahab med små barn i hvertfal. Det er en kjempekoselig by, men ikke akkurat barnevennlig. Det er noen år siden jeg var der og da var det i hvertfal langt å dra om man trengte lege, dorlig organisert offentlig kommunikasjon og veldig dårlig utvalg i matbutikker ol.

Skrevet

Helt enig, ikke Sharm med smaa barn ;-)

Og bare maa tipse om denne siden:

http://www.saharasafaris.org/

dette er mer den typen ferie jeg vil paa en gang jeg kan vaere borte fra barn og hus noen uker :-D

Skrevet

jeg ville aldri dratt til egypt med barn........... ikke sharm ihvertfall...ingenting var lagt til rette for barn der.... og de hadde jo ikke sandstrender engang (var nydelig for oss med stige rett ned i dypet men med små barn?? nei....

Skrevet

maa legge til for de som ikke kjenner meg at vi bor ikke i Norge. Saa vi vil forlate over 45 grader, over 85 % luftfuktighet og Ramadan saa det kan ikke bli spesielt mye verre saann sett.

Egypt er jo ideelt for oss avstandsmessig, men vi vurderer ogsaa GOA.

Back up planen er Kypros :)

Skrevet

Jeg har vært i Dahab og Kairo. Dahab er barnevennlig, men til Kairo med små barn ville jeg ikke dratt.

Jeg måtte legges inn på sykehus da jeg var i Kairo, og ringte til den nederlandske ambassaden for råd om beste sykehus. (kom ikke igjennom til den norske).

Sykehuset var flott, og servicen var mange ganger bedre enn i Norge:-) Alt gikk kjapt unna. Men jeg måtte betale kontant (.....) så pass på å ha litt ekstra penger på konto!

Vi var der i juli, og det var EKSTREMT varmt, men dere er kanskje vant til varme...?

Skrevet

Vi var forresten i Egypt i tre uker, og ingen av oss ble syke.

Skrevet

Hmm ... er det Ramadan dere "roemmer" fra trekker jeg tilbake min anbefaling av Alexandria. Alexandria er overfyllt av turister i Ramadan. Men aner jo ikke om Goa er noe bedre saann sett da, altsaa, vet ikke om gulf arabarne pleier aa roemme dit ogsaa naar det er ramadan ...

Skrevet

Her kommer et VELDIG positivt svar til en forandring.

Vi har reist til Hurrgada og bodd på et all Inclusive hotell som het noe sånn Grand Siva Beach Hotell.

Første tur hadde vi baby på 4 mndr og jenta på 2,5 år.

Kun vi voksne som tok sånn drikke-vaksine mot ferie-mage og ingen av oss ble kjempe dårlig, men man merker jo at ting er annerledes enn hjemme, men ikke plagsomt.

Vi spiste kun på hotellet da. Var vi ute i byen hadde vi våt servietter, antibac, som vi brukte flittig.

Vi hadde en super familie ferie og er så fornøyd at vi drar tilbake i desember , da med barn som er 5 år, 2,5 år og 7 mndr.

Gleder meg enormt.

Åssen det er med leger ol aner jeg ikke. Vet ei venninne av meg fikk lege hjelp og var på sykehus pga dehydrering, men hun var veldig fornøyd med alt hjelp hun fikk og ble behandlet kjempe bra.

Skrevet

Var i Hurghada, og ALDRI igjen. Likte ikke folkeslaget, innpåslitne og frekke.

Jeg ble også alvorlig syk der nede og hadde en lege som kom noenganger om dagen og sjekket til meg. Han skal ha for at han var veldig hyggelig, men jeg ble feil diagnostisert og fikk motgift rett i skinka mange ganger mot paracetamol forgiftning. Ble dårligere og dårligere og fikk såvidt være med fly hjem. Var en helvetes tur rett og slett. Så aldri mer for mitt vedkommende.

Ikke mye oppmuntrende fra meg, men Kypros derimot.. Har jeg hørt bare godt om:o)

Er du gravid forresten?? Gratulerer i så tilfelle:o)

Skrevet

Takk,takk ! Er gravid igjen, ja... Enda en gutt sier UL :)

Naar det gjelder roemming av ramadan saa er det ikke folk og kaos vi roemmer fra, men de strikte reglene. De er litt kjedelige naar man har ferie og alt er stengt, ingen mat og drikke verken paa strand eller park,ingen dagaapne resturanter osv.... Egypt er somregel litt mer frigjort da de har mer turisme :)

Skrevet

Saann sett er Alexandria veldig greit, det er vel den mest "vestlige" delen av Egypt hvis man ser bort fra turistbyene. Det er nok litt pga hoeyere andel kristne der enn mange andre steder i landet. Du finner garantert restauranter og saant som er aapent ... det er uhoeffelig aa sitte ute og drikke/spise, men inne er det greit.

Skrevet

Vi var en uke i egypt når snuppa var 3 måneder. Og det gikk strålende det! Ingen av oss var vaksinert og hun fikk mme av flaske som jeg vasket og dyppet i kokende vann i vannkokeren. No problem!!

Det er vel heller ikke noe problem å reise til turistmål i Egypt under ramadan. Hva er det du "rømmer" fra, skjønte ikke helt det jeg:)

Jeg har selv vært i marokko utallige ganger under ramadan og det har da aldri vært noe problem.

Skrevet

Hun roemmer fra ramadan der hun bor, he he. Stor forskjell paa Ramadan i Gulf land og i Nord-Afrika!

Skrevet

Vi bor i midtoesten , i et land som er ganske strengt under ramadan saa her er ingen resturanter aapne, butikkene stengt, man kan ikke bringe noe mat eller drikke unansett hvor man gaar ( park, stand, basseng )osv .

Dette er egentlig helt greit i hverdagen, men litt kjedelig naar mannen skal ha fri en hel uke. Derfor roemmer vi vaart eget land til et som ikke er saa strengt under ramadan.

Blir bare den ene uken da, resten skal mannen paa jobb og barna paa skole/barnehage :)

Skrevet

Sånn å forstå:) Ja, men da burde jo egypt være et alternativ. Vi hadde ikke noe problemer av noe slag da vi var der for et drøyt år siden:)

Ramadan er jo en perfekt slankekur da;) Ikke så veldig sunn kanskje, men den er jammen meg effektiv på kiloene;) Har gjennomført ramadan flere ganger og når man da sover seg igjennom "middagsfrokosten" og må gå sulten hele dagen så synes det på vekta:) Hehe, ja det var tider det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...