Gå til innhold

noen spørsmål ang. ernæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

til dere andre gravide i første termin:

tar dere vitamin eller mineraltilskudd i tillegg til folat og tran/omega 3?

spiser dere camembert og lignende oster av pasteurisert melk?

andre endringer dere har gjort i kost/ernæring i forbindelse med graviditeten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du:)

Nei, jeg tar ikke noen andre vitamin eller mineraltilskudd enn folat og omega 3. Tar Complete som er beregnet på gravide i første trimester.

Nei, spiser ikke camembert osv. Hadde syyykt lyst på muggost, og det er vel så godt som trygt. Men fant ut at jeg tar ikke sjansen likevel... Tror ikke jeg hadde følt meg helt trygg, så da kan det være...

Nei, ikke gjort så mye endringer ellers. Helt uten vilje har jeg mistet totalt lysten på brus og godterier - og det er jo flott! Prøver å spise så mye som mulig av frukt og grønt, og prøver å være litt bevisst på hva jeg putter i munnen. Prøver også å være flink til å spise med jevne mellomrom, drikke mye vann osv.

Kuttet ut pepsi maxen og holdt meg unna koffein - nå har jeg blitt hektet på iskaffe, men holder meg til ett glass om dagen.

Spiser ikke salami/spekemat og passer på at alt er gjennomstekt, godt vasket osv. Men det gjør jeg også til vanlig så...

Blitt litt mer hysterisk på hygiene, vasker hendene hele tiden og har med meg desinfiserende våtservietter når jeg er ute...

Men, har ikke spist hverken fisk eller annen varm mat (middag) på maaaange uker pga dårlig matlyst. Men stresser ikke med det. Får jo i meg mat, så...

Skrevet

Ang desinfiserende midler; jobber i helsevesenet - og fikk beskjed av avd.sykepleier å holde meg unna alt av desinfisering når jeg er gravid. Husker å lest det et sted tidligere å. >Da ble jeg hysterisk for jeg har det med meg overalt, og stående på kjøkkenet og...men men, hva gjør en ikke for den lille??

Ellers ang kosttilskudd fikk jeg beskjed om å holde meg unna alt unntatt folat og omega3 de 4 første mnd. Spiser man sunt og variert er det ikke noe problem uansett:-)

Skrevet

Hva? Hvorfor det? Nå ble jeg stressa!!!

Bruker de til å vaske hendene hvis jeg skal spise eller noe, og tørke av toalettsete osv. på offentlige toaletter....

Er en sånn boks som jeg har kjøpt på apoteket.

Ikke sånn at jeg bruker de hele tiden, kanskje en serviett en gang eller to i uken... er det farlig???

Skrevet

jeg tar flytende multivitamin i tillegg til folat. tar også tilskudd av omega 3,6,9

har hørt om flere som har fått beskjed å ikke ta andre tilskudd enn folat fra jordmor. men jeg skjønner ikke hvorfor?

noen her som kan forklare?

jeg har tatt tilskudd i flere år, skulle jeg liksom slutte med det fordi jeg er gravid.

det er jo ikke akkurat som om den frukten som er modnet på kjølelager er smekkfull av vitaminer.

Skrevet

Hvis du spiser normal, variert, god og sunn kost med mye grønt og frukt får du i deg nok vitaminer. Vannløslige vitaminer skilles ut om du får for mye av de. Folat er et B-vitamin og dermed vannløslig. Dersom man tar for mye av de fettløselige vitaminene A, D og E er det faktisk giftig for deg siden de lagres i kroppen. Om kvalmen gjør at kosten blir ensidig eller mangelfull ville jeg vurdert å ta vitamintilskudd. Snakk med legen din først og få hjelp til å finne riktig produkt og dose... Men les på pakningene og sjekk at du ikke får dobbel dose dersom du blander forskjellige preparater. Vær obs på at noen produkter (f.eks CLA) er kunstig framstillt og kan gjøre mer skade enn nytte... Oljer hentet fra animlske/vegetabilske produkter har riktig sammensetning og er ikke farlige i anbefalte doser.

Tips... Hvis du er veldig i tvil på om du får i deg nok vitaminer/mineraler kan det sjekkes med en blodprøve...

Kos dere videre med graviditeten jenter! :-)

Skrevet

Ang desinfisering : Det er sterke stoffer i det fikk jeg forklart som kan trekke inn i huden og så i blodbanen osv...

Ang kosttilskudd: Jobber i helskost og...kosttilskudd fra helsekost er fremstilt så naturlig som mulig, men kan fortsatt inneholde kunstige stoffer. Derfor bør en unngå dette de første mndene av svangerskapet for å være på den sikre siden. Regelen er; jo dyrere og renere jo bedre, men har aldri noen garanti. En skl være skeptisk. Omega 6 er ikke så heldig ved svangerskap, derfor bør en kun ta omega 3.

Jeg var selv oppi 20 piller om dagen med ulike kosttilskudd, men tar nå kun folat og omega3. Er også første gang jeg hører på råd fra legen, tør ikke annet med en liten spire i magen :-)

Skrevet

hva er det med omega 6 som gjør at det ikke er bra ved svangerskap?

det er jo ikke bra for noen med for mye av dette, men er det noe ekstra ved svangerskap? og når de er i samme flaske er de jo tilpasset hverandre for optimal effekt.

kan ikke se på udos choice flasken at det står noen advarsel.

Skrevet

I alle dager, ikke kosttilskudd utenom folat og omega 3? dette var overraskende. Sist jeg var gravid, gikk jeg på apoteket og fikk nettopp anbefalt kosttilskudd. Det de anbefalte var et spesielt multipreparat for gravide.

Nå kan jeg ikke ta slike multipreparater fordi jeg lever på delvis melkefritt kosthold, og må ta litt kalsiumtilskudd. tror jeg får ringe en jordmor for å få litt råd.

Men er det ikke det med omega 3 og 6 og 9 at de må tas i riktig forhold? er det ikke litt rart å ta bare en av dem da?

Og er ikke tran anbefalt når du er gravid?

Skrevet

Jeg tar folat og tran hver dag :-) og når jeg har begynnende uvi, masse c-vitamin :-)

Resten får jeg fra kostholdet mitt! :-)

Jern fra leverpostei/brokkoli og Kalsium fra melk/ost/yoghurt ;-)

Alle vitaminer fra frukt og grønnsakene jeg har så og si daglig :-)

I tillegg er det jo a, d e vitaminer i tranen som man ikke skal ha for mye av, dermed så er vitamintilskudd uaktuelt!

har aldri hørt om at vi gravide bare skal ha en type omega??

Ville ringt legen eller jordmoren jeg for konkrete råd visst man er usikker :-)

Skrevet

Her var det mye tull....

Generelt sier man at vi skal ha tilskudd av like deler omega-3 og 6 i det daglige kostholdet. Men det som er et faktum i vårt vestlige kosthold er at vi allerede får i oss en god del av omega-6 (margariner og oljer) og dermed ofte bare trenger ekstra tilskudd av omega-3, da vi spiser for lite fet fisk. Om det blir for mye omega-6 kan dette fremme tilstander av kroniske infeksjoner og endel annet, men da er det snakk om å f.eks bare spise tilskudd av omega-6 uten å ta omega-3 til.

Helsekostbransjen strør om seg med pusige råd fra tid til annen, har selv jobbet der endel år, og man skal ta det meste med en klype salt. Det dyreste er slett ikke alltid det beste!!

Selv bruker jeg omega-3 som ikke er tilsatt A og D vitamin fordi jeg liker å ta en høyere dose enn anbefalt (spiser lite fisk), tar en multivitamin og folat. Bytter omega-3 hver gang jeg kjøper ny for å ikke spise fra samme område hele tiden!!

Skrevet

Da vet du vel også at omega6 kan påvirke det hormonelle og mange har god effekt av omega6 ved PMS? Det er kommet rapporter om sammenheng mellom aborter og omega6, men ingenting er bevist. Det er derfor anbefalt å utvise forsiktighet ved bruk av omega6 ved svangerskap.

Det handler ikke så mye om hvem som har rett eller ikke dette her, men jeg må si at når jeg er gravid så hører jeg på disse anbefalingene.

Skrevet

Det at omega-6 blir brukt mot PMS er jeg klar over, men at det blir solgt mot PMS uten at kvinnen får anbefaling om å bruke omega-3 i høy dose i tillegg er dårlig utført arbeide av den som selger/anbefaler omega-6.

Det er så mange rundt omkring i helsekostnorge som gjør en dårlig jobb og som anbefaler ting uten å ha lest en eneste studie. Det er synd når man ser på kundegruppen helsekost har, som ofte er mennesker som av en eller annen grunn ikke liker legen og bruker alle sine penger på terapeuter og kosttilskudd.

Man skal ikke ta en høyere dose omega-6 enn 3, aldri!!. Det er uheldig på fler måter, men at det skal være farlig å spise et av disse kombinasjonsproduktene stiller jeg meg tvilende til. Har du noen studier på det?

Skrevet

At omega6 blir solgt alene mot PMS er det ingen som har sagt. Hos oss får man kun kjøpt omega6 i kombinasjon med omega3 elr 3-9.

Som nevnt tidligere er ikke dette bevist, men vi mottok advarsler fra produsenter for noen år tilbake at FOR Å VÆRE PÅ DEN SIKRE SIDEN bør det kun benyttes omega3 ved SVANGERSKAP.

Vi kan nok kverrulere ved dette til krampa tar oss mosegrisen, vi er ikke ekspertene her. Men jeg forholder meg til det jeg har lært og det legen har anbefalt meg. Og jeg valgte å dele det jeg vet. Jeg for min del ønsker ihvertfall å vite at jeg gjorde mitt hvis noe skulle gå galt.

Skrevet

Jeg er ikke ute etter å kverulere, jeg bare syns det er synd at så mange uttaler seg med sikkerhet uten å ha noe særlig vitenskapelig hold for det. Derfor ville jeg gjerne se studiene som ligger til grunn for det du skriver.

Det finnes nesten ikke noen studier på bruk av omega-6 i svangerskap, og det kombinert med kunnskapen om at omega-6 alene forskyver immunrespons balansen i kroppen er nok årsaken til at leverandørene gikk ut med advarsel, noe som er veldig bra!!

Skrevet

Heisann!

Jeg tar både tran tabletter, folat og multivitaminer. Men jeg tar multivitaminer uten A og D, siden jeg får det i tranen, og man skal ikke ta for mye A vitaminer spesielt, fordi det kan skade fosteret.

Dette sa de både på apoteket og legekontoret, i tillegg til at det står å lese flere steder. :)

Skrevet

Hei.

Her var det nesten like mange meninger som svar... Jeg tar omega 3 m/folat og ellers spiser jeg normal mat. Sist jeg var gravid tok jeg mulitvitamin for gravide og fikk en flott gutt.

Eller er det mer enn bare blåmuggoster man bør holde seg unna. Alt av fenalår og spekemat bør man unngå og være sikker på at biffen er helt gjennomstekt, det samme for fisk og kylling og kjøttdeig. Så nu er det slutt på blodige biffer i lang tid framover. Men det er det så absolutt verdt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...