høst1979 Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Får litt dårlig samvittighet, for det virker som om "alle" er så sunne og flinke til å trene osv. Er det flere som unner seg litt godteri, pizza o.l når de får lyst på det? Jeg vil jo selfølgelig det beste for barnet, men er det nødvendigvis det beste å aldri spise det en liker? All respekt til de som spiser bare sunt og trener. Dere er kjempeflinke.
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Jeg er heller ikke så flink som jeg burde..Er veldig plaget med kvalme og må prøve å få i meg ting jeg har lyst på akkurat nå..Det er dessverre litt usunne ting..men det får så være..Klarer heller ikke å bevege meg så mye for da blir kvalmen helt uutholdelig. Jeg holder meg unna røyk og alkohol + at jeg tar folat og omega 3 hver dag. Prøver også å spise ihvertfall 2 frukter hver dag, så prøver jeg å ha poteter og grønnsaker til middagen ihvertfall 2-3 ganger i uken, men det blir snop hver dag i tillegg:-( men får prøve å kutte ned til helgene etterhvert.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 ehehe...næi :-P Særlig i de 6 ukan æ lå å spydde va kostholde mitt tragisk :-/ æ spiste det æ fekk ned! Men nu har æ bynnt å prøve tenke litt på ka æ stappe i kjeften å spise som oftest bare godteri i hælgan :-) Prøve å ha fisk 3 ganga i uka me grønnsaka, men e ikke en regel her i huset :-) men tar tran hver dag da :-) Ellers går d mye i grovbrød å sunt pålegg da (leverpostei, makrell i tomat, hvitost) for å holde energien oppe og magen igang :-) E ikke nån nazi på kostholde, men prøve nu ihvertfall! Når d e sagt så et æ pizza eller ka d nu måtte være når æ føle for d, trur d e vikti å ikke være hysterisk! men hakke løst å legge på mæ 30 kg heller da :-( Kos dæ du
Gjest Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Dette høres veldig ut som mg, bare at jeg ikke spiser middag. Jeg lever på puffet ris, pannekaker, bacon, lee nudler og fine rundstykker med honning på. Jeg sliter veldig med å få i meg proteinrik mat, noe som fører til at blodsukkeret og kvalmen (og humøret) går veldig i bølger. Nå spiser jeg hva som helst hvis jeg bare klarer å få det i meg. Det viktigste er at jeg ikke får for lavt blodsukker, jo kvalmere jeg blir jo vanskeligere er det å spise noe.
Promp Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 He he, ikke ha dårlig samvittighet da! Det har vi jenter nok av uansett! Ja, jeg unner meg masse deilig godteri! Har særlig dilla på halslinser for synes det hjelper mot kvalmen! Sjokoladekjeks er heller ikke å forakte. Det jeg passer på er at alle hovedmåltidene består av sunne ting. Frokost - grove knekkebrød lunsj - grove knekkebrød middag - noe sunt med masse grønnsaker! kvelds - grove knekkebrød/brød Av pålegg synes jeg det er deilig med noe salt, og da har jeg funnet ut at tomater med havsalt på er nyydelig! Så lenge du ikke lever bare på snop og fast food, så tror jeg ikke du skal være så hysterisk! Dette er jo en tid hvor man skal kose seg også! Pass også på å få litt mosjon hver dag, må ikke nødvendigvis trene på et treningssenter, bare kroppen får beveget seg! Å gå tur er jo bare så deilig nå i finværet!! Lykke til!!!
Leonella777 Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 HAH!! Jeg er kvalm hver eneste dag, og må bare spise det jeg har lyst på jeg-- Ellers får jeg ikke i meg noe i det hele tatt.... Noen dager har jeg abre lyst på sunne ting, mens andre dager spiser jeg mindre sunt. Jeg orker ikke å trene heller, må slappe av hele tiden, pga kvalmen...... Så ikke ha dårlig samvittighet!!! Kos deg!! KLEM
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Jeg prøver å gå en tur på en times tid hver dag...spise grønnsaker og frukt hver dag, ellers blir det nok litt for mye IS, som jeg har dilla på, og litt fet og usunn mat av og til, som jeg også har så forfeeerdelig lyst på..tar folat selvfølgelig og spiser fisk. det er ikke lett å motstå ting når man er gravid, men man får prøve så godt man kan:o)
Ellebettemor Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Jeg spiser stort sett som vanlig. Unngår alkohol helt (naturligvis), men spiser en del søtt. Trimming har det foreløpig ikke blitt, men jeg har seriøse planer om å begynne å gå turer, og å trene litt lett styrketrening (for å unngå nakke/rygg/bekken-plager).
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Akkurat nå spiser jeg det jeg får ned, som jeg føler jeg ikke kommer til å spy av... Det det stort sett går i nå er: Pærer, rød paprika, tørre lyse rundstykker, super chips med paprika smak og duo yoghurt med nøttetofe... Ikke særlig sunt dette... Klarer ikke trene lenger heller pga kvalme, men tar folat og omega3. Kommer til å trene igjen så fort jeg klarer. Trente ca 6 timer pr uke før kvalmen ble så ille.
Scorpio82 Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Jeg spiser det jeg klarer å få ned. Har veldig dårlig matlyst. Om jeg f.eks skal spise brødskiver eller knekkebrød, må jeg ha enten sjokoladepålegg eller leverpostei- noe annet pålegg klarer jeg ikke.Ellers til frokost spiser jeg honnikorn/kornflakes Prøver forøvrig å holde meg unna cola, og heller drikke solo. (når vann blir for kjedelig, drikker mye vann dah). Jeg ELSKER pizza, så det har gått med et par pizzaer ja. Sliter med middag, da jeg brekker meg av det meste. Så ender ofte opp med brødskive med sjokonøtt. (eller pizza;0)) Man skal jo kose seg når man er gravid har jeg hørt. Jeg koser meg ikke med gullerøtter og stangselleri..*LOL* (satt på spissen). Trening gjør jeg på jobb. Der går jeg hele dagen.
Gjest Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Sjøldisiplin????????ka e da...hihi... Ikkje lett nei...
Sol Skippertaksdronning Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Heisann:) Jeg finnes ikke flink..er glad i å gå, men også litt vel glad i mat og sånt..matsuget er vel et resultat av at jeg slutta å røyke, men lell da..er 22+1, og har pådratt meg nesten ti kilo...håper de går av igjen, men stresser ikke for det.
lille spira Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 hihi... Foreløpig er jeg bare nødt til og spise det jeg får i meg. Og det er Weetos sjokolade, sånne frokostblanding sjokoladeringer, og rista brød med gulost. Det er i grunn det.. prøver meg på litt frukt og sånn også, men det er ikke stort jeg får i meg. Trim er det lite av her i gården. Og det blir det nok ikke før denne kvalmen går over heller. Men da har jeg planer om og gå litt turer og sånn. Det er jo så deilig vær nå ) Tror det er viktig og ikke være for opptatt av hva vi skal og ikke skal gjøre! Man kan jo bli litt gal i hodet av det! Sunn fornuft holder her hos meg )
Gjest Skrevet 24. april 2008 #14 Skrevet 24. april 2008 Hei! Jeg er sulten HELE tiden, og ALT smaker like godt. Drømmer om mat om natten til og med... Klarer ikke å nekte meg godis, og har gått opp en del kg allerede(11uker). Kommer til å bli en skikkelig dundre dette svangerskapet... Har to barn fra før, så jeg vet at kiloene renner av etter fødselen. Kan vi ikke prøve å kose oss litt da? Blir så forbanna lei av alle formaninger og velmenende råd - det viktigste for både mor og barn er jo at man har det ok med seg selv - ikke at man går rundt og kaster bort energi på å ha dårlig samvittighet pga stort kaloriinntak. Viktig å sette ting i perspektiv!
FrøkenJ Skrevet 24. april 2008 #15 Skrevet 24. april 2008 Det er så godt å lese at ikke alle driver nazistil i matveien...unner meg også mye ekstra da jeg sliter med kvalme døgnet rundt...våkner til og med om natten og er så kvalm at jeg må spise. Har løst dette med å ha gulrot eller eple på nattbordet. Ellers er det værste å ikke kunne trene (på grunn av kvalmen).trente hver dag før, og siden jeg ikke greier det pluss at jeg spiser mer, er jeg ikke akkurat i topphumør for tiden. Prøver å spise fisk og sunt,men jeg koser meg jammen med pizza eller taco når jeg føler for det. Kos dere alle gravide. Vi går jo ellers rundt og bekymrer oss for inntak og uttak. Nå kan vi (uten den aller største dårlige samvittigheten) nyte litt ekstra god mat. Lykke til alle sammen!!
Nim83 Skrevet 24. april 2008 #16 Skrevet 24. april 2008 Jeg spiser ikke det jeg skulle ønske jeg gjorde.. Og det som er problemet er at jeg spiser altfor lite... Jeg gikk (går) på Grete Roede kurs da jeg ble gravid. Jeg begynte på dette for i hovedsak få en sunnere livsstil, og være mer i aktivitet. Noe jeg har blitt flink til.. Jeg spiser mye mer etter at jeg beg på GR, og er ikke hysterisk og må ha light produkter. Men jeg får i meg variert kost og melkeprod, noe jeg ikke gjorde før... Og itillegg kan man unne seg litt kos... Nå sliter jeg med å få i meg nok mat. Melkeprodukter har jeg ikke sjangs på å få i meg.. Jeg fyser på mye mer usunn mat som grandiosa, taco, pølser osv... Og jeg koser meg med det jeg har lyst på. Tror bare man må ha i bakhodet at man skal få i seg nok mat, og variert! I tillegg til å være i aktivitet, selvfølgelig på det nivået man orker.. Jeg prøver å fortsette med å gå turer, men for tiden er det et stort tiltak! ;-) Mye som endres når det er et lite nurk som vokser inni deg! hihi.!
cheerio Skrevet 28. april 2008 #17 Skrevet 28. april 2008 Hahaha, ikke sjanse:-) Spiser det som går ned og som jeg har lyst på, i praksis betyr det pizza til middag kanskje annenhver dag, og hadde lyst på burger hele tida de første ukene... Og jeg har alltid pleid å spise skikkelig sunt! Men nå er fisk det siste jeg kunne tenke meg - kaviar går, men alt annet av fisk er motbydelig - og omega 3-kapsler, som jeg alltid har pleid å ta, spyr jeg av. Bokstavelig talt. Om jeg tar en kapsel ligger jeg over doen ett minutt seinere...
Bedre sent enn aldri Skrevet 28. april 2008 #18 Skrevet 28. april 2008 Hei dere, Jeg er i utgangspunktet ganske snusfornuftig med maten, og hadde store planer om å gomle brokkoli og paprika og trimme masse disse første månedene. Har trimmet en gang - men jeg labber rundt med hunden da. Poenget er at jeg er så kvalm og trøtt at jeg har mer enn nok med å komme meg gjennom dagene. Matmessig går det mest på ciabatta med gulost eller rekesalat, jordbærmilkshake har jeg ganske dilla på, og fiskeboller i hvit saus. Knapt en grønnsak i sikte, og har lagt på meg 4-5 kilo (er i uke 12). Selvdisiplin eksisterer ikke, jeg spiser det jeg har lyst på. Hele døgnet... Min plan A er at jeg snart skal føle meg mye bedre, og at jeg kan være sunnere i 2-trimester, våren og sommeren er jo en delilg tid å være aktiv ute på. Da skal jeg spise masse brokkoli da! Tror jeg.....
Eline på vei med nummer to Skrevet 28. april 2008 #19 Skrevet 28. april 2008 Vel, jeg hadde de intensjonene, men når kvalmen er sånn den er og jeg i 3 uker kastet opp absolutt alt jeg fikk i meg så fokuserer jeg heller på å faktisk få i meg noe mat... Så lenge været er fint så går vi turer, og når kvalmen gir seg så håper jeg å få på plass kostholdet igjen (jeg hadde et ganske greit kosthold før jeg ble gravid).
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 28. april 2008 #20 Skrevet 28. april 2008 jeg trener ikke, men spiser ganske ok;) kutta ut cola og brus ellers, dette er kun lørdagskosen min, hehe.. men det var vanseligst i begynnelsen fordi da vokser man liksom ikke osv, men over på 2. trimester så går det bedre;)
Sunni Skrevet 29. april 2008 #21 Skrevet 29. april 2008 Tips til alle som føler de ikke spiser nok frukt! Jeg er fullstendig hekta på smoothie for tiden, det er superlett og kan tilpasses med akkurat det du MÅ ha den dagen... Jeg bruker en stavmikser og et halvlitermål, det er enklere å rengjøre enn en blender. Ingredienser det er godt å blande er: 1. Noe med litt substans, dette kan være en banan, en kvart honning- eller galiamelon, noen spisesjeer vaniljeyoghurt hvis du vil ha noe søtt, evt. annen yoghurt, eller litt av hver ting ... 2. Noe frossent som gjør smoothien kald. Jeg bruker frosne bær heller enn isbiter, det er enkelt å få tak i (ca. 25 kr for en pose på rema) og gir ikke utvannet smak. Frosne jordbær og blåbær er favorittene. 3. Jeg bruker også litt melk for å få smoothien litt luftigere og mer boblete, og litt appelsinjuice hvis den blir for tykk til å drikke med sugerør. Kan varieres i det uendelige, jeg har eksperimentert masse og funnet ut at blåbærsmoothie med friske basilikumblader er veldig godt, f.eks sitronmelisse eller mynte i jordbærsmoothie funker sikkert også ... Lykke til, folkens!
Youngster*mamma* Skrevet 29. april 2008 #22 Skrevet 29. april 2008 Hehe. høst1979, du er IKKE alene Jeg har null selvdisiplin. Prøver jo å være sunn, men trening frister ikke. Spiller litt golf da og går litt turer, det hjelper. Men viss jeg får lyst på pizza, brus, sjokolide, smågodt osv, ja da spiser jeg det. Prøver å ikke overdrive, men jeg vil ikke være en av de fanatiske mødrene som ikke unner seg noe godt, og som er redd for absolutt alt. "Alt med måte", er det ikke det de heter?? Så lenge vi ikke overdriver så tror jeg ikke barnet tar noe skade av det, og så lenge vi får i oss nok av ja-mat som brød og frukt, tror jeg dette vil gå veldig fint
Sunni Skrevet 29. april 2008 #23 Skrevet 29. april 2008 Og, for å svare på spørsmålet, nei, aldeles ikke! Spiser egentlig akkurat som jeg pleier, bortsett fra noen ting som jeg ikke orker tanken på. Er veldig flink til å fokusere på når jeg faktisk spiser sunt, og passer på å være ekstra fornøyd med meg selv da... det funker, jeg blir hvertfall glad av det! Og husker på å spise sunt litt oftere. Tror ikke det er sunt å gå rundt med konstant dårlig samvittighet hvis man skulle spise sjokkis eller burger på ukedagene heller.
Gjest Mammamoms Skrevet 29. april 2008 #24 Skrevet 29. april 2008 Hei jenter... Mat er et slitsomt kapittel for tiden... :-s Å tenke sunt står ikke høyest akkurat nå. tanken er heller "Prøv å få i deg noe mat nå". Å spise en grei frokost går som regel, men det er som om matlysten bare dabber av utover dagen, så det er fint lite middag på meg for tiden. Det skal bli deilig å få igjen matlysta! Legen min sa da jeg var på første undersøkelse. "Du skal ikke spise for to", og det gjør jeg absolutt ikke. Jeg spiser igrunn ikke for èn heller... Mannen min blir litt småbekymra over hvor lite jeg spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå