værærli.no Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 er det penger man får utenom grunnbeløpet for fullt lån/stipend for hvert semester.??? Noen som skjønner meg? Altså man får jo innvilget støtte for fullt lån/stipend på ca 46 000 kr for hvert semester. Får man da ekstra billøp fødselsetipend juni og juli utenom? Eller blir den summen fordelt til å vare ut sommeren? Har født et barn i september 07 og har da permisjon fra studiet, og permisjonstiden faller til til og med ut juli. Noen som vet dette? Har snakket med lånekassen, men hun sa at jeg skulle bare få ca 2400 juni og juli. Det er jo alt for LITE!
Blue Lady Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Du får vel 80000 (eller er det litt mer nå) fordelt på 10 mnd. Begynner du permisjonen får du i snitt 8000 kr t.o.m. februar 09 Så du får ikke penge ri juni eller juli, det får jo ikke "vi andre" heller forsåvidt.
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Hmm.. Det høres nå merkelig ut da. Man skal jo få de ca 8500 kr i 10 mnd da skal man ikke?? Har ikke hørt om andre som har hatt perm om sommeren som kun får så lite iallefall..
Gjest Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Totaltsummen blir fordelt på hele perioden, så det er ikke penger som kommer i tillegg.
Blue Lady Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 begynner du permisjonen i juni skulle det stå
Gjest Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Husk på at lånekassen av og til heller gjør om deler av ditt eksisterende lån til stipend som en form for "utbetaling" av fødselsstipendet. Så om du får 2400 utbetalt i de to månedene får du nok det resterende beløpet opp mot full støtte pr mnd omgjort i det du allerede har i lån. Det skjedde med meg. I utgangspunktet fikk jeg som alle egentlig skal få: 80 000 fordelt på 10 mnd, men utbetalt pr mnd i de 10 mnd fikk jeg bare 6500,-. (som jo gir 65000,-) De resterende 15 000,- ble aldri utbetalt til meg per se, men jeg skyldte plutselig 15000,- mindre på studielånet jeg allerede hadde.
Bærta å babyn Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 vet dere at dere kan jobbe og tjene penger uten at det påvirker hvor mye dere får. det fikk jeg vite når permisjonen min var ferdig..
værærli.no Skrevet 22. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2008 man kan få støtte under permisjonstiden som er på 42 uker /10 mndr. og faller deler av permisjonstiden uner sommer så får man også støtte da. Men utbetalingene til lånekassa er jo slik atman får ca 16 000 ved semesterstart og siden ca. 6000 mnd som kommer. Alt tilsammen ca. noe på 40 000 kr for hvert semster. Men det jeg lurer på da blir utbetalingene annerledes? blir summen da fordelt slik man får mindre 6000 kr hver måned pga at man får støtte juni og juli? Eller får man virkelig tildelt støtte utenom. For da må jo lånekassa virkelig forandre på formuleringen sin om at man kan få tildekket støtte også dersom permisjonstiden faller under sommer mnd. Da bør det heller stå fordelt .... eller?
værærli.no Skrevet 22. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2008 jaha ja.....det er vel ikke så lett med en baby som henger i puppene hver tredje time i jahh la oss ti-12 mndr eller lenger for den saks skyld...
værærli.no Skrevet 22. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2008 jeg begynte permisjonen i september 07 og går da t.o.m juli
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Dersom du er student høstsemesteret også vil du i tillegg få penger i juni og juli:) Dersom du ikke skal fortsette å studere 100% på høstsemesteret vil du ikke få noen penger for juni og juli. Jeg tror ihvertfall at det er slik, for jeg fikk fødselsstipend begge sommermånedene da eldstejenta vår ble født:o) Du må søke om fødselsstipend for høsten også altså. ;o) Men det kan du allerede gjøre nå tror jeg. Utbetalingene for resten av året vil ikke bli mindre, så du mottar faktisk mer støtte enn en"vanlig" student. Jeg er usikker på om det er slik fortsatt, men jeg fikk dette sommeren 2004. Håper det hjalp litt:)
86frøken & lille krapyl Skrevet 24. april 2008 #14 Skrevet 24. april 2008 Jeg tror jeg kan svare litt på denne. Jeg fikk en baby i oktober 2007. Ut fra hva jeg forstod av brevene som kom fra lånekassen, så mottar jeg ca 7200 hver måned. Det tilsvarer vanlig lån/stipend og det ekstra foreldre tillegget. Bortsett fra at alt vil bli gjort om til stipend i de ni månedene etter fødsel. Dersom denne tiden havner under sommerferien vil man også motta penger da. Jeg vil få utbetalt penger i juni, men ikke i juli. Det er kanskje fordi juli er den tiende måneden etter fødsel, og man får bare støtte i de ni første. Skjønte du dette??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå