Endelig 4 i familien :=) Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Jeg har termin i begynnelsen av juni,og rekker derfor ikke å ta noen av eksamene mine, så da søkte jeg permisjon fra 01.01-31.12 slik at jeg kan starte opp igjen i januar 09. Jeg har fått innvilga permisjon fra skolen, men mista retten til støtte fra lånekassen. Nå skal de ha meg til å begynne å betale på lånet mitt... Er dette riktig mtp at jeg har fødselspermisjon? (dog et halvt år "før tiden") Skal ringe dem i mårra men blei litt nyskjerrig på om dette er vanlig eller om de rett og slett har blingsa litt....
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Har gjort det samme som deg, men da jeg ringte lånekassen fikk jeg bare beskjed om å sende inn fødselsattesten til det ufødte barnet (når det blir født), så var det jo det samme for de om vi tok det ene halve året før barnet kom. Pengene blir jo likt fordelt alikevel;) Så ring å snakk me dem du, men hvordan fikk de greie på at du har tatt ut permisjon da?
tiger82 Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 På lånekassen sine sider står det: Permisjon fra utdanningen Tar du permisjon fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend. Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen. Så. Dersom du har noen faglige årsaker som gjør at du ikke kan være student må skole skrive et brev for deg som sier hvorfor du ikke kan være student hele vår semesteret. Dersom det verken foreligger faglige årsaker eller pga sykdom så er det nok rett at du mister retten til støtte fra lånekassen. Det du heller burde gjør i ditt tilfelle er i så fall få sykmelding av legen som du levere skolen som gjør at du slipper eksamen. Da vil du fortsatt være student hele vårsemesteret men uten å ha tatt eksamen. Disse kan du da ta igjen neste vår (og da er det gratis å konte siden du hadde sykmelding)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 22. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2008 De manglet bekreftelse fra lærestedet på at jeg var tatt opp... så derfor kunne de ikke utbetale støtten jeg hadde fått innvilget. Det er jo egentlig helt greit for meg for jeg vil jo ikke ha mer i lån enn jeg er pokka nødt om. (hadde 100% stilling i tillegg på det tidspunktet så jeg klarte meg økonomisk) Jeg har også søkt om opptak til ny skole fra høsten. Skal prøve å flytte bachelorgraden min på NTNU over til Høyskolen i Lillehammer, og da vil jeg stå som aktiv student fra høsten av uten å være aktiv (regner med å få fritak pga de st.poengene jeg allerede har), så da skal jeg jo uansett ikke betale lånet...
Mia Maria Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Hei...er 3. årsstudent i år, og har termin 6. juni..ble sykmeldt nå, dermed gir det brudd i studiene. er kunn bachelorn som står igjen da, men den avventer jeg med til neste år. dette gir meg rett på fødselspenger/stipend i 42 uker...så lenge jeg bekrefter utdanningsplan og betaler sem.avgift til høsten.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 22. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2008 Har vært SM siden begynnelsen av januar så det er ikke no problem da, men retten til stipend får jeg ikke uansett pga at samboern tjener for bra... (ifølge lånekassen) men jeg skal ringe dem i morgen og da kan jeg nevne dette med SM i samme slengen for å høre hva de har å si... Jeg har ikke betalt semesteravgiften for våren da, men det er jo en smal sak å få ordna opp i... Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare meg er greit å vite litt om hva jeg kan ha krav på før jeg ringer dem. tviler på at de forteller meg at jeg kan ha rett på stipend sånn uten videre......
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 fødeselsstipend får du uansett hva samboeren din tjener altså, blir bare redusert med en tusenlapp eller noe sånt. står også inne på lånekassen sine sider. så fødselsstipendet får du utbetalt når barnet er født når du sender inn fødselssattest i søknaden. men du får ingen støtte nå frem til barnet er født. det starter først 3 uker før fødselen som nevnt tidligere. men at du skal begynne å betale på lånet trenger du nok ikke, det er nok det du må diskutere med dem om. hadde du vært oppmeldt som student dette halvåret ville du kunne søkt om sykepenger fra lånekassen ettersom du er sykemeldt, men tror nok ikke du har rett på det heller når du ikke har stått som student.
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 skulle også skrive at dersom det var vanlig stipend du mente du ikke hadde rett på fordi samboeren din tjener for mye er det også feil. eneste kriteriet for at du ikke har rett på stipend og kun lån er at DU har for høy inntekt, dvs over 114 000 i året ca tror jeg, og selvsagt om du stryker på eksamene dine så mister du den retten. men hvis du klarer å ordne det med skolen at du blir likevel meldt opp som student dette vårsemesteret, og heller tar permisjon fra juni og heller leverer sykemelding på eksamene så har du rett på støtte fra lånekassen, men tviler på at det går så seint i semesteret.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 23. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 23. april 2008 Jeg sto som eksamensmeldt i dette semesteret, men skolen har sletta oppmeldinga for ca en mnd siden eller no. Jeg har også for høy inntekt ser jeg, så det spørs om det i det hele tatt er noen vits i å ringe dem da.... Det skjer jo ikke noe før til høsten uansett mtp utbetalinger av disse pengene, å jeg har jo tjent meg opp retten til foreldrepenger fra den forrige jobben jeg hadde (slutta 31.03, er sm enda og vil bli det fram til permisjonsstart) Tusen takk for alle svar!!
sprudle79 Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Hei! Du har rett til BÅDE fødselsstipend (fra lånekassen) OG fødselspenger (fra arbeidsgiver eller NAV) så lenge du har hatt rett på støtte fra lånekassen de siste 6 mnd. Ut i fra din skolesituasjon ser det jo ut som om du har hatt krav på støtte i permisjonen, men at du må får ryddet opp i bekreftelsene fra skolen for at det skal være i orden. Den eneste støtten fra lånekassen som kan bli redusert pga at mannen tjener for mye er forsørgerstipendet (som utgjør ca 1200 i mnd). Hva du eller mannen din tjener har altså ingenting å si for utbetaling av fødselsstipend. Jeg har faktisk aldri hatt så god økonomi som det året jeg var hjemme i permisjon fra både jobb og studier:)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 23. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2008 Hei! snakka nettopp med Lånekassa og jeg fikk beskjed om å sende inn en forespørsel via mail fra dine sider. Han jeg snakka med mente at jeg ikke hadde rett på sykepenger fra dem,pga at arb.giver har betalt ut dette. Det er uansett ikke noe som jeg henger meg opp i. Det som betyr noe for meg nå er om sykemeldingene mine gjør at jeg har krav på fødselsstipend. Så nå er det bare å krysse fingre og tær å vente på svar. Jeg vil bli stående som aktiv student fra høsten av, uten å være aktiv, dersom jeg får skoleplass her på Lillehammer.
sprudle79 Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Stemmer det med sykepengene. Men pass nå bare på at du får støtte både fra lånekassen og arbeidsgiver (dersom det konkluderes med at du har rett på fødselsstipend da)- det er snakk om ganske mange penger ekstra! Det er maaange som arbeider i lånekassen som ikke vet at man har rett på både fødselsstipend og fødselspenger....
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 23. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. april 2008 Har avklart dette med studiesituasjonen med NAV, og de betaler ut foreldrepengene uansett om jeg får penger fra lånekassen eller ei. Trodde ikke at NAV tillot at jeg sto som aktiv student under permisjonen, men det gjør de. Skal bli interessant å se hva de svarer fra lånekassen om noen dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå