Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 stk hunder som gleder seg til å få en lillebror (håper jeg!!). De er noen kosegriser, og spesielt hun ene er litt sånn kave, kave, sleike, rundsleike! Kommer aldri nærme nok, og liker å sleike i ansiktet. Vi har aldri vært noe begeistret for sleikinga hennes, men hun bryr seg ikke stort om det...

Jeg tenkte på dette med renslighet når babyen kommer. man koker vel smokker og flaske og det som er, så det er vel ikke noe særlig hvis hundene sleiker på ungen eller tar lekene i munnen den første tiden? Kan noen opplyse meg litt om dette her, og hva jeg burde passe på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv to hunder (store!!) og en babis på 9 mnd. Var bekymret for det samme før hun ble født, men det har gått helt fint.

Det første vi gjorde var å trene huindene til at øverste etg i huset er "off limits" for dem, slik at vi fikk soverommene fri for hundehår.

Kjøpte også lekegrind, slik at jeg hadde et sted å legge henne der hundene ikke fikk tak i henne. Har brukt den veldig mye, og hun liker fortsatt å leke oppi der + sove på dagtid.

Ellers blir hun stort sett vasket litt hver dag og har hatt noen knall og fall på grunn av lykkelige hoppende hunder. Men ikke bryr hu seg noe særlig, og frisk som en fisk har hun og vært.

Jeg tror litt bakterier hver dag er sunt - da bygger man opp immunforsvaret.

I dag lar jeg de leke sammen som de vil, men det er klart vi vasker litt ekstra godt her for å holde det noen lunde rent. F.eks. drar jeg over stuegulvet med en fuktig mopp hver morgen før hun kryper der, slik at det er relativt "hunderent".

Nå skal vi ha en til babis om 3 mnd, og jeg har et mye mer avslappet forhold til det denne gangen :o)

Lykke til - det går nok helt sikkert fint! :o)

Skrevet

PS - Når jeg sier vasket hver dag, så mener jeg selvsagt av slikkende hundetunger...! :o)

Vi vasker jo henne vi også...... hehe..

Skrevet

Vi har også en slikkete hund, og barn nummer to på vei.

Med førstemann var det intet problem (det meste løser seg av seg selv :o)

Her er våre kjøreregler:

Regel nr.1 : En hundemunn er mer renslig enn en menneskemunn!

Min svigerfar som er tannlege og har forsket på hunder i den sammenheng sier han heller vil bli slikket inne i munnen av en fremmed hund enn kysse et fremmed menneske. Bare godt å huske!

Når det er sagt, så hadde vi jo ikke lyst til at bikkja skulle rundslikke jenta vår allikevel...

Regel nr.2 : Hunden skal få hilse og vise omsorg/aksept overfor den lille babyen, men i moderate og kontrollerte former. Vi lot hunden vår få snuse babyen overalt, men ikke ansiktet. Hun fikk slikke henne på hodet, så mye hun orket, men bare når vi la opp til det.

Det er ikke så vanskelig å skjerme ansiktet til en nyfødt, de er jo så små, så kan hunden få slikke resten av hodet.

Som nyfødt var det ikke noen leker jenta puttet i munnen, og når hun begynte å leke tenkte vi som så at det kan da ikke skade om de blander litt...jenta vår er den friskeste i hele barnehagen!

Og når hunden nå kommer bort for å slikke henne i ansiktet, så åpner hun munnen og skrattler....de deler alt, under måltidene får hunden gjerne smake på maten til jenta vår, da helst av skje eller gaffelen eller rett og slett en jafs av brødskiva.

Synes dette var ubehagelig i begynnelsen, men det er så vanskelig å kontrollere hele tiden, og som sagt, hun er frisk som en fisk!

Lykke til!

Skrevet

Måtte le nå.

Vår lille jente åpner også munnen på vidt gap når bikkjene kommer for å gi henne "god morgen sussen". Hun synes det er helt topp....! Ikke skjønner jeg, med den ånden de firbente har, men men...

Så lenge hun er frisk og tydeligvis synes det er morsomt, bekymrer vi oss ikke så mye.

:o)

Skrevet

min famile har alltid hatt hunder..så alle vi barna har hatt hund siden vi var babyer :) Så det går helt sikkert fint :)

iallefall veldig kjekt å få vokse opp ilag med dyr :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...