vannmann84 Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Har samboer som er student og ikke jobber. Han jobbet heller ikke i fjor. Lurer på om jeg kan søke om å få hans uker...? Men er usikker på om studielåner/ stipendet hans regnes som inntekt? Finner ingen info om dette på nav sine sider...
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Nei det regnes ikke som inntekt, men han kan jo søke om å få fødselsstipend. Hvis du går på www.laanekassen.no så kan du lese om det der, jeg får ikke opp direkte link, ellers skulle jeg limt den inn her. Vet ikke hvordan nav stiller seg til at du kan få overta hans uker om han har krav på fødselsstipend. Nav har blitt ganske mye strengere på det med at mor skal få fars uker, vi måtte søke sist om at jeg skulle få mannen sine uker. "Både kvinner og menn kan få fødselsstipend hvis vilkårene over er oppfylt. Begge foreldrene kan ikke få fødselsstipend samtidig. Fødselsstipendet tilsvarer det du maksimalt kan få i stipend og lån i de aktuelle ukene. Det du kan få ekstra fordi du har barn å forsørge (forsørgerstipend), er også inkludert. Forskjellen fra vanlig støtte, er at du i perioden med fødselsstipend får hele summen utbetalt som stipend og ingenting som lån."
Gjest Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 Han kan kun få fødselsstipend hvis du er i jobb og han har ansvaret for barnet. Vi fikk ikke, da gikk jeg hjemme og han studerte.
junijente fikk julijente Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Han får vel fødselsstipend om mor tar ut gradert permisjon? Det blir jo det samme som jeg som studerende mor får - far tar gradert permisjon, og jeg får fødselsstipend. Så om mor jobber en dag i uka e.l bør vel far få stipend, ikke studielån.
MaybeAgain Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 Spiller ingen rolle om hans studielån regnes som skattbar inntekt. NAV tar kun utgangspunkt i din inntekt. Dersom han ikke har rett på pappapermisjonenm, kan du søke om å få overta de 6 ukene. Det pleier å gå fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå