Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Har funnet en mulighet til å starte som selvstendig næringsdrivende.. Men lurer litt på hvordan det da blir med fremtidige fødselspermisjoner?? Noen som kan fortelle meg hvilke rettigheter jeg da vil ha? Skjønte lite av det som sto på nav sine sider...
UnePune äntligen hemma! Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Om du starter AS og er ansatt i bedriften trur jeg du har samme rettigheter som vanlige ansatte. Men mange selvstendig næringsdrivende driver jo enkeltmannsforetak, og da ere andre regler. Trur jeg da! =P
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 22. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2008 Hmm, merker at jeg er så alt for grønn på dette området... Om jeg eier bedrifta, kan jeg da være ansatt hos meg selv? Som eneste ansatte? Eller må det da være enkeltmannsforetak?
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 22. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2008 Hva mente du med det, *dum&deiLig*™? At jeg max kan få 65% av 6g i en eventuell fødselsperm? Uten forsikring, hva mente du med det? Er jo så vanvittig blank på dette med perm.penger, begge mine fødselspermer har vært under studiet, så har kun måtte forholde meg til lånekassa!
*dum&deiLig*™ Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Ja. For å få 6G må du ha egen forsikring som du må tegne og betale til NAV. Du skal ha rimelig høy omsetning eller stor risiko dersom A/S skal lønne seg økonomisk.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 22. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2008 Hmm, men kan jeg være enkeltmannsforetak og tegne en sånn forsikring? Og om jeg er enkeltmannsforetak uten forsikring, så får jeg 65% av 6g? (ja, jeg må ha det inn med te-skje, hehe)
*dum&deiLig*™ Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Ja. Du får heller ikke sykepenger de første 16 dagene uten forsikring.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 22. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2008 Tusen takk for svar, *dum&deiLig*™! Fikk litt panikk da jeg begynte å innbille meg at jeg ville miste ALT av trygderettigheter dersom jeg begynte som selvstendig! Ble litt roligere nå! Må vel ta meg en tur på kommunen og nav når jenta mi blir frisk! Spennende, har alltid drømt om dette!! Og når man bor på en så liten plass (under 2000 innbyggere i kommunen), så er det jo ikke hver dag en slik mulighet byr seg!
*dum&deiLig*™ Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Bare hyggelig:o) Bare husk at det er dyrt med forsikring, og du får max 6G uansett om du tjener 6G eller to mill.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 som selvstendig næringsdrivende mister du de aller fleste godene innen trygdesystemet, med mindre du har råd til en dyr forsikring. Du blir også skattet i hjel som næringsdrivende, samt at få banker vil gi lån i startfasen! AS er et bedre alternativ, men krever minst 100000 i egenkapital eller verdi i selskapet. Du trenger ikke ta ut lønn, hvis du har mulighet til å ha en ekstrajobb utenom. Kan ta ut overskudd ved årsslutt å betale 28% skatt på overskuddet. En annen selskapsform er NUF-selskap samme rettigheter som AS, men trenger ingen egenkapital eller revisorplit, før du omsetter for over 5 mill. Er du selvstendig næringsdrivende må du feks tjene 300000 for å betale det samme i skatt som en person som har en årslønn på 230000. altså ca 70000 kr mer. Alt som omhandler driften til egne næringsdrivende vil også være at alt økonomisk ansvar følger den personen som firmaet er registrert på. Så skylder du skatt, sliter med regninger etc, så vil dette følge deg som person. Bil, hus og andre eiendeler blir tatt med i dragsuget hvis det skulle gå galt. Dette slipper du med et AS eller NUF-selskap. Da er det kun eiendelene i selskapet som vil bli tapt og du som eier vil slippe mer problemer med en rettsløs tilstand som de fleste selvstendige næringsdrivende er i:-)
___ Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Hvis du har enkeltmansforetak, og det ikke er i primærnæringene, så får du 65% av din gjennomsnittlige personinntekt de siste 3 årene som likningen er ferdig, i grunnlag for foreldrepenger. Det er det samme som sykepenger. Maksimalt grunnlag for foreldrepenger og sykepenger er 6G, ca 400.000,-. Med forsikkring kan du få opp til 100% av personinntekten din som grunnlag, men da må forsikkringen være tegnet menst 10 mnd før fødsel eller tidspunktet du går ut i permisjon. Jeg er ikke sikker på hvilket sm gjelder.
Turtelduen Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Forsikringen trenger ikke være så dyr... Den går utifra hva du tjener... Min mann som tjente rundt 1 mill måtte betale 10 000 i året, så det sier seg selv at om du tjener 320 000 så må du betale 3200, (var slik for noen år siden, men min mann valgte å starte AS siden omsetningen ble så stor) og det syns ikke jeg er mye om du vet du skal ha flere barn og kommer til å tjene dem opp igjen... Men husk at forsikringen må være tegnet 10 mnd før fødsel!! (Ikke termin, men fødsel) Nå er ikke jeg mer inni det der enn hva jeg har hørt min mann forklare... Men dette husker jeg siden han delte 25% av inntekten med meg (kan gjøre det med koner) og det at jeg fikk 65% av det igjen i fødselspenger.
supermummy Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 Leste et sted at fra 1. juli får selvstendig næringsdrivende samme rettigheter som vanlige arbeidstakere opp til 6G.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå