Gå til innhold

Trenger virkelig litt råd ang amming.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5 dager nå...og jeg styrer så med denne ammingen...

Har super såre brystvorter men bruker brystskjold så går bedre...

Det jeg lurer på er om dere gir et bryst ttil hvert måltid eller begge....Gutten min sovner ganske fort når jeg begynner å gi han mat,dytter litt på kinnet så han suger mer da men etterhvert så gir jeg opp,tar han opp for å rape også legger jeg han til igjen til samme bryst.Så suger han en stund til og sovner igjen.

Så har jeg tatt å skiftet bleie på han og så gitt han det andre brystet etterpå...for gir jeg han bare det ene så roer han seg ikke etterpå men lurer jo på om det er bare sugebehov han vil ha for å roe seg...for når jeg gir det andre brystet så spiser han litt men ikke så mye og da roer han seg å sovner,men våkner til en del ganger og sliter litt for han har vondt i magen også plutselig gulper han som bare det,betyr det at han har fått for mye da?

Har også så melkespreng konstant,det lekker hele tiden og jeg blir kliss våt imellom alle klær og ullinnlegg også...andre som har det slik?

Ble veldig rotete og langt men håper noen tar seg tid....litt frustert her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det med at det lekker. det blir bedre! etter hvert så lakk jeg aldri!

jeg prøvde å finne ut hvor lenge han spiste hver gang. også tok jeg halvparten av tiden på hver. det funka veldig fint.

han sovna etter ene puppen også gikk vi å skifte bleie o.l også tok vi på den andre.

jeg syns også at jeg styra mye i begynnelsen, men det gikk seg virkelig til! :)

prøvd med smokk?

Skrevet

Det er nok veldig mange som har det sånn...Melkespreng og lekking er vanlig i begynnelsen for de som har mye melk (og det skal du være glad for at du har...). Dette går over når ammingen har stabilisert seg, og dere har kommet inn i mer faste rutiner.

Når det gjelder såre brystvorter så er det viktig at brystene får lufte mellom hver amming. Du kan smøre på lanolin salve (brystvortekrem som fåes på apotek). Ikke sov med bh. Ligg heller på et håndkle så ikke senga blir så våt. For meg hjalp det å ligge med ullundertøy. For flere råd; se på ammehjelpen.no.

Skrevet

Jeg er igrunn ikke noen ekspert på amming, men jeg kan dele min erfaringer så langt. Fullammer datteren min som nå er 3 mnd gammel.

I begynnelsen var brystvortene min kjempesåre. Selv om noen sier at amming ikke skal gjøre vondt, så gjør det likevel det for mange. Legg litt flid i å få lagt til ungen skikkelig, så han får årdentlig tak og suger "riktig". Så lenge du ikke får åpne sår, vil smertene gå bort etterhvert. Jeg tror det tok to uker før det gikk over her.

Melkeproduksjonen din er litt koko de første ukene. Jeg husker at puppene mine var steinharde, såre og det rant hele tida. Jeg brukte engangsinnlegg, og byttet etter hver amming. Da unngår man trøske og stort sett holder de bra på lekkasje. det tok ca en måned før de sluttet å lekke.

Om han gulper kan det være en liten luftboble i systemet hans. Sørg for at han raper skikkelig, legg han ned, og ta han opp igjen. Raping har ihverfall vært alfaomega her i huset. Ikke noe særlig magevondt eller gulping etter at vi skjønte det:)

Man føler seg ikke spesielt nice de første ukene etter fødsel, puppene renner, man har underskudd på søvn og kroppen er en hormonell bombe.. Men det går seg til, ta tida til hjelp og hold ut:)

Skrevet

Gratulerer så mye med en liten gutt!

Siden du har så melkespreng har du nok mye melk. Da holder det at du gir han bare et bryst til hvert måltid. Bytter mødre med mye melk for ofte bryst, kan babyen ende opp med å bare få den "tynne" formelken (som holder mye laktose) på hvert bryst. Dette vil gi luft, vond mage, og grønn avføring hos babyen.

Er dette med for mye melk og at babyen bare får formelken et problem, (og babyen vil ha ofte pupp), kan man til og med gi flere måltider av samme bryst. Kan for eksempel gi av samme bryst til det har gått 3 timer. Dette for å sikkre babyen nok av den fete ettermelken. Ettermelken er "nyprodusert" og kommer når brystene føles tomme, mens formelken er den som blir liggende og gir spreng.

Det kan godt hende at gutten din faktisk har fått nok når han sovner. Noen babyer er effektive og trenger ikke så lang tid på puppen. Om han ikke roer seg og vil suge mer kan det også bare være sugebehov. For siden han gulper har han tydligvis fått nok/for mye melk. Da lar du han bare kosesuge på samme brystet han nettopp spiste av til han roer seg. Kosesutting gir masse fet nyprodusert melk så det er bra =).

Lykke til!

Skrevet

Ser de andre har gitt mange fine råd ang melkespreng osv, så da hopper jeg over det :)

Men jeg har et lite tips for å få babyen til å holde seg våken litt lenger når han ammer: Kle av han litt, sånn at han ikke ligger for lunt (men han skal selvsagt ikke fryse). De første ukene måtte jeg gjøre det men gutten min, for han klarte ikke å holde seg våken i mer enn 2 min :P

Skrevet

Takk for råd jenter....ble litt klokere så skal nå prøve ut litt framover av hva som kan fungere her....Men jeg lurer også på hvis jeg skal gi ett bryst til hvert måltid når skal jeg da skifte på han...for når han våkner er han så sulten at han må få mat med en gang,og hvsi jeg da skifter på han så pleier han ofte å våkne igjen...hvis jeg legger han i vugga da våken så roer han seg ikke...men han burde vel også kanskje lære å sovne uten noe...eller skal jeg da gi samme brystet som du over her sier igjen så han sovner til den?

Skrevet

Gratulerer med babyen :D

Ser du har fått gode råd for brystspreng, så jeg tenkte jeg kunne gi et lite tips ang. å holde babyen våken.

Babyen min våknet litt til når jeg gned han i hånda eller strøk han litt under føttene.

Eterhvert vil han være mer våken når han spiser :)

Skrevet

Du trenger nok ikke å tenke på det ennå. Jeg ga min så ofte han ville når han var så liten og opp til 2 mnd alder i allefall.

Skrevet

Føler med deg..Jeg hadde sinnsykt til lekkasje i starten og sprengte bryster. Har fortsatt lekkasje, men det har begynt å stabilisere seg litt mer. Så bare vent, det vil nok gjøre det til deg også!:)

Jeg måtte ligge med håndduker i sengen, ha på meg engangs-ammeinnlegg og ullinnegg i tillegg. Måtte skifte alt dette og bh to-tre ganger i løpet av natten..Vaskemaskinen gikk i ett for jeg måtte vaske bh´er hele tiden!Var ganske slitsomt en stund.. Så fikk jeg påbegynnende brystbetennelse pga av at jeg ikke fikk tømt meg bra nok. Jeg fikk også høre på sykehuset at jeg gjerne måtte amme på begge brystene, men det er visstnok bare helt i starten for å stimulere begge til melkeproduksjon. Men legen sa at jeg måtte sørge for å få tømt meg skikkelig, og dermed amme på ett bryst om gangen og pumpe det andre brystet istedet. Kjøpte meg sånn skjell for å legge inn i det ene brystet mens jeg ammet på det andre også, fordi det rant sånn av det som ikke ble ammet på. Det bidro jo til at jeg ikke fikk sånn lekkasje hver gang..

En annen ting legen sa var at jeg måtte massere brystene i dusjen og mens jeg ammet, for å forhindre disse knutene man kan få. Vet ikke om du har fått noe sånt ennå?

Men føler du at det sprenger på, og du ikke får ammet et bryst på en stund, så er det gull værdt å få pumpet seg. Forebygger mot brystbetennelse og forhindrer så mye lekkasje. Kan jo fryse ned melken om du vil ta vare på den også..

Sant som ei oppafor skriver også, at når du ammer på en side, så sørger du for at han får i seg den fete melken også.

Jeg opplevde også denne gulpe-spyingen noen ganger, tror det hjelper etter at jeg skjønte at jeg måtte få jenta mi til å rape skikkelig etter hvert måltid. Og det at jeg ikke ga henne fra begge brystene på et måltid.

Ble langt dette...:P

Lykke til videre!:)

Skrevet

Tuppa mi våkner også når jeg skifter på henne, så da kan det hende jeg gir litt fra samme bryst igjen etterpå hvis hun ikke roer seg. Har smokk til henne som hun kan kose seg med etterpå også, og da sovner hun enten med den eller så sier hun i fra om hun fortsatt vil ha mer mat!:)

Skrevet

Du kan jo la han spise seg mett på en pupp, skifte på han, og så la han spise litt av den andre puppen.. Han sovner kanskje før den feite melka kommer, og du slipper melkespreng.

Skrevet

Bare for å forsikre meg om at jeg ikke ble misforstått av noen så mente jeg selvfølgelig ikke at du skulle amme kun hver 3 time. Men om man har mye melk og dette med for mye av den tynne melken blir et problem, kan man gi av samme bryst til det er gått tre timer. Altså selvfølgelig amme når babyen vil ha, men ikke bytte bryst før det er gått en stund for å sikre babyen noe fet melk ;-).

Når han våkner når du skifter bleie på han så kan du gi det samme brystet som han nettopp spiste av. Dette fordi at han gjerne da ikke er sulten (han har jo alt spist seg mett), men vil bare kose seg i søvne på nytt igjen. Fungerer det å gi bryst nr 2 kan du jo det selvfølgelig, men siden han gulper og er urolig, kan du prøve å gi av samme bryst og se om det fungerer bedre.

Skrevet

Leste kanskje litt fort her jeg, hehe, ser nå at det var nok ingen som misforstod meg likevel, haha.

Nå skjønner jeg også hva du mente, altså om du skulle gi det samme brystet som han nettopp spiste av eller om han burde lære å sovne uten. Å sovne uten hverken pupp eller vugging er han nok alt for liten til enda, så det trenger du ikke å tenke på enda =).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...