Gå til innhold

hva er egentlig det rette svaret her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia med å spise jordbær? Noen sier at det ikke er bra når man går gravid, samtidig har jeg hørt at man kan spise det nå, men ikke når man ammer....

Noen som vet det riktige svaret??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når man er gravid så må man i allefall passe på å vaske de godt siden de vokser opp av jorda og det kan være dyreekskrementer der med toksoplasmosesmitte (som forøvring gjelder for all frukt og grønnsaker).

Har aldri hørt noe om amming og jordbær.

Skrevet

Har hørt dedt samme som deg :-) Spis jorbær når du er gravid.. Men ikke når du ammer :-)

Skrevet

Står ingen steder på matportalen i alle fall (såvidt jeg kan se) at gravide ikke kan spise jordbær... HELDIGVIS :-D

Men når man ammer skal man visst være litt forsiktig, mener jeg å huske..

Skrevet

Står ikke noe om at ammende ikke skal spise jordbær på matportalen heller som jeg kan se. Er det snakk om at det kan fremkalle allergi eller er det det at det er sterkt for magen til de små at vi skal holde oss unna?

Skrevet

Å gud no fikk æ så lyst på jordbær at æ trur æ døøøør..........

Skrevet

Det jeg har hørt er at man kan spise jordbær når man er gravid, men at man bør unngå det når man ammer, fordi det kan framkalle allergi hos barnet...

Skrevet

Det er en del barn som får utslett når mor har spist jordbær... men jeg vet ikke om det er allergifremkallende... kan jo høres logisk ut at det er det...

Skrevet

Jordbær er et allergen, men skal vi ikke spise sitrusfrukter heller da?

Matportalen: "Fra et allergisynspunkt er det ikke holdepunkter for å anbefale spesielle kostholdsråd til ammende."

Jeg bare spør fordi jeg lurer på det :)

Sønnen min reagerte ikke på ting som jeg spiste da jeg ammet, men han reagerer på sitrusfrukter og epler med skall når han spiser det selv.

Skrevet

spis jordbær både når du er gravid og når du ammer

Det er egentlig "utgått" at man ikke skal spise jordbær feks. ved amming. Det er riktignok noen barn som reagerer voldsomt på hva mor spiser og da kan det være lurt å kutte ut matvarer som kan være årsaken.

Skrevet

Som noen over her sier, har jeg også hørt at "jordbær-regelen" er utgått på dato. Altså kan man spise det både når man er gravid og når man ammer. Men jeg har hørt at små barn ikke skal ha det. Det er visstnok fordi det er allergifremkallende ja.

Skrevet

bare spis jordbær dere. Ikke noe prob når man er gravid.

Når man ammer skal man være litt forsikrig med bær fordi det kan gi luft i magen til babisen.

Skrevet

dun kan spise jordbær når du er gravid... du kan gjøre det når du ammer også, emn grunnen til at de fraråder deg jordbær er av samme grunn som druer,koffein, osv, de gir stor sjanse for mageknip hos barnet... jeg kunne spise hva jeg ville forrige gang, uten at han fikk vondt i magen, men sann er det ikke med alle!

Skrevet

Kan spise det når man er gravid. Bare skylle de godt det :)

Man skal vel ikke spise det når man ammer pga allergi, samme som skalldyr. Kan spise når man er gravid, men bør unngå det når man ammer.

Det jeg har hørt da..

Skrevet

Bare å spise jordbær - iallefall når du er gravid. Under amming kan det være at man bør være litt forsiktig mtp allergier, men jeg spiste mye jordbær da jeg ammet sist - og det gikk helt fint. Vi er ikke plaget med noen allergier og det ser det ikke ut til at barnet er heller.

Skrevet

De er gaatt bort fra det at man ikke skal spise saakalte allergifremmende produkter. Saa bare spis du, baade naar du ammer og er gravid !!!!

Jeg har til og med spurt paa sykehuset da vi er ganske utsatt for allergier og det staar heller ikke paa matportalen.

Skrevet

Jordbær kan spises når man er gravid men man skal være litt forsiktig når man ammer, allefall hvis barnet reagerer. Er visst noen som kan reagere på det akkurat som noen reagerer hvis mor spiser løk etc, eller er allergisk. Spiste jordbær da jeg ammet sist, men det var da datteren min var nærmere 1 år, og ikke var så "sart" mer.

Skrevet

Jeg tror nok hver enkelt må finne ut hva sitt eget barn reagerer på når man ammer. Ikke hva som står på matportalen eller andre steder. Det er uansett greit å spise jordbær når man er gravid.

Noen babyer har mer ømfintlig mage enn andre så prøv litt og litt :)

Skrevet

Eg spister jordbær rett som det var. Både under svangerskap og etterpå. Men, grunnen til at eg ikkje kunne spise meir jordbær var at dattera mi reagerte på jordbær i form av kolikksmerter. Men, når ho begynte å ta til seg fast føde kunne eg spise kva som helst igjen utan at ho reagerte.

Så lenge barnet ikkje reagerer på jordbær, så kan ein trygt spise det ja når ein ammer....

Mange har jo trudd at jordbær kunne framkalle allergi, noko som ikkje stemmer.

Jo meir barn er skjerma, så trur eg og at barn har lettare for å utvikle allergi. Dette er jo bevist på at barn som bur på gard og har mykje kontakt med husdyr er mindre allergiske mot dyr enn barn som ikkje omgås dyr dagleg (Dette var eit lite sidesprang frå debatten.)

Skrevet

eg har også hørt at du kan spise jordbær når du er gravid, men at du sakl vere forsiktig når du ammer pga av barnet kan få vondt i magen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...