82glad Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Noen som vet om det holdes svangerskapskurs her i byen? evt hvor? Fikk ikke jordmor, så da hadde det vært fint å ha vært på et kurs i allefall.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Hei, ska prøv å ikke bli sinna no....Meeeeen, for oss som ikke får jordmor i trondheim, får vi heller ikke bli med på svangerskapskurs! Sånn som æ har forstått d hvertfall! Å vi får ikke omvisning på St.Olavs heller! Men ska prøv å få mæ ei omvisning læll da.. Har hørt at du kan ta kontakt me føden å avtal omvisning... Okei, vart littegrann sinna igjen....=P
*Lucky _baby* Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 hei:) Jeg er førstegangsfødende og har fått jordmor, men jeg ringte veldig tidlig da, ho sa at viss jeg hadde ringt senere, hadde jeg ikke fått jordmor.. Men det er så utrolig synd at dere ikke har fått:( er dere førstegangsfødende? Og hvor langt på vei var dere da dere ringte? Jeg kan si ifra når d skal være svangerskapskurs, så får dere vært med:) Og har dere prøvd å ringe igjen for å høre om noen desverre har spontanabortert og dermed har det blitt noe ledig?
Mama B Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Ja dette med jordmor i Trondheim er bare tragisk. Jeg er også så heldig å ha fått(ringte dem i uke 4 +6........) Men er så utrolig urettferdig at vi som har jordmor skal få alt, mens de som ikke har jordmor ikke får noe som helst av oppfølging!!!!!!! Jeg spurte til og med jordmoren min om ikke jeg kunne gå annahver gang hos henne og lege så noen andre kunne få gå når jeg gikk til lege, men det gikk ikke nei. Helt sprøtt, og utrolig provoserende!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Førstegangs her ja. Hvis noen får en SA så e det 200 på venteliste før mæ i allefall... Så har ingen sjangse... Ja, kan du itj lægg mæ t som venn da, så sende du mæ en melding i bostboksen når du får vit når å kor d e sv.skapskurs??=D
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Du ska jo få bestemm om du vil gå t jordmor eller lege annahver gang sjøl da! D der syns æ va rart ja! Når æ ringt rundt t alle helsestasjonan i trondheim så va d ei som fikk hør mitt synspunkt på d der ja=P hehe. Så æ sa at hvis æ ikke fikk nå oppfølging i d heletatt av jordmor (spurt om æ ikke kunn få kom på EN time engang) så slutta æ å gå t legen på kontrolla å, å at æ ikke gidda å fær på sykehuse når fødseln bynt, fikk æ itj nå hjelp under svangerskape, så trængt æ itj d under fødseln heller=P Har ombestemt mæ no da......Hehe... MEN d va utroli frustrerende! SÅ dæm som får jordmor, dæm har ALT, mens vi som ikke fikk d, vi får knappt nok fød her i Tr.Heim! Kanskje vi ska ha sånn proteste tog på torge? (huske itj helt ka d hete sjø, har litt problemer me ordan for tia=( ) Hehe.
*Lucky _baby* Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Blir så sinna på deres vegne, ang jordmor... Og at du i tillegg er førstegangsfødende, synes de heller burde prioritert slik at ivertfall førstegangsfødende hadde fått! huff... Men viss det er noe trøst, så første gangen jeg var der var sånn gruppetime med 5 andre, og hun fortalte alt som jeg allerede visste... Ikke drikke kaffe og alkohol, ikke røyke, ikke spekemat, kan trene og ha sex viss vi vil, og ikke bekymre oss for mye.. dette var i begynnelsen av april, og neste timen jeg fikk var i slutten av juni (!). Men det jeg vil råde dere til er å stikke innom nærmeste helsestasjon, og få alle bøkene og brosjyrene jeg fikk, det var ganske nyttig:) Og ja selfølgelig kan jeg legge deg til som venn og si fra når d skal være:) hvor bor du hen forresten og når har du termin? hos min jordmor er d ivertfall en ledig plass, for gruppa vår var ikke fylt opp:) jeg hører til strindheim og har termin i oktober:)
Mama B Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Ja man bestemme sjøl om man vil gå bare te jordmor eller både te lege og jordmor. og da tenkt æ å vær grei å gå mindre til jordmor så kanskje nånn andre å kunn gå. men ingen vits i å prøve å still opp å vær grei når byråkratiet står i veien. Protestmarsj på torget høres VELDIG bra ut. Æ e definitivt med
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Ntå=) Har temin dagen etter bursdagen min den 6 okt.! så den 7. oktober!;o) Bor på Ranheim, høre t strindheim æ å. Da ska æ ring på strindheim en gang t i mårra=) Tvile egentli på at d e nå vits men.......Æ kan prøv! Kor bor du, å termin når?
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Hehe, d e bra. Nei, i d lande her så e d ingen vits i å vær snill å grei me andre folk tydlivis! Her e d førstemann t mølla, å resten kan klar sæ sjøl! Men d va utroli snilt tenkt av dæ da! D ska du ha! Huff, merke litt kor hormonell æ bli... Eller e itj sikkert d e dæm heller, kanskje æ bare brenn utroli my for akkurat d temae her...Hadd egentli nesten bestemt mæ for å ikke gå t jordmor.. Men så fant æ ut at d kanskje va lurt læll.. Men d va ikke lurt å prøv, for når æ ikke får DA ska æ HVERTFALL ha!! hehehehe...Typisk mæ...Skjønne itj ka d e,men sånn e æ! =P
*Lucky _baby* Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Veit ikke om spørsmålet ditt var til meg? men kan svare uansett:) jeg bor på Lade:) og terminen er foreløpig den 19.oktober, men blir garantert forskyvd til slutten av oktober.. JA! ring imorgen da, hehe, vet ikke helt hvorfor men kjenner jeg blir ivrig her jeg sitter på vegne av deg, hihi:D Håper at det fortsatt er noe ledig *kryssefingrene* Tåpelig at der finnes 100 vis av arbeidsledige jordmødre og 100 vis av gravide med behov for jordmor.. Men håper at alle dere som ikke har jordmor, får så mye legeoppfølging som dere ønsker! Jeg skal krysse fingrene for at flere av dere får jordmor etterhvert:) PS: Husk å uansett stikke innom helsestasjonen og ta med alle de bøkene og brosjyrene de har til gravide:D
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Ja spm va t dæ Lucky baby å d e d her å;o)! Hehe, ja, æ ska gjør d! Nånn gang så bli man bare sånn sjø;o) Syns egentli d e ganske arti å vær så hormonell æ=P Hver dag bli spennende! E vi sur,gla, vældi trist, eller utroli sinna i dag da?? Hehehe
*Lucky _baby* Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 hehehehehe, ja sånn her også stakkars min kjære, hehe, sikkert ikke greit å være han hele tiden heller:P:P Ja, det som er så artig med å være så hormonell er at de fleste skjønner det, og tar hensyn virker det som:D hehe:) Men nå vet jeg ikke hvordan jeg legger til venn og sånn, hehe, er litt fersk her, og fortsatt ikke laga noen profil elelr noe.. men klarer du å legge meg til venn? Jeg kan prøve når jeg har fått laga til profil her inne:D skal skrive ned nicket ditt i min superryddige svangerskapsbok i mellomtiden:) Da sier jeg ifra når det blir sånn svangerskapskurs:) og si ifra imorgen hvordan d gikk da! om du fikk eller ikke:) Og forresten så blir jeg med på demonstrasjonstog på torget ja:D Er du student spire071008, eller jobber du?
07 +08:) +10:-) Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 ja en må nesten ringe til jordmor før en vet en er gravid, trasig det ja! jeg ringte da jeg var 4+? og da fikk jeg beskjed om at hele oktober allerde var full og beg av november begynte å fylles opp, termin 6 nov her. Fikk jordmor på Strindheim men det er vel kun for at jeg var veeldig tidlig ute, syns det er dumt at det ikke er noen "fri" plasser for 1. gangs fødende men min jordmor fortalte meg sist at det er førstemann til mølla...Men som fler skriver så er det sikkert lurt å ringe å høre innimellom itilfelle noen har måttet trekke seg fra lista
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Æ jobba....Helt t uke 8, da æ vart for kvalm. Å no har æ fått beskjed om at æ ikke får jobbe mer i d heletatt. E mekaniker å legen ment at d va aaaalt for my fali på arbeidsplassen min, så manpower fikk i oppgave å enten omplasser mæ eller gi mæ svangerskapspænga... Så kunn dæm itj omplasser mæ fikk æ vit i dag, så æ ska gå hjem helt t oktober neste år om ikke længer! Først på svangerskapspænga, så i fødselspermisjon! Litt kjedelig å tænk på at æ må gå hjem alein her hver eneste dag da, men æ får prøv å hold ut! Va æ som skreiv d innlegge som hete "ÅÅååååå så kjedelig det skal bli=(" hehe. men siden du itj har nå profil fikk æ itj t å lægg dæ t som vænn æ heller!=(
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Ja, d e sikkert d, men æ vart så sinna først gangen at æ ikke har orka å brukt nå krefter på d etterpå=P Men d e sant som du si tyr76+mai07+nov08 at man må bestill jordmor når man hell på å prøve å bli gravid! nesten så ille e d! sinnsykt spør du mæ....
Makko med to små gutter Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 Det er desverre bare tull at vi skal få velge om vi vil til jm eller lege. Vi kan velge om kommunen man bor i har tilgjengelig jm kapasitet. For å gjøre det hele ekstra vanskelig fyller vist helsestasjonene opp listene mnd-vis slik at har du termin sent i en mnd er sjansen mindre for at man får jm. -I tillegg har dem funnet ut den idiotiske regelen at har man ikke jm, får man heller ikke svangerskaps kurs! -Dette er en skam! SKRIV KLAGE TIL KOMMUNEN; HELSESTASJONE OG JORDMORFORENINGA!!!!! Men om det er dere noen trøst, den føste gruppe samtalen (foreløpig den eneste gangen jeg har sett min jm) var de to "mest bortkasta" timene i mitt liv.... Det ble ikke sagt mer enn det legen greide å si på 20min når jeg var på kontroll der. Neste time har i først i 3trimester, -så selvom jeg faktisk har FÅTT jm, er det ikke ofte jeg kommer til å se henne. MEN omvisning på sykehuset kan dere vistnok få ved å henvende seg til de... -For min del kan jeg nok stå over det, regner med at jeg får vist et rom når vi kommer dit ;-) Har hørt om endel som har fått jm i malvik og skaun, så det er kanskje mulig å prøve å ring i nabo kommunan?
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Va ingen vits i å ring t vikhammer helsestasjon hvertfall... d prøvd æ.. dæm må prioriter gravide i sin egen kommune! Okei, ska kanskje itj hiss opp dåkker mer no, men 7 av fødestuan på st.olavs ska stenges på natta (hvertfall i sommer) så hvis all 7 e full, så må du enten fød i gangen eller kom dæ t orkanger... Va kanskje unødvendi av mæ å hiss dåkker opp, men like greit å vær klar over d syns æ... Håpe snart at politikeran får vett i hode sitt dæm å snart! Hvertfall sånn at dæm som ikke får JM får fød på ei fødestue!! hihihi=P
*Lucky _baby* Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Å så deilig:) ikke at du er mye kvalm altså, men at du får svangerskapspenger:) Og utrolig kult at du jobber som mekaniker, sikkert veldig mannsdominert kan jeg tro? Du er heldig da, som får gå hjemme:D Jeg er student og ferdig utdannet nå i juni, men jeg har ikke rett på noe av støtte fra NAV bortsett fra engansstønad.. og går hver dag hjemme og skulle ønske jeg ikke trengte å tenke på eksamener og lignende, og ikke få noe lønn i tillegg:( menmen, sånn er livet, får gjøre d beste ut av d:D Bare nyt å være hjemme alene, uten barneskrik og kunne sove så lenge du vil , og dra på shopping når du vil, og dyrke dine hobbyer og interesser:) Husk å si ifra imorgen da, om hvordan d gikk med jordmora:) Vil bare si til alle som er litt deppa fordi de ikke har fått jordmor: at hittil har legen min gjort mer nytte for seg:) Det virker som om at han har mer peiling, for hver gang vi spurte jordmor om noe på d møtet, så sa hun ofte "eee, du det er jeg ikke sikker på, hør med legen for sikkerhets skyld" og "ja, jeg tror det er sånn, men er ikke 100% sikker" og sånn:) Så bruk legen for d han/hun er verdt:)
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Kan tænk mæ at d e pæs me eksamena ja! Hoff, æ hadd aldri kunna tenkt mæ å ta en eksamen t i hele mitt liv! (har ikke gått høyskole eller nå etter VGS) Ska ta teoriprøven t bil da, hvis d telle, så må læs bittelitt=P Ja, æ ska si fra i mårra=D Men du må få årdna dæ en profil da, så vi bli vænna;o) hehehe. Ska gå å lægg mæ æ no trur æ, søv 12 tima hver natt no.. å har BARE godt av d trur æ! E sliten om dagan læll! Enig der Lucky baby, lægan e faktisk ganske flink dæm å, ikke gamle legen min, men han nye passe vældi godt på mæ å hjelpe mæ så godt han kan!=D
Mama B Skrevet 22. april 2008 #21 Skrevet 22. april 2008 Ja det e høl i hode at dem driv å stenge den ene fløya. MEN æ hadd ikke villa stressa med det hadd æ vært dokker. Æ har jobba på fødeavd. som barnepleier mens æ gikk sykepleien, og da va det bare 6 fødestua. Og det va i realiteten bare 5 av dem som blei brukt(den sjette blei brukt te smitte- eller dødfødsla..) Og æ opplevd ALDRI at nånn mått fød på gangen eller bli sendt vekk. Og det e ikke mer enn 5 år sia. Tvile på at det e så mange flere fødende i Trondheim no enn det va da. Men når det e sagt så e det helt på trynet at dem bygge ei nydelig fødeavd. for så ikke å ha råd te å driv den. Æ har faktisk vært inn på tanken på å rett og slett fød på orkanger. Det tar faktisk bare 30 min å kjør dit å, og da får man ligg i 4 døgn...... Ikke ment som et krangleinnlegg, bare rett og slett som informasjon! :-)
ringblomst76 Skrevet 23. april 2008 #22 Skrevet 23. april 2008 Hei, kaster meg litt inn i debatten. Kan godt være at det til vanlig er nok med 6-7 fødestuer. Men til sommeren stenges fødeavdelingen på Orkanger i 2 måneder, og da kan det bli trangt om plassen...Blir nok korridorfødsel på meg ja, he,he...!
Høna08 Skrevet 23. april 2008 #23 Skrevet 23. april 2008 Å jeg blir så frustert når jeg leser innleggene her. Jeg er en av de heldige som har fått jordmor i Trondheim. Visste at det var vanskelig å få time så ringte når jeg var fire uker på vei. Føltes helt merkelig... Men når jeg var på første time (som var en gruppetime) ble vi oppfordret til å si ifra med engang hvis vi ikke ville benytte oss av jordmor for da var det 170 på venteliste!!!! Jeg synes det er helt skammelig at det skal være sånn! De fleste legene er jo kjempeflinke de og, men det er jo ikke noe hemmelighet at de har som regel litt dårligere tid og du er jo bare en av mange pasienter. Jordmor derimot lever jo for gravide damer og tar seg tid til spørsmål o.l. i tillegg til de obligatoriske testene. Synes det burde være standard at alle førstegangsfødende fikk jordmorplass jeg! Nå krysser jeg fingrene for at noen av dere som ikke har fått jordmor enda rykker opp fra ventelisteplass....
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. april 2008 #24 Skrevet 23. april 2008 God morgen damer!=) Ringt t strindheim helsestasjon i dag... åååå... dæm hadd fult=( Ja d vart et lite krangleinlegg nesten d her, men æ trur dæm som har skreve innpå her ikke mene å krangel, bare si meningan sine om den teite JM ordninga i Tr.Heim. =) D e bare å stå på d!=D Hehe. Nei, æ får nok bare kos mæ me lægen min æ ja. Heldivis har han sånn babywatcher, sånn at æ kan få hør hjertelyd! Å resten av spm æ har får æ no nesten bare still inn her da, ¨så får dåkker som har JM bring d videre å spør, eller hvis dåkker veit svare fra før da=) Kjekt me BIM syns æ!=D Mærke æ e litt gla i dag å!=D Kos dåkker vidre damer=)
Maracuya Skrevet 23. april 2008 #25 Skrevet 23. april 2008 Hei folkens, kom og fød på Levanger (eller i Namsos...). Der er det plass: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.4809520. Det er ikke SÅ langt unna, det er mange i Norges land som må reise mye lenger for å føde. Men jordmor her er det vel tvilsomt om dere kan få da. Forresten så er det faktisk ikke noe svangerskapskurs her (Levanger), så selv om jeg har jordmor blir det visst ikke noe kurs på meg heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå