Gå til innhold

Sove uten nattpose

Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mia sover jo faststroppet i en nattpose, og da faller hun fort til ro. Jeg har i det siste tenkt at vi må jo få til at hun sover uten pose snart, hun er jo 14 mnd og det er vel på tide?

Fikk henne til å sovne etter mye sang og roe ned, hun reiser seg og hopper med en gang, helt i hundre, men til slutt ble hun liggende da jeg la henne for ørtende gang. Vi får se hvor lenge det varer :-)

Hun våkner fortsatt en del på natten og trenger smokk, så det blir spennende å se om hun da reiser seg og våkner skikkelig eller faktisk klarer å snu seg og ikke våkner i det hele tatt. (Jeg innbiller meg at hun våkner fordi hun vil ligge på siden.) Noen her som har brukt faststroppet nattpose og sluttet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker faststroppet nattpose i perioder. Når vi merker at hun er veldig urolig så legger vi henne fast, ellers så pleier vi å forsøke uten. Det går utrolig nok bra de fleste gangene, men det er som du sier: det er veldig fort gjort at de da står og hopper om de ikke er skikkelig trøtte ja hehe

I går holdt Camilla på sånn, så jeg gjorde klar nattposen og en body, og sa til David at dersom hun ikke roet seg så måtte vi ta den på....skulle tro hun skjønte hva jeg sa for jaggu var det stille etterpå :-)

Hun elsker jo også å ligge på siden og på magen, og det er jo ikke så lett med posen, men den er uansett utrolig kjekk å ha når de er for makkete for sitt eget beste :-)

Lykke til!

Klem

Skrevet

Vi bruker nattpose, men det har ikke slått meg at det er lurt å venne dem til å sove uten. Hmmm, kanskje en god ide det ja. Vet at kusinen til Maja sov i nattpose til hun var nærmere to år... Vet jaggu ikke hva som er lurt. flere med erfaringer på å slutte?

Skrevet

Rapport etter natt 1 uten nattpose; vi er tilbake til nattpose.

Så vanskelig dette skal være da?? Jeg klarte fint å legge henne etter litt hopp og sprell, men hun våkna så ofte og sto opp i sengen og herja. De siste gangene hørte jeg en svak jamring, og da jeg gikk inn satt hun sammenkrøllet i et hjørne og gråt så trist. Fikk så vondt av henne, hun så redd ut.

Så jeg puttet henne i posen igjen uten å stroppe den fast, og det var bedre men hun våknet fortsatt hver halvtime. Så til slutt stroppet jeg den fast igjen, og da sov hun natten igjennom. Skulle nesten tro at hun vil ha restriksjoner på bevegelse, selv om jeg synes det hrøes merkelig ut så er det kanskje en trygghet i det. Sukk. Jaja, da blir det nattpose en stund til...

Skrevet

Hei på deg!

Vi har tenkt samme tanken, og prøvd oss litt frem med tanke på det. Men så leste jeg en flott og fin bok om å sove hele natten, og barn går igjennom perioder der de er veldig urolig i kroppen, og det gjelder også på nettene. Kroppen tumler og tuller rundt i sengen og de kan reise seg opp og sette seg opp uten egentlig å vite hvordan de skal legge seg ned igjen og hvordan de skal sovne igjen. Og så lenge de har det slik, så bruker du posen og de restriksjonene, som gjør at de sover bedre! Ingenting i veien med det. Om ikke så alt for lenge så skjønner disse aktive barna hvordan de skal roe seg selv og hvordan de kan legge seg ned igjen for å sove. Og DA kan man kutte ut posene..

Så vi bruker posen med GOD samvittighet og visshet om at en dag vil denne turbo-propellen vår finne roen selv, og da trenger han ikke posen lenger. Men inntil da så får han bli fastbundet. Han er som din Mia, han liker det faktisk. Ingen protester og ingen hyling om natten. Sover godt og er rolig. Har han den ikke, finner jeg ham halveis utenfor sengen med bena (sprinkelbeskyttelse er bare tull) og armene, hodet inn i hjørnet på sengen, og rompa i været.. Ser nesten ut som han har vendt seg mot Mekka.. Og der hyler han fordi han ikke kommer seg løs igjen..

Skrevet

Takk for svar, godt å høre at det er flere :-)

Skrevet

Hei! vi har ikke brukt natt pose, men ville bare si lykke til og håper at avvenningen går fint!

Skrevet

Vi bruker også nattpose, og har tenkt å fortsette med det til hun klarer å roe seg selv og når det ikke er så spennende å stå i senga :) På dagtid bruker vi den ikke, og da bruker hun en halv time på å sovne. På kveldstid er det stilt med en gang. Har tenkt tanken å ha på henne posen når hun sover i senga på dagtid, men så er det litt greit å gjøre forskjell på sove natt og sove dag. Som oftest sover hun jo i vogna på dagtid :) Syns posen er helt vidunderlig og kommer til å fortsette med den enda ja. Skal ha den med til USA, men da blir den ikke stroppa fast, men den har liksom blitt en rutine at når den er på da skal det soves :) Men i teltet sitt, så klarer hun ikke å stå, så jeg tipper hun roer seg da uten å bli låst fast ;)

Skrevet

Ja her har vi heller ikke brukt pose og nå er det for sent å begynne synes jeg. Men det er sikkert en trygghet for de som er vant til det. M har jo sine kosedyr med hver eneste kveld. De er jo super viktige her. Så synes bare du skal la henne ha posen jeg. M surfer rundt i senga om natta nå. Sover på alle mulige rare måter.

Skrevet

Vi bruker fortsatt nattpose, men ikke fastspent, slik vi har gjort hele tiden. Amanda får bruke den tils hun slutter å snu seg rundt så mye (og ville miste dynen og bli kall). Hun er vant til den, så jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal sove i den.

Dersom du fortsatt ønsker å slutte med nattposen kanskje du først skulle prøve å ikke binde den fast, som et mellomledd der hun får litt mer bevegelsefrihet men fortsatt ligger i samme pose som hun er vant til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...