Gå til innhold

Får ikke tilme hos jordmor !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ringte jeg for å best. time til uke 24 ca.

Men hun sa at de kun kunne ta imot førstegangsfødende p.g.a sprengt kapasitet.

Dette er den kommunale jordmortjenesten!

Utrolig dårlig synes jeg !!

Nå må jeg bestille hos privat jordmor og betale 500 kr pr. gang . Eller gå til legen ...

det går jo egentlig greit å gå til legen , men allikevel...

Jeg bor i Klepp kommune i Rogaland.

Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Dette høres rart ut. Trodde alle skulle kunne velge, iallefall når det finnes jordmor i kommunen. Ellers så er det en helt fantastisk flink jordmor (privat) på Bryne, henne går jeg til og er kjempefornøyd. Men som du sier det må en jo betale for selv.

Skrevet

Det skal være et JM tilbud til alle, men flere kommuner har ikke kapasitet noen har ikke en gang jm.

Syns jo det er dårlig, og jeg syns også at det er dårlig å prioritere vekk førstegangsfødende!

Skrevet

Skulle også si at jeg hadde god nytte av JM men hadde flest oppfølginger hos lege (jm er så striks på at man skal følge skjema for oppfølging)

Var hos JM i går og får ikke lov å komme tilbake før om 11 uker.

Sist var jeg hos JM en gang og denne gangen blir det kanskje 2?

Kan jo være vært å betale for en time og ta resten hos lege?

Skrevet

Her jeg bor får ikke 1. gang jordmor engang. Jordmor er ute i permisjon fra februar i år. Og de har enda ikke fått tak i ny. De har stilt ut stillinga flere ganger som jeg har sett..

Så er jo bra at iallefall 1. gangsfødende får JM der dere bor da.

Skrevet

jeg har vært hos jordmor, og jeg ser ærlig talt ikke poenget. Jeg har tilbud om å gå der ofte, men kommer til å ta resten av kontrollene hos lege. Nå har jeg en veldig flink og snill lege, og jordmora gjorde jo ikke annet enn å prate litt.. Selv er jeg ikke interesert i å snakke om hva jeg føler og tenker med en helt fremmed, selv om hun har stillingen jordmor. Så hvis du har en flink lege som du føler tar deg på alvor, så synes jeg ikke du skal være lei deg for å ikke få time hos jordmor!

Skrevet

Tror jeg tar resten hos legen da :) også et par hos privat. (hun på Bryne har jeg vært hos i uke 13 - Kari Utne . kjempeflink)

Skal ha ekstra oppføging mot slutten p.g.a kompl. sist - så da blir det nok endel kontr. på fødepol .

Skrevet

jeg ringte når jeg var 6+5 og fikk beskjed om at jeg var forseint ute! er førstegangsfødene.... Ble satt på venteliste og fikk i en annen bydel heldigvis, men har første jm time i 3trimester.....

Skrevet

I tr.heim får ikke de som ringte i uke 7 JM engang! Jeg ringte i uke 14, og var aaaaaaalt for sent ute... Er ganske lei av å skrive om dette med JM og sånn... på innlegget "svangerskapskurs i TRONDHEIM" har vi skrevet en del om dette=)

Skrevet

Njaa, synes i grunn ikke det er så dårlig.. Regner med at du gikk sist? du har jo et barn fra før og vet hva du går til, har fått mye info rundt det å føde osv. Synes det er greit at de som er gravide for første gang stiller først i køen jeg da :)

Skrevet

Jeg skulle bestille time da jeg var i uke 12, men fikk beskjed om at de ikke hadde kapasitet før i slutten av aug, dvs etter min termin. Jeg ble sint, for jeg synes i alle fall alle har krav på en samtale med jordmor.

Etter noen uker ringte de meg opp, og sa at de jobbet med saken. De måtte få tak i nye jordmødre, for en var gått av med pensjon og en var i fødselspermisjon. For to uker siden fikk jeg brev i posten om jordmortime!! Jippi!! Neste uke skal jeg møte jordmoren for første gang. (Ville jo helst hatt hun jeg hadde forrige svangerskap, men det var hun som gikk av med pensjon).

Skrevet

Heisann.

Jeg har akkurat flyttet til Klepp, men kun midlertidig mens vi leter etter bolig nærmere Stavanger.

Var hos Jordmor i Bergen dagen jeg dro og fikk beskjed om at jeg måtte følge opp noen prøveresultater senest etter en uke, og at jeg da bare måtte kontakte Klepp helsestasjon så ville de fikse det dr. Altså, var det ikke snakk om ordinær svangerskapskontroll, kun måling av blodtrykk og test av protein i urin for å utelukke svangerskapsforgiftning.

Er førstegangs og var i uke 38 da jeg ringte, og beskjeden jeg fikk var "Nei, vi har ikke noe tilbud til deg som har kommet så langt i svangerskapet".

Trivelig, ikke sant? Heldigvis ble jeg tatt seriøst på føden og har nå fått innpass på Sandnes og får god oppføging der. Har fått beskjed om at tilbakemeldingen jeg fikk fra Klepp var helt under pari ettersom kontroller faktisk er viktigere sent i svangerskapet enn tidlig, og at det minste de skulle ha gjort var å henvise meg til lege. Jordmor på føden var helt i harnisk pver at de i det hele tatt kunne svare meg på den måten (var på journalskriving i dag).

Uff, nå hjelper ikke dette innlegget deg noe særlig, ville bare fortelle at du ikke er den eneste som er mindre fornøyd med Klepp helsestasjn...

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Dessverre er det mange kommuner som nedprioriterer jordmor... :( I kommunen min er det heldigvis et kjempebra jordmortilbud (jeg ringte og lurte på om jeg kunne komme på en ekstra kontroll, og fikk til svar: "Vil du komme i morgen?")

Men tross alt er det bra at når de MÅ prioritere (og det er jo ikke deres skyld, men politikernes!), at de prioriterer førstegangsfødende. Det er jo de som har desidert mest behov for jordmor + evt de som har hatt traumatiske (fødsels)opplevelser tidligere.

Skrevet

Hei..

Betill time hos en gynokolg, der får du se barnet med ultralyd, og det er hos enkelte som har kommunalt støtte gratis...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...