Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med analog og digital kabeltvgreie??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner LITE!!!

Trodde vi hadde analogt...nett.. eller hva det heter...

men så fikk vi inn NRK3, og det skulle jo kun komme på det digitale.. Så da slo jeg meg til ro med at da hadde vi vel det da....

Men nå mister vi den ene kanalen etter den andre pga overgang til digitalt..

Ergo.. vi må da ha analogt.-......

Må jeg da ha sånn dekodergreie for å få digitalt??

Har canal digital kabeltv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har canal digital kabeltv så trenger du ikke kjøpe noen dekoder hvertfall. Akkurat det med forskjellen på analoge og digitale sendinger kan jeg lite om, men så lenge du har kabeltv vil du fortsatt ha tv etter at de stenger bakkenettet. Såvidt jeg har skjønt da... begynte å lure litt nå egentlig...

Ok, vi dytter på denne og håper på flere innspill! :)

Skrevet

Hehe.. Ja hver gang jeg tror jeg har skjønt det gjør de ett eller anna som gjør meg helt forvirra,,,,,,,

Greit jeg er blond men..:P

Skrevet

Det gamle analoge nettet gjorde at du kunne få tatt imot tv-signaler ved hjelp av en vanlig analog antenne direkte inn på tv'en din uten noe krimskrams mellom. Altså, man slapp vel i det hele tatt å ha noe abonnement av noe slag hvis man bare ville ha NRK og TV2 eller hvilke kanaler man nå kunne få inn uten å måtte betale noe annet enn lisensen... Dette skal jo nå stenges og hele Norge skal gå over til det digitale bakkenettet som har blitt utbygd over flere år nå. Det meste av kabel-tv og parabol har blitt sendt digitalt de siste årene uansett, så det blir jo ingen endring. Med canal digital (som ligger litt i navnet;) ) har man jo digital-tv. Man får med en slik digitalboks når man tegner abonnement, gjør man ikke?? Har parabol selv, så jeg har ikke sjekket dette med kabel-tv siden vi ikke kan få det her vi bor uansett. Anyway, har du bare vanlig antenne der du tar inn tv-signaler må du nå skaffe deg en slik digitalboks for å kunne ta imot signalene, har du vanlig kabel-tv skal du ikke trenge det;)

Tror det er sånn;) Hehe... Rett på meg hvis noen ser det er feil!! Jeg har ikke satt meg så fryktelig inn i dette siden det ikke gjelder meg...

Skrevet

Joa,,. men.....

Har ikke boks, bare kabel rett i tv`n hvis du skjønner...

Og de tar ut kanaler fra "kabelpakken" hvor det står at denne skal over i den digitale delen, så vennlingst pung ut hvis du vil se den igjen... Nesten da..:P

Så dermed tror jeg ikke jeg har digital...

Og ringte CD i dag ang at Disneychannel er ute av funksjon., hun dama sa at den var ute på hele det analoge nettet i Norge, men at de driver å fikser den..

Så da MÅ jeg jo ga analogt??????

*river meg i håret*

Skrevet

Hehe... Skjønner godt frustrasjonen!! Men, hvis du ringer CD igjen og spør om dette, kan du ikke da f.eks spørre dem også om du har analogt eller digitalt nett?? Det går an å ha analog kabel-tv, men trodde det var hvis man hadde hatt abonnementet leeeeenge. Mamma og pappa f.eks fikk jo kabel-tv da jeg var liten og de måtte skaffe seg digital mottaker nå. Som sagt, satt meg fint lite inn i dette siden vi har parabol og digitale signaler uansett;) Hehe... Men høres nok ut som du er nødt til å skaffe deg en digital mottakerboks;)

Skrevet

Kan mye om dette, siden jeg jobber i bransjen (ikke Canal Digital).

Canal digital leverer både analoge og digitale signaler via kablene sine. For å kunne ta imot de digitale signalene, må du ha en dekoder. Har du ikke dekoder vil du kun ta imot de analoge signalene. Noen kanaler sendes kun digitalt, for eksempel FEM. For å få inn disse kanalene må du ha en dekoder. Har man flere TV'er i huset kan du ha en dekoder på den ene tv'en og få inn digitalt på den tv'en, mens du kan få inn analogt på de tvene du ikke har dekoder koblet på. De analoge signalene kommer IKKE til å bli borte for kabel-tv kunder, men leveres parallelt med digitale signaler.

Håper det ble bedre forståelse :-)

Skrevet

Aha!!!

Men trodde NRK3 også bare var digital,,, var liksom den som ødela for meg her... hehehe....

Må altså ha dekoder etterhvert er konklusjonen...

Skrevet

NRK 3 skulle opprinnelig kun være digital. Men da det er formidlingsplikt på den, og mange kabel-tv kunder kun har analogt, så ble den også lagt ut analogt ;-)

Skrevet

Åja... Sjekka overalt på nettet, og fant bare at den skulle være digital...

Men hvis de begynner å tulle med Disneychannel blir det oppstandelse i heimen:P

Skrevet

hehe :-)

Disney kommer fremdeles til å sendes både analogt og digitalt :-)

Skrevet

Enda godt:) Hun på 6 trua med generalstreik i går,...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...