Gå til innhold

Noen her med endometriose??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til utredning når jeg får time på gynpol (!!!), legen tror jeg har dette.

 

Har sammenvoksninger i KS arret, og smertene blir verre og verre nå..

 

 

Når i syklusen har dere mest vondt?? Eller er det individuelt?

 

En uke siden jeg var ferdig med mens og har så vondt nå at jeg sitter dobbel i sofaen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er nok veldig individuelt! Noen har stor forekomst mens andre igjen har lite. Jeg er heldigvis av dem som har liten forekomst, merker ikke at jeg har det, heldigvis! Det finnes en forening for de som har endo, men jeg husker ikke internettadressen. Du kan jo google det.

 

Lykke til med utredningen!!

Skrevet

Takk for det.

Min blir kjapt verre nå, har en endometrioma som jeg kjenner gjennom huden på magen, og som nå etter mens er skikkelig vondt. Kan se den nå faktisk...

 

Håper jeg får time snart,, Men det er vel ikke så mye de kan gjøre med det..

Skrevet

Har dere fått sånn lap for å stille diagnose? Hva slags symptomer har dere?

 

Legen/gynekologen min nevner ikke slike ting, så tenkte å høre hva som er vanlige symptomer f.eks.

Skrevet

På meg fant de det ut på lap, men har ingen symptomer som skulle tilsi at jeg har endo!

 

Sjekk endoforeningen på nett for symptomer.

Skrevet

HUFF, høres jammen ikke godt ut! Stakkars deg:( Får håpe de greier å gjøre noe med det!!

Skrevet

De så det på UL da jeg gikk gravid sist, men så ble det ikke noe mer med det liksom..

Så jeg har bedt om henvisning og fått det.

 

Blir vel lap , de skal sikkert fjerne kulen og se etter mer..

 

Jeg har en følbar, og av og til synlig kul i KS arret, men det er et endometrioma.... Dvs en blodfykkt kul av endo- vev... Gjør DÆVEN så vondt i dagene etter mens...

 

Også mye slapp, kjempevondt hvis jeg har luft i magen og blør som en gris når jeg har mensen..

Skrevet

Sikker på at det da kan være endo?? Har aldri hørt om noen som har endo som vises....og jeg har lest EN DEL om det da jeg fikk det påvist i 2004. Har hatt til og fra menssmerter, men det var manglende graviditet som var årsaken til at jeg ble utredet.

 

Det er ingen sammenheng mellom mengde endo og smerter....du kan ha lite endo, men voldsomme smerter og mye endo og ingen smerter. Det er svært individuelt...

Skrevet

Hvordan kjennes smertene ut?

 

jeg har en del ulike symptomer, som ingen egentlig tror henger sammen, men så begynner man å tenke da. Siden begge de to tingene jeg tenker på er udiagnosert.

Skrevet

Ja hun gynekologen så det på ul. Det er endo vev som har vokst ut i eller blitt sittende fast der de sydde livmora etter ks.

Dermed blir det en kul utover..

Var veldig sjeldent, hun kom drassende med masse turnusleger som måtte få se på :P

 

De fleste får jo de endometriomaene "innvendig", gjerne på eggstokkene..

 

Vondt som pokker er det også, klarer ikke å gå i stramme bukser de dagene det er som verst..

Skrevet

fikk det påvist da jeg slet masse med magesmerter. ble lagt inn og de tok kikkhulsoperasjon på meg der de skrapte vekk vevet som hadde lagret seg i buken istede for å komme ut under mensen. fikk da beskjed at det kan være jeg må inn å gjøre det samme senere en gang. jeg har alltid hatt syke mensen smerter og legen sa at det kunne være på grunn av endo.

Skrevet

Men er det alltid smerter som menssmerter eller kan smerter ved oppblåst mage og slikt med krampeaktige smerter være et symptom?

 

Har både problemer med blødninger, kraftige, uregelmessige, langvarige, og det de kaller "magekatarr" med voldsomme magesmerter.

Skrevet

Har forresten hatt flere innvendige ul og de ser ikke noe der.

Skrevet

var ikke bare når jeg hadde mensen det var vond. hadde smerter nesten vær eneste dag, men vet jo ikke om det bare hadde med endo å gjøre. vet bare at jeg var mye bedre etter operasjonen, og no når jeg gikk gravid( for da kan man jo ikke få det) men nå har jeg begynt å få veldig mye problemer igjen.

 

Det er jo bare til å gå til legen å få det sjekket. for hvis det er det så kan de jo gjøre noe med det:)

Skrevet

Ja, jeg har lest en del der inne. Men er så usikker på om jeg bare faller i en annen kategori med problemer. He he:) Så om noen kunne si HVOR magesmertene er f.eks? eller det er kanskje veldig individuelt?

Skrevet

Symptomer ved endometriose

Smerter ved menstruasjon og/eller gjennom hele syklusen

 

Smerter ved samleie

 

Smerter under eggløsning

 

Korsryggsmerter

 

Infertilitet

 

Kraftige og/eller uregelmessige blødninger

 

Kvalme

 

Forstoppelse og/eller diaré

 

Smertefulle tarmbevegelser eller andre fordøyelsesproblemer ved menstruasjon

 

Tretthet, utmattelse, lavt energinivå

 

Lav feber

 

Lav motstandskraft mot infeksjoner

 

Følelsesmessige svingninger

 

Urinveisplager

Dette er noen av symptomene ved endometriose. Alle behøver ikke ha alle symptomene, og noen kan ha andre symptomer i tillegg til de som står her. Å ha noen av disse symptomene betyr heller ikke nødvendigvis at du har endometriose. Noen kvinner har ingen symptomer ved endometriose.

 

Skrevet

Mine sitter for det meste i arret så det gjelds nok ikke...

Skrevet

mine smerter er oftest nederst i magen. men av og til så er det på sidene oxo, hehe så er ikke lett å vite akkurat det:)

Skrevet

He he, takk for listen. Har lest den før, det var bare det med hva slags smerter det er og hvor de sitter...

 

Nå har jeg fått beskjed om at jeg skal kunne få skrellet vekk deler av slimhinnene mine inne i livmoren etter neste barn uansett, for å begrense blødningene. Så regner jo ikke med gynekologen tror det er endo..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...