Gå til innhold

Har jeg en konflikt med arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sakens kjerne:

-Jeg er alene med en sønn på (snart) 6 år.

-I novemer 2006 var jeg sykemeldt 4 uker pga betennelse i en overarmsmuskel.

- Jeg har vært borte ca 10 dager siste år pga sykt barn/syk selv/syk barnepasser.

- Jeg har aldri brukt opp sykedagene mine.

- Jeg har vært sykemeldt i strekk 5 uker nå frem til forige uke pga psykisk press (mye privat, litt jobb).

- Er nå friskmeldt.

- Må være borte i morgen (syk barnepasser)

Mot slutten av sykemeldigingsperioden ringte sjefen og ville vite hvorfor jeg var sykemeldt. Jeg ble så perpleks, aner ikke hva jeg svarte. Men han sa "dette må vi snakke om når du kommer tilbake". Så har jeg vært frisk i litt over en uke før dette skjer at jeg må være hjemme (forklarer årsaken litt lengre ned). Og får nå sms fra han: "Vi må ta en samtale så snart som mulig! Gi beskjed om tid og sted".

Så det jeg lurer på er: har han noe med hvorfor jeg er sykemeldt, eller er borte, så lenge det er gyldig fravær? Jeg oppfatter dette som litt ekkelt, føler jeg må forsvare at jeg er borte, hvorfor, hvor lenge osv. Og i telefonen den dagen sa han noe med IA-bedrift, er det slik at da har han rett på innsyn i mitt privatliv på denne måten?

Grunnen til at jeg blir hjemme i morgen er at min mormor ligger for døden og familien er kallt inn dit. Mamma må reise (2 timer med bil) og kan derfor ikke være her når sønnen min kommer fra barnehagen. En hvilken som helst annen grunn hadde vært greit, men jeg kan ikke si til sønnen min at mommo ikke kan passe han fordi oldemor er så syk og skal dø (han vet dette, men vil være der for han når det skjer).

Huff, hvordan hadde dere tolket beskjedene fra sjefen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han plikter å ha en samtale med deg innen 8 uker, for å se om han kan tilrettelegge arbeidet. Kanskje er det alt han vil?

Skrevet

Han trenger ikke få en diagnose, men må jo få vite litt om hva som gjør at du ikke kan jobbe, slik at han kan tilrettelegge arbeidssituasjonen din. Eks slippe fysisk arbeid, eller ha kortere dager/fleksibel arbeidstid.

Skrevet

HAr sakset fra en "gammel" oppgave i trygdemedisin - arb.giveren din plikter å sette igang arbeidet med individuell plan før 6 uker. Det er sikkert dette han vil - ikkenoe farlig tror jeg:)

Dialogmøte 1:

Det første formaliserte møtet finner sted etter 12 ukers sykemelding. Ansvar for å kalle inn og avholde møtet hviler hos arbeidsgiver. Arbeidstaker bestemmer selv hvilke andre parter utenom arbeidsgiver som deltar. Arbeidstaker plikter etter 6 uker å skrive en individuell plan som uttrykker hvilke tilretteleggingstiltak som kan gjennomføres for at vedkommende skal kunne returnere tidligere til arbeidsplassen. Det er arbeidsgivers ansvar å påse at arbeidstakeren skriver sin individuelle plan innen 6 uker. Dialogmøte 1 tar utgangspunkt i denne planen og vurderer status i tilretteleggingen, hvilke endringer som eventuelt kreves, og mulighet for gradert arbeid. Referat av møtet skal sendes NAV, eventuelt redegjørelse for hvorfor møtet ikke er avholdt.

Skrevet

Men han visste jo at jeg ikke skulle være sykemeldt mer enn de 5 ukene når han ringte første gangen? Og nå har jeg vært i arbeid en uke, og han vil fortsatt ha den samtalen. Og måten han legger det fram på virker vel aggressivt på meg.

Jeg vet ikke, føler bare at det ikke skjer på rett måte her.

Skrevet

Han vil bare være en god sjef og vise deg at det ikke er det samme for han om du er der eller ikke. Bare slapp av og si det som det er. Prøv å finne en god tone. Lykke til!

Skrevet

Ingenting hadde vært bedre da. Men noe skurrer.

Skrevet

Uten at jeg kan reglene helt, lurer jeg på om det er noe med at en ikke kan ta ny egenmelding rett etter en sykemeldingsperiode. Tror du må jobbe så og så mange dager først (en uke eller to), hvis ikke mister du lønn. Men hvis du får ny sykemelding fra lege er det greit. Mener å huske at det var noe styr der med ei på jobben hos oss, som ble sykemeldt når faren døde. Tror sjefen hos oss måtte trikse og mikse litt for at hun skulle få utbetalt alle dagene sine...

Skrevet

Stemmer nok det som jonamam sier, du må ha vært frisk i 16 dager tror jeg det er før du kan bruke egenmelding etter en sykemelding.. Derfor burde du snakke med legen om evt å få en sykemelding for den dagen du nå ikke kan jobbe........

Skrevet

Men det er ikke egenmelding hun tar ut, det er velferdsperm, noe hun har krav paa uansett naar det gjelder doedsfall ... men uten loenn da selvfoelgelig.

HI, for meg hoeres det ut som om det kan vaere litt skurring paa gang, men da er jo en samtale bra, saa dere faar pratet ut om det. Hvis du foeler deg utrygg kan du ta med tillitsvalgt hvis dere har det i bedriften. Arbeidsgiver kan ikke kreve annet enn en sykemelding, noe du jo har levert, men utover det kan han diskutere eventuell tilrettelegging av arbeidet.

Skrevet

Takk for masse svar.

Jeg har snakket med legekontoret og blir sykemeldt en uke til nå. Det var så godt å komme ut i jobb igjen, så dette føles så dumt. Men jeg er nødt til å prioritere familien nå (har bare mamma og bestemor).

Det kan godt hende at det er "bare" en vanlig samtale om veien videre, men syns det er rart at han ville ha det etter jeg kom tilbake i jobb, og måten han sa det på. Får liksom følelsen av at jeg har gjort noe galt, selv om sykemeldinger har vært levert i tide og alt. Nei jeg får se hva som skjer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...