Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det ikke sånn at man har rett på ammepause om man jobber i perm.tiden?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen som husker hvor lenge?

tar så j..... lang tid å komme gjennom til nav, og finner det ikke på hjemmesiden dems..

Skrevet

Dette er regulert i tariffavtalen din.. Her har jeg rett på opp til en time per dag.. Enten fordelt på 2 halvtimer, eller en time om morgenen eller kvelden.. Her fram til bebisen er 1 år.

Skrevet

Klippet fra arbeidsmiljøloven:

Tjenestefri ved amming

En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag har rett til å beholde

lønnen under nødvendig tjenestefri for amming inntil 2 timer per dag.

En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel arbeidsdag har rett til

å beholde lønnen under nødvendig tjenestefri for amming inntil 1 time

per dag. En arbeidstaker som arbeider mindre enn 2/3 arbeidsdag har

rett til tjenestefri uten lønn for amming etter reglene i

Arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Samme regler legges til grunn ved tjenestefri for amming når

arbeidstaker tar ut tidskonto.

Dersom arbeidstaker ønsker tjenestefri med lønn for å amme sitt barn

utover 9 måneder etter fødselsen, bør arbeidsgiver be om bekreftelse

fra lege eller helseinstitusjon på at arbeidstaker fortsatt ammer sitt

barn.

Skrevet

Hvilken paragraf i arbeidsmiljøloven er det?

På min jobb er de så jævlig pirkete på dette, så jeg vil gjerne vite hvor det står. Så jeg kan slå i bordet med det :-)

Skrevet

Tariffavtalen/overenkomsten overgår desverre arbeidsmiljøloven, så det kan gjelde andre regler alt etter hvilken tariff man har..

Skrevet

Men jeg er ikke organisert.... da har jeg ingen spes. tariffavtale tror jeg! Da må det vel være arbeismiljøloven som gjelder....

????

Skrevet

Hmm.. godt spørsmål, sånn logisk sett så skulle man jo tro det.. men er desverre ikke alltid det med lover er logisk:) Er det en offentlig eller privat bedrift?

Skrevet

Privat, men vi følger alltid staten (når det gjelder lønnsoppgjør osv.)

Hm.... ikke lette dette her, da jeg tok det opp på jobben ble de nesten sure og sa at de måtte se på det.... Jeg har vel uansett krav på litt fri, men jeg er ikke sikker på om jeg har krav på lønn eller om de kan trekke meg for de timene jeg tar fri....

Skrevet

Nei, nei, nei, arbeidsmiljøloven er det som gjelder "mest". Dvs at tariffavtalen gjelder kun dersom den er BEDRE en arbeidsmiljøloven. Tariff kan ikke være dårligere enn arb.miljøloven.

Skrevet

Du har krav på fri til å amme, MEn ikke nødvendigvis å få betalt. Hos meg har jeg rett på 1 time, men ulønnet. Da velger jeg heller å ta 3 små pauser iløpet av dagen hvor jeg pumper meg så slipper jeg å tape penger. ammer før jeg drar på jobb og når jeg kommer hjem.

Blir som om jeg skulle røyka, for jeg er vel borte i ca 10 min når jeg pumper meg.

Skrevet

Nei, dette var visst ikke så lett! Glad jeg har en ordentlig sjef. Ser ut som arbeidsmiljøloven jeg klippet fra over har §33. Videre fant jeg nå mer info på Ammehjelpen:

www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=91

Skrevet

...uansett bør jobben din forsøke å forstå hvor enormt viktig dette er. Det irriterer meg at det skal være nødvendig å diskutere og argumentere for dette. Kjempeviktig i likestillingsdebatt + fedrekvotediskusjon. Selv er jeg nettopp tilbake i jobb etter 8 mnd, og kjenner godt fysisk og mentalt hvor viktig nettopp dette er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...