Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er så lei grøt, men spiser gjerne 4 brødskiver til sammen i løpet av en dag, er det da ok å slutte med grøten?

Og kan hun få yoghurt nå? hvilken anbefaler dere? hvilken har minst sukker? (av de med frukt og bærsmak)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne, jeg lurer også på hvor lenge det er nødvendig å gi grøt, med tanke på jern. Kan man dekke jernbehovet med grovt brød med leverpostei og en brokkolikvast i ny og ne?

Skrevet

Jeg sluttet med grøt rett etter at min fylte 8 mnd, hun var overhodet ikke interessert i grøtmat lengre. Bruker leverpostei eller prim på skiva. Dersom jenta di drikker feks juice er dette med på å øke jernopptaket fra brødmaten. Av yoghurt bruker jeg TINE sin "Mild og lett naturell" og så har jeg noen skjeer med fruktmos oppi.

Skrevet

Gutten min er 10.5 mnd og spiser desverre ikke fast føde ennå. I følge hs er det veldig sjelden de får for lavt jernlager. Gi ekstra vitaminer. Utenom frukt og grønt er rosiner en god c vitamin kilde som gjør at jernet taes opp lettere i ktoppen.

Skrevet

Juice? Som i f.eks vanlig appelsinjuice? Kan de få det nu?

Skrevet

Ja, de kan få både appelsinjuice og eplejuice, men det anbefales at man blander den ut halvt om halvt med vann slik at den ikke blir så sterk. I tillegg skal man jo være forsiktig med å gi for mye juice, det er jo endel sukker i den.

Ta en titt på: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00018/IS-1047_18910a.pdf

Det er Sosial- og helsedirektoratets hefte om mat til barn under 1 år, det står endel nyttig der, forslag til pålegg, forslag til middager og drikke osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...