Gå til innhold

HVordan oppdager man graviditet utenfor livmoren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først hadde jeg murringer, og litt vondt. Og etterhvert store smerter. Jeg hadde en indre blødning i egglederen som gjorde at jeg allerede før smertene hadde følt meg svimmel (p.g.a. lavt BT) og svimte også av noen ganger. Dette pågikk jo over uker uten at jeg forsto alvoret, men når smertene satt inn virkelig den siste kvelden var det så vondt at jeg svimte av smertene.

Hvis du tror at du kan være gravid utenfor livmoren, så bør du snakke med legen din om det. Jeg tror kanskje at en måte å finne ut av det på tidlig er å måle hcg nivået ditt i blodet med 2 dagers mellomrom. Hvis du er gravid utenfor livmoren stiger hcg verdiene mindre enn om du hadde vært gravid innenfor livmoren. Litt usikker på dette, så spør legen hvis du har smerter!

Skrevet

Det enkleste er å ta en UL undersøkelse. Da kan man veldig enkelt se om graviditeten sitter i livmoren. Det er helt tydelig å se fra uke 5.

Ps. Husk at dette er veldig sjelden.

Lykke til!

Skrevet

Fint at du la til dette med at det er sjeldent. Ser nå at svaret mitt ble velidig dramatisk. Det er som du sier sjeldent og derfor lite sansynlig. Ved smerter (ikke stikkinger og murringer som jo er velditg vanlig i graviditeteten) kan legen henvise til ul og/eller ta blodprøver.

Skrevet

Testet negativt på et tidspunkt jeg burde testet positivt (hcg nivået stiger sakte ved exu (graviditet utenfor livmor) Hadde stikkinger særlig på høyre siden og nevnte dette for legen pr tlf etter at jeg hadde testet negativt og fortsatt ikke fått noen mens... Hun sa jeg kunne ta kontakt igjen om en mnd dersom jeg ikke fikk mensen. 3 uker etter dette syns jeg at jeg hadde så mange kjente graviditetssymptomer at jeg testet på nytt (har to barn), denne gangen positivt !! Ingen symptomer på at noe var galt og mener stikkingene forsvant.. helt til jeg ble akutt syk med voldsomme smerter i underlivet, var da nesten 11 uker ut i svangerskapet. Ble operert samme dag og dem fant en sprukken eggleder hvor graviditeten satt.. Hadde også litt indre blødning, kjenner meg igjen i symptomene til innleggeren over.. Var nær ved å besvime flere ganger, måtte bli hentet i sykebil. Dramatisk ja og ble utrolig redd. Har ikke forsøkt på å bli gravid etter dette som skjedde like før jul i fjor.

Skrevet

Jeg har også hatt XU. Hadde veldige menssmerter og blødninger. Turnuslege på legevakta trodde først det var en abort. Jeg ble sendt hjem med beskjed om å kontakte lege senere. Etter noen dager tok jeg kontakt med privatpraktiserende lege da jeg ikke kom inn til fastlegen. Hos den privatpraktiserende legen ble XU påvist. Han ville legge meg inn samme dag for operasjon, men jeg ble ikke operert før dagen etter. Dette var min første graviditet, så vi forsøkte snart på nytt å bli gravid igjen. Vi lyktes allerede etter en måned og ni mnd etter fikk vi ei flott jente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...